Jump to content
Annons

Vad är en bra extern hårddisk vid musikinspelning?


joakimludvig

Recommended Posts

Hej alla,

Nu är det såhär att jag MacBook Pro - Intel Core 2 Duo, 2,4 GHz, Minne: 4 GB samt 250 GB hårddisk. Jag började för ett tag sedan att börja lära mig grunderna i musikproduktion och använder mig av Logic Pro 9. Jag har även införskaffat några pluggar vid sidan om detta, och detta drar såväl mycket kraft från datorn när man arbetar med projekt, samt att ljudbankerna eller vad man ska kalla det tar stor plats på min hårddisk.

Det har flera gånger den senaste tiden kommit upp felmeddelanden som säger att programmet får en "System overload". Detta händer emellanåt när jag använder mig av bl.a. Superior Drummer.

I och med att platsen på min hårddisk börjar minska, så undrar jag om det finns någon bra extern hårddisk som kan hjälpa mig att undvika system overload och liknande fel när jag håller på med min inspelning? Jag är inte alls påläst inom detta så upplys mig göra! Vet ni någon bra extern hårddisk och något bra tillvägagångssätt för att undvika detta så är jag öppen att lyssna på detta!

Extremt tacksam för svar!

MVH, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du Firewireporten ledig? Eller ska hårddisken slavas bakom ett ljudkort?

  1. Western Digital My Book Studio Edition. Både Firewire 800 och USB 2.0 finns, välj själv vilken port du vill koppla på.
  2. Western Digital My Book Studio Apollo. Nyare variant av samma disk fast med en display.
  3. Western Digital My Book Studio Edition II. Samma upplägg fast två fysiska hårddiskar i lådan. Välj RAID med:
    - RAID 0 för att få så mycket plats som möjligt och snabb skrivprestanda.
    - RAID 1 för att låta hårddiskarna spegla varandra. Halva diskutrymmet men bättre skyddat mot ev. diskkrasch, går en hårddisk sönder har du fortfarande data på den andra. Snabb läsprestanda eftersom olika data kan läsas från bägge diskarna samtidigt.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Apogee Duet-ljudkort som just nu är inkopplat i FW-utgången från datorn. Finns det något annat sätt man kan koppla ihop detta med hjälp av den externa hårddisken? Hur mycket anser du vara värt att lägga på ett vettig extern hårddisk? I och med min okunskap är det alltid trevligt att få en uppskattad prisklass och vara från någon som vet!

Ska kika in de tips du länkade till nu med en gång! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade några andra frågor också. Hur mycket hjälper en sådan här extern enhet/hårddisk dig vid musikinspelningen? Jag läste någonstans att man ska ska ha programmet på datorn och sedan det du spelar in den externa hårddisken. Stämmer detta och varför? Finns det några sätt som gör att du slipper "system overload" etc.

Förutom dessa frågor har jag kikat lite på de externa hårddiskarna och de ser lovande ut! Tacksam för svar på alla mina frågor, det hjälper mig en hel del i beslutet av vad som ska köpas. Tror ni det finns möjlighet att köpa dessa varor i Hong Kong, Kina eller är det en beställningsvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle starkt rekommendera att du byter ut den interna hårddisken mot en SSD-disk vilket kommer att ta dig till en ny dimension av hastighet i ditt musikskapande 🙂

Då SSD-diskar fortfarande är rätt dyra för att ha mycket datalagring på rekommenderar jag köper ett konverteringskit så du byter ut SuperDriven mot en extra hårddiskplats i datorn. Optibay heter dem: http://www.mcetech.com/optibay/

Det billigare alternativet är att ta den hårddisken som idag sitter i datorn och peta in den i en extern kabinett så du kan koppla in den via USB. Annars så är en fräsig FW-disk också att rekommendera.

Om du inte känner för att skruva själv så borde det inte vara något problem och stega över till närmsta Apple-verkstad och fråga dem. Borde bli en extra kostnad på drygt en tusing för montering av optibay och SSD-disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Okej, Ridpojken. men det här Optibay då? Vad tror du det skulle kosta?

Om man ska jämföra det med den externa hårddisk Linus rekommenderade (Western Digital My Book Studio Edition II).. vad är skillnaderna i såväl pris som funktion? Vad är mest prisvärt?

Jag är i dagsläget inte överfylld med pengar så försöker komma över ett alternativ som är så billigt som möjligt, men ändå såpass bra att jag kan helt utan problem jobba i Logic med massa spår, och flertalet trumspår etc. Redan vid två trumspår med superior drummer blir det "system overload" nu. Det är ganska frustrerande! Så måste jag lägga lite mer pengar får jag göra det, men jag vill gärna veta vad som lämpar sig bäst då jag har ljudkortet inkopplat i FW-utgången just nu..

Tror ni det finns möjlighet att köpa dessa varor i Hong Kong, Kina eller är det en beställningsvara? Eller var hittar man de bästa externa hårddiskarna till ett bra pris, som matchar det jag söker?

Jag är verkligen i stort behov av hjälpen då jag ska försöka införskaffa detta inom en snar framtid! Mina inspelningar behöver det just nu!

Så tacksam för alla som kan ge tips och rekommendera varför och ge prisförslag etc etc. allt helt enkelt!

Tack / Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Optibay kostar drygt en tusenlapp och om du sedan vill ha någon som sätter in den åt dig landar vi på drygt 1250-1500. Dock så måste du ju ha en SSD-disk till den, då är det bara att kolla runt på Dustin, Komplett eller dyl. efter en intern-SSD disk så kan du få en prisuppfattning.

Jämfört med en extern hårddisk så spöar ju en SSD-disk skiten ur den i hastighet. Dock så är priset ganska mycket högre.

Då använder du din supersnabba SSD-disk att lägga OS, programvara och pågående projekt på medans du använder din orginaldisk som ren data-lagring för sådant som du inte arbetar med för stunden/sådant som inte är i behov av en supersnabb disk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, och det priset inkluderar hur stor lagringsenhet i datorn, samt kommer göra så det blir problemfritt att köra Logic med massa spår av t.ex. Superior?

Jag ska kika runt lite då, tack! Dock är jag inte helt på det klara med vad en intern SSD-disk innebär..?

SSD-disken kommer vara placerad i datorn så jag får ingen extra enhet vid sidan av datorn då? Det är alltid bekvämt!

1500 kr låter överkomligt ändå tycker jag om det är såpass bra som du får det att låta 🙂! Har du rekommendation på någon jag kan köpa och var jag kan hitta?

Tack för dina svar än så länge, känns som det lutar åt det här alternativet faktiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1500 kr låter överkomligt ändå tycker jag om det är såpass bra som du får det att låta 🙂! Har du rekommendation på någon jag kan köpa och var jag kan hitta?

Notera att priset är för själva platsen för Optibay'en, MAO så tillkommer kostnad för själva disken i sig.

Vad det gäller installation/köp av Optibay så blir följdfrågan, vart bor du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med WD behöver hårddisken ha ström inkopplad. Att tänka på om du tänkte sitta och spela in i naturen. Då har WD andra hårddiskar som är mindre.

EDIT: I stand corrected. Nu följer det med ett case till Optibay.

Med SSD-disk får du hastighet, men inte mycket utrymme ...om det inte spelar roll för dig om du får 80 GB extra eller 2000 GB. 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Med Optibay och extra hårddisk kan den optiska enheten som sitter i din MBP inte sättas i något externt case dvs. du förlorar din optiska enhet.

1500+2000+kostnad för en extern DVD-brännare om du behöver det.

FEL! Det följer med externt case för Superdriven, så du får visst en optisk enhet! =)

Included with every OptiBay™ is a free USB 2.0 SuperDrive Enclosure to ensure that you still have full functionality of the original internal SuperDrive you just removed from your system.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en eSATA port jag använder och det går skit snabbt, synd att du inte har en nyare mac för då kunde du köra thunderbolt tekniken.

Om jag var du skulle jag öra på firewire 6pins med bra cache-minne och bra snurr i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Min datorn är bara ett år gammal, men det kanske är tillräckligt gammal för den nya tekniken! 🙂 vad är eSATA och thunderbolt-teknik då? Som jag nämnt tidigare är jag inte alls bra på detta område, så därför uppskattar jag alla tips!

I övrigt, så Ridpojken så blir det ju då givetvis betydligt dyrare. Just nu bor jag i Kina, men åker snart hem till Göteborg.

Jag kikade lite i inet och det jag trodde faktiskt att utrymmet på disken var betydligt större, men det med SSD-disk är först och främst för hastigheten då antar jag?

Vill man kombinera det hela är WD kanske ett bättre altenativ då? För en billigare penning iaf.

Så för att fixa platsen i datorn kostar det 1500? och ponera att jag köper en SSD-disk för runt 1000 kronor, och sedan installation? Vad landar det på då? Blir ganska dyrt trots allt. Vet inte om min ekonomi räcker till det just nu.

Säg att jag har runt 2000-2500 kronor att spendera på någonting som får datorn att öka speeden och skapa en hastighet som gör det problemfritt att skapa musik på datorn. Sedan behöver jag även utrymme, men det kanske jag helt enkelt kan köpa via en extern hårddisk här i Kina. Finns en hop relativt billiga. Är detta ett alternativ som kan vara okej? Eller hur ser ni på det?

Om någon har tid och lust skulle jag verkligen uppskatta om någon kunde göra något "helt" köpförslag för runt 2000 kronor..? Det hade varit väldigt uppskattat!

Jag vet nämligen inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu! Många tips, bra sådana. Men vet helt enkelt inte hur jag ska göra just nu 🙂

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger fram två förslag som innehåller SSD-diskar, men på två olika sätt:

Optibay alternativet (Din optiska enhet byts ut mot en extra hårddiskplats och du får två hårddiskar, din vanliga plus SSDn. Optiska läsaren hamnar i en USB-kabinett)

Optibay inklusive montering ca. 1500:-

SSD-disk: OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC för 899:- Länk

Summa: 2399:-

Det billigare SSD alternativet (byta ut den interna hårddisken mot en SSD och sätta din gamla interna hårddisk i en kabinett)

SSD-disk: OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC för 899:- Länk

Deltaco S-ATA kabinett för 90:- Länk

Arbete för flytt av diskar osv: ca. 500:-

Summa: 1489:-

Om du vill ha förslag på företag som kan fixa jobbet åt dig i GBG har jag förslag, PMa mig om det blir relevant.

Link to comment
Dela på andra sajter

All right, låter som två väldigt bra förslag. Jag är extremt frågvis nu, men det är bara för att jag vill bredda mina kunskaper inom detta så jag kan fatta ett vettigt beslut i slutändan. Ridpojken, tack för prisförslagen och det också. Kanon!

Om jag uppfattat allting rätt så innebär det att det dyrare tillika Optibay-alternativet är att du flyttar CD/DVD-läsaren utanför datorn och ersätter denna plats med en SSD-disk, och detta gör att datorn jobbar extremt mycket fortare vid musikproduktion? Hur används SSD-disk i övrigt, bara för nyfikenhetens skull. I vilka andra sammanhang? CD/DVD-enheten kan sedan kopplas in via en USB-port?

Alternativ 2 då, det billigare låter också ganska aktuellt. Jag vet inte hur stor skillnad det är på de olika alternativen. För 900 kr, hur stor skillnad gör det för datorns arbetshastighet om du väljer det ena eller det andra alternativet? Den interna hårddisken, kopplas den in via USB vid användande då?

Hur skulle du gå tillväga i detta val och varför? I och med att jag har massa övriga saker på datorn kan jag köpa en extern hårddisk för att lagra dessa saker på. Det låter som en bra alternativ antar jag..?

Och jag undrar är fortfarande lite fundersam över huruvida SSD-disk jämfört med den externa enheten Linus nämnde fungerar.

Men dina förslag, Ridpojken, ser lovande ut och argumenten för SSD-disk än så länge låter lovande. Ser fram emot nästa svar! Då får jag kanske än mer klarhet 🙂!

Vidare så kommer jag med stor sannolikhet skicka ett PM till dig lite längre fram om jag bestämmer mig för att göra detta. Kanon att du vet platser i Göteborg också!

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Ja.

2. Ja.

3. Alternativ 1, då slipper man ha en hårddisk som man skall släpa med sig.

4. Alltså, om du bara ska ha extra lagring så är en extern hårddisk perfekt. En SSD-disk ökar främst prestandan i din dator, men ger dig också en del extra utrymme. Beror på vad man är ute efter.

5. Skillnaden mot en vanlig disk och en SSD är att en SSD inte har några rörliga delar vilket gör att den får en lång livslängd samt en ruggigt snabb läs-/skrivhastighet. Hårddisken är det som idag ofta är den svagaste komponenten i de flesta datorer idag om du frågar mig.

Det är bara att fråga på så ska jag försöka svara efter bästa förmåga =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, fick svar på några frågor jag undrade där. Tack för det!

Vidare då, du nämnde hårddiskar och det var en vän till mig som sa att byta hårddisken mot en med 7200 varv istället för de 5400 varv som finns i min dator idag gör underverk för hastigheten. Vad tror du om det alternativet jämfört med SSD-alternativet i kapacitet och prismässigt? Det sades även att man får en 500 GB hårddisk när man byter till detta, istället för den 250 GBare jag har nu.

Är det något att överväga också kanske, eller är det bara SSD som gäller om du vill ha en dator som går utan problem med många pluggar etc vid musikproduktion?

Jag är fortfarande väldigt kluven över hur jag ska gå tillväga. Extremt svårt det här 🙂! Är det inte jobbigt att ha CD/DVD-enheten eller den interna hårddisken vid sidan av datorn vid andra tillfället 🙂? Fick den känslan. Fast det ska väl inte spela någon större roll egentligen! Men som sagt vad tror du om det jag skrev ovan?

Är som sagt kluven och vill veta lite om alla alternativ i såväl prestanda som pris innan jag gör mitt slutbesked!

Än så länge, tack för alla svar. Hjälper mig sakta men onekligen säkert framåt mot mitt mål!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tillägg till det jag skrev tidigare gällande byta av hårddisk med varvtal så forskade jag runt lite och kollade om det fanns något som såg intressant ut.

Jag fann dessa två länkar:

Seagate Constellation 7200,2 HDD 1TB - 1578 kr

http://www.proshop.se <- TROLIGT SPAM, VÄNLIGEN ANMÄL ->/Haarddisk/Seagate-Constellation-7200%2c2-HDD-1TB-2238390.html&ref=pricerunnerse

500GB Seagate Momentus XT 7200.1 - 979 kr

http://www.inet.se/artikel/4303867/500gb-seagate-momentus-xt-7200-1

Om detta alternativet ens är bra, så verkar dessa två ganska bra. Den undre av de två har någon inbyggd SSD-funktion.

Om ni har tid och lust kanske ni kan kika på länkarna och se om detta är ett annat alternativ jämfört med en ren SSD-disk. Det som är fördelen med dessa är ju att du får båda snabbare varvtal, samt större hårddisk i datorn och kanske då slipper köpa en extern hårddisk vid sidan om.

Vad tror ni?

MVH, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Det billigare SSD alternativet (byta ut den interna hårddisken mot en SSD och sätta din gamla interna hårddisk i en kabinett)

SSD-disk: OCZ VERTEX 2 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC för 899:- Länk

Deltaco S-ATA kabinett för 90:- Länk

Arbete för flytt av diskar osv: ca. 500:-

Summa: 1489:-

Jag läste det du skrev om Momentus XT, jag hörde dock att det var många som haft problem och jag vill inte riskera det. Så jag föll tillbaka på ett av de alternativen du gav tidigare då. Det billigare av dem två tänkte jag på i detta fall. Exakt hur använder jag detta? Om jag byter den interna mot en SSD med 60 GB hårddisk, då kommer datorn enbart ha 60 GB förmodar jag? Det är ju ganska jobbigt, eller? Då är väl behovet av en extern hårddisk ett måste? Räcker det med en USB 2.0 då, eller vad rekommenderas isåfall?

Hur jag än vrider och vänder på det vet jag inte hur jag ska gå tillväga. Alla alternativ är bra, men jag vet egentligen inte vad som är bäst lämpat för mitt användande..?

Eller det andra alternativet jag är inne på - om man kombinerar byta av hårddisk till en 7200 varvare så snurrar det ju uppenbarligen lite fortare, samt tar hjälp utav en extern hårddisk. Exempelvis den Linus nämnde innan. Skulle detta vara ett alternativ som kan nå ungefär samma hastighet som SSD, eller är det fortfarande hästlängder?

Finns det andra externa hårddiskar som arbetar som blixten och vilka skulle dessa vara? Jag vandrade omkring i Kina idag, och la ögonen på en Seagate FreeAgent GoFlex hårddisk. http://www.seagate.com/www/en-us/products/external/freeagent/portable-hard-drive/ Jag har ingen aning om den ens nästan kan klassas som de Linus nämnde eller liknande? Finns det förövrigt någon liknande extern hårddisk som inte behöver ström men som har liknande prestanda som WD, eller behöver alla som går via FW strömförsörjning?

Nu blev det lite mer jobbiga frågor, ber om ursäkt för detta. Men kan helt enkelt inte bestämma mig. Måste reda ut alla möjligheter som jag sagt innan, är fortsatt extremt tacksam för alla svar! Tack 😄

MVH, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, innan vi börjar gå in mer detaljerat på lösningar så borde vi kanske börja i rätt ände:

Vad är du ute efter? Vad vill du uppnå efter din uppgradering? Vad är viktigast, utrymme eller snabbhet/prestanda? Är mobilitet viktigt (slippa bära med sig en extern hårddisk kan vara drygt) osv. Ge utförliga svar på dessa så kanske vi hittar en lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill vara lite portabel och slippa extra strömförsörjning så kan jag rekommendera en sån här;

Min länk

Jag köpte nyligen en sådan och är mycket nöjd. Förutsätter dock att du har firewire 800 porten ledig.

Annars så får du nog lite fetare prestanda med någon av raid modellerna nämnda tidigare i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

SSd disk=snabbare

7200 varvs extern=billig, du får väldigt mycket utrymme för den summan. inte lika snabb som ssd. Jag köpte en 2 tb seagate som backupp disk för 599....

Jag har med en macbook pro och om jag fattat det rätt av det jag läste i tråden så kan man byta brännaren/läsaren mot en ssd och behålla den interna?

Om det inte vore för att jag är låst vid att ha en brännare/läsare och vill ha den internt hade jag lätt köpt den ssd:n som länkats tidigare!

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, innan vi börjar gå in mer detaljerat på lösningar så borde vi kanske börja i rätt ände:

Vad är du ute efter? Vad vill du uppnå efter din uppgradering? Vad är viktigast, utrymme eller snabbhet/prestanda? Är mobilitet viktigt (slippa bära med sig en extern hårddisk kan vara drygt) osv. Ge utförliga svar på dessa så kanske vi hittar en lösning.

Ja, det är ju lite oklart från min sida. Ledsen för den här förvirring, men jag är själv fortfarande inte säker på vad jag vill ha och är ute efter.

Jag är ju egentligen ute efter båda. Det är ju det som är mitt problem. Men eftersom man inte är gjort utav pengar så får jag ju försöka resonera fram vad som är mest väsentligt och vad jag kommer behöva mest.

Saken är ju den att alternativen låter ju så sjukt bra, så vet inte riktigt vad som matchar mina önskemål bäst. I och med att jag vill ha lite utav båda just nu, överväger jag att kanske börja med alternativet att dunka in en ny intern hårddisk i macbooken. en 7200 varvare, som gör att datorn jobbar fortare, samt får lite mer lagringsutrymme.

Sedan kanske med hjälp av någon extern hårddisk tar ytterligare lite hjälp i lagring liknande den Dan Ö rekommenderade. Dock måste den ha en extra FW-port för mitt Apogee Duet går in i FW-800 utgången.

Sedan undrar jag om man kan göra något åt ramen i min macbook pro? Vet ni det? Det finns 4 GB nu, och jag har hört att datorn klarar tyngre arbete vid högre RAM-minne. Kanske uppgradera RAMen lite om det går..? Och vad kan det kosta, vet någon det?

Jag tänkte kanske att detta kunde vara ett första steg, vill jag sedan maxa datorn i hastighet kan jag byta ut den optiska enheten mot en Optibay SSD-disk, men först om ett tag när jag testat det andra. I och med att SSDn är bäst för hastigheten så kommer jag kanske köra på det lite längre fram, men just nu är det smidigt för mig att ha DVD-enheten tillgänglig då jag reser runt en del just nu. På sikt, kommer jag dock inte göra detta så då kanske SSD-alternativet lämpar sig bättre.

Vad tror ni om ett alternativ liknande detta? Har ni andra förslag så är det bara att ge dem!

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Om du vill vara lite portabel och slippa extra strömförsörjning så kan jag rekommendera en sån här;

Min länk

Jag köpte nyligen en sådan och är mycket nöjd. Förutsätter dock att du har firewire 800 porten ledig.

Annars så får du nog lite fetare prestanda med någon av raid modellerna nämnda tidigare i tråden.

All right! Dessvärre så har jag mitt Apogee Duet inkopplat där och behöver det. Men vet du liknande externa som har dubbla FW-portar på den externa hårddisken?

SSd disk=snabbare

7200 varvs extern=billig, du får väldigt mycket utrymme för den summan. inte lika snabb som ssd. Jag köpte en 2 tb seagate som backupp disk för 599....

Jag har med en macbook pro och om jag fattat det rätt av det jag läste i tråden så kan man byta brännaren/läsaren mot en ssd och behålla den interna?

Om det inte vore för att jag är låst vid att ha en brännare/läsare och vill ha den internt hade jag lätt köpt den ssd:n som länkats tidigare!

/Chrille

Yes, Chrille. SSD-alternativet är nog fett bra. Dock behöver jag nog, precis som du, ha den lättillgänglig DVD/Cd-enhet den närmsta tiden pga mycket resor etc. I alla fall den närmsta framtiden kommer det behövas en DVD-enhet på datorn, men på sikt kommer jag kunna klara mig med den separat. Så därför överväger jag att avvakta med SSD alternativet ett tag, och testa det andra jag nämnde ovan. Vad tror du/ni om det?

Du nämnde att du köpt en 7200 varvs extern, 2tb för 599. Var? Vilken modell? Kan du länka..? Använder du den som hjälpmedel vid musikinspelning eller bara som back-up då? Hade varit nice om den externa kunde ge en liten sjuss fortare vid produktionerna, och då är väl FW-porten ganska väsentlig? Dock vill jag inte ha någon som kräver strömförsörjning just nu. Det blir lite för omständigt, då jag behöver lite smidiga saker just nu.

Tack för era svar och kommentarer. De är kanon! Keep it up!

MVH. Joakim

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

All right! Dessvärre så har jag mitt Apogee Duet inkopplat där och behöver det. Men vet du liknande externa som har dubbla FW-portar på den externa hårddisken?

Yes, Chrille. SSD-alternativet är nog fett bra. Dock behöver jag nog, precis som du, ha den lättillgänglig DVD/Cd-enhet den närmsta tiden pga mycket resor etc. I alla fall den närmsta framtiden kommer det behövas en DVD-enhet på datorn, men på sikt kommer jag kunna klara mig med den separat. Så därför överväger jag att avvakta med SSD alternativet ett tag, och testa det andra jag nämnde ovan. Vad tror du/ni om det?

Du nämnde att du köpt en 7200 varvs extern, 2tb för 599. Var? Vilken modell? Kan du länka..? Använder du den som hjälpmedel vid musikinspelning eller bara som back-up då? Hade varit nice om den externa kunde ge en liten sjuss fortare vid produktionerna, och då är väl FW-porten ganska väsentlig? Dock vill jag inte ha någon som kräver strömförsörjning just nu. Det blir lite för omständigt, då jag behöver lite smidiga saker just nu.

Tack för era svar och kommentarer. De är kanon! Keep it up!

MVH. Joakim

http://www.webhallen.com/hardvara/105152-seagate_desktop_drive_2tb_extern_hd-svart där har du den. jag köpte den iallafall för 599 vet ej varför den är dyrare nu..

Den är ju med strömadapter vilket var det jag ville ha eftersom jag bara skulle ha den hemma och ta backupp på.

Vet inte hur det hade funkat att spela in direkt på den.

Så den kanske inte passar dig. jag gillar iallafall seagates diskar. när jag kollade på externa diskar utan strömsladd (ca ett år sedan) så var de som låg på 7200 varv dyra och väldigt få, om det ens fanns?

Vet inte hur det är idag.

Lycka till iallafall!

/Chrille

Link to comment
Dela på andra sajter

All right! Dessvärre så har jag mitt Apogee Duet inkopplat där och behöver det. Men vet du liknande externa som har dubbla FW-portar på den externa hårddisken?

Nej, tyvärr. Jag tycker dock att du ska överväga mitt förslag endast om du har behov att vara portabel. Jag tar min mellan studion och hemstudion. Jobbar du mest ifrån en plats så blir det nog helt klart mest prisvärt med de lite större stationära 3,5" varianterna. Min kompis köpte nyligen någon sådan med två diskar i raid, och enligt honom, så var den jäkligt grym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja egentligen är det väl inget måste att det är portabel, kände att det kunde vara smidigt, men kanske är mer värt att köpa liknande de ni förslår. I och med att utrymmet är viktigt så är det ju ett bra alternativ egentligen. Att antingen investera i ett WD med Raid-varianten där ja, eller den som Chrille nämnde. Det är båda bra förslag.

Får helt enkelt fundera lite på detta. Men tack för tipset, och jag kör nog på det som ni säger så får man även en grymt stor hårddisk. Jag ska dock kika i Hong Kong först innan jag köper något hemma i Göteborg.

Någon som köpt vart i Hong kong och köpt musiktillbehör som hårddisk där?

Tack allihop för svaren i tråden so far, det har hjälpt mig extremt mycket att få inblick i saker och ting. Lysande!

Mvh, Joakim

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Fortsätter den här med en liknande fråga.

Jag har en MBP som har några år på nacken men inte tillräckligt för att jag ska byta riktigt än. Jag kör logic och hårddisken går i taket ganska lätt när jag kör med med ca 20 spår.

Jag tänkte därför investera i en extern hårddisk, har tyvär inte thunderbolt på den så jag tänkte sikta på att byta ut den interna eller köra en firewire. Fördelen med det är att då kan jag köra den både mot min MBP och Mac mini. Jag känner att byta ut den optiska enheten är inte riktgt värt då jag kanske byter dator så småning om.

Vilket är fördel resp nackdel mellan följande 2 alternativ:

Alt 1: Köpa en extern firewire 7200rpm och läsa spår från den och köra logic från den interna disken (5400rpm)

Alt 2: Byta ut den interna disken mot en 7200rpm och läsa allt därifrån.

Frågor:

1) Plockar firewiredisken mycket på processorn?

2) Kan man ställa in så att pluggar och dyl läses mer eller mindre från ramminne och disk t.ex.

3) Vet ni någon disk som i nuläget fungerar bra resp mindre bra för just detta ändamål, wd som nämnts tidigare i tråden?

Har funderat på denna: http://store.apple.com/se/product/H8441VC/A/seagate-3tb-freeagent-goflex-desk-hard-drive-for-mac?fnode=5f&p=2

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...