Jump to content
Annons

AURALEX ACOUSTICS ROOMINATORS


Eric

Recommended Posts

Tjena! Längesen man skrev här.

Har skaffat mig ett mindre hus och har ett rum på 3,5 x 4 m som jag ska göra till ministudio för inspelning och mixning.

Ska göra mig ett par basfällor efter diverse tips och ritningar här på forumet. Jag funderar dock på att komplettera detta med något mer och har kollat på Auralex Acoustics Alpha-DST

länk: http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_roominators_alphadst_burgundy.htm

http://www.ladda-upp.com/bilder/51456/rummet Ritning på rummet. Element under fönsterna och den del som sticker ut på ena långsidan är sidan av en skorsten.

Är det att ta i om jag köper detta paket eller är det helt enkelt inte en jättebra idé för mina dimensioner etc?

Mkt tacksam för svar! Vill komma igång så snabbt som möjligt och inte dra ut på detta i flera månader som det lätt blir!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så länge det handlar om att reducera flutter och efterklang, så funkar det bra.

De små panelerna är dock bara 5cm på tjockaste stället, så de tar inte så långt ner i mellanregistret som man skulle kunna önska, men om du har problem främst i diskanten, så är det ju ok ändå.

Om du däremot har stående vågor som ställer till problem i basen, så behövs det andra åtgärder - för då gör porösa absorbenter på sin höjd en marginell skillnad, men du har hittat ritningar på avstämda basfällor genom andra trådar, så den biten har du kanske rimlig koll på...?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har, såklart, problem med förstärkt bas i hörnen. Detta tror jag mig iaf kunna fixa med basfällor där. Flutter är nog problemet jag vill åt samt lite allmän dämpning.

Det kanske är bättre att bara ta och göra några ramar som man fyller med mineralull, täcker över med tyg och hänger på väggen?

Jag är LAT och jag gillar egentligen inte det här med att behöva göra allt detta och läsa på men man är ju så illa tvungen om det ska funka någorlunda!

Det var lite därför jag tänkte på att köpa nåt sånt paket. Tror inte man kan få någon bra basfälla för överkomligt pris så där har jag redan insett att jag måste bygga. Även om det tar emot!

Undrar lite om basfällorna i sig, stående i hörnen och som tar bort vinkeln bara genom sin position och såklart material, kan få bort mycket av fluttret etc?

Huset är byggt i tegel och även om det inte är betong så är det jävligt hårda väggar och typ inget emellan. Det ger ju ljudet lite mer att studsa mot känns det som.

Är diffusorer något att tänka på istället här för det problemet?

Vet inte om rumritningen ger så mycket ledtrådar men kanske finns någon spontan idé var något klassiskt problem kan ligga någonstans?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du köper något, mät först ditt rum så du vet vad som behöver göras. Först därefter kan du fundera på ev. lösningar och du kommer troligtvis snabbt att inse att du kan spara stora summor om du bygger det mesta själv. Det som avgör resultatet mest är hur mycket tid du lägger ned på att informera dig själv om vad som ska göras och hur.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har, såklart, problem med förstärkt bas i hörnen. Detta tror jag mig iaf kunna fixa med basfällor där. Flutter är nog problemet jag vill åt samt lite allmän dämpning.

Det kanske är bättre att bara ta och göra några ramar som man fyller med mineralull, täcker över med tyg och hänger på väggen?

Det är alltid billigast att bygga absorbenter själv. Skum-hörnabsorbenterna är i alla fall lika effektiva som superchunks och andra liknande mineralulls-lösningar - och som bonus så slipper man handskas med mineralullen... 😉

Jag är LAT och jag gillar egentligen inte det här med att behöva göra allt detta och läsa på men man är ju så illa tvungen om det ska funka någorlunda!

Det var lite därför jag tänkte på att köpa nåt sånt paket. Tror inte man kan få någon bra basfälla för överkomligt pris så där har jag redan insett att jag måste bygga. Även om det tar emot!

Vicoustic har två effektiva basfällor; Super Bass Extreme (fungerar mellan 60 och 125Hz och är mest effektiv 75-100Hz), men den kostar ca 6000:- för ett paket med 2st - och VariBass (som är justerbar till en frekvens mellan 50 och 100Hz), som kostar lika mycket, så det är inga billiga lösnigar. Det finns också ett justerbart "skåp" från svenska Svanå, som jag inte kommer ihåg vad de kostar, men det är nog i ungefär samma prisklass...

Undrar lite om basfällorna i sig, stående i hörnen och som tar bort vinkeln bara genom sin position och såklart material, kan få bort mycket av fluttret etc?

De kommer absolut att hjälpa till där, i hela registret, men förstås med avtagande effekt ju längre ner man kommer i frekvens - och som sagt på sin höjd göra marginell skillnad för stående vågor.

Huset är byggt i tegel och även om det inte är betong så är det jävligt hårda väggar och typ inget emellan. Det ger ju ljudet lite mer att studsa mot känns det som.

Är diffusorer något att tänka på istället här för det problemet?

Med tanke på måtten, så är det på gränsen att det är meningsfullt med diffusorer. För att ha ordentlig nytta av diffusorerna, så ska de sitta utanför Haas-zonen, som är där det tar max ca 20ms för reflektionerna att komma tillbaks - och 20ms motsvarar ungefär ett avstånd på 3.5m.

Link to comment
Dela på andra sajter

Segt att få ännu en fråga på tidigare fråga men känns berättigad! (för mig).

Om jag mest har våg och flutterproblem och fixar basfällor själv kanske detta är bättre alternativ??? tänker nytta mot pengar också

http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_roominators_d_36dst_purple.htm

Jag hade föredragit tjockare paneler. De är som sagt bara 5cm på det tjockaste stället - och det är tjockleken på materialet och inte utformningen som har effekt. Mitt förslag för att reducera flutter och efterklang i mellanregister och diskant, skulle vara t ex Vicoustic FlexiPanel A75 eller Auralex 3" eller 4" Studiofoam wedges

Link to comment
Dela på andra sajter

Segt att få ännu en fråga på tidigare fråga men känns berättigad! (för mig).

Om jag mest har våg och flutterproblem och fixar basfällor själv kanske detta är bättre alternativ??? tänker nytta mot pengar också

om man har problem med flutter eko, early reflections och ståenvågor på samma ställe så kan man bygga vinklade(hårda)basfällor. man prioriterar altid behandlig av basproblemen och kounstruerar en brsfälla som åtgärdar även andra saker. ike parallella ytor jälper mot fluttereko.

kolla här:

http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm

som sagt så ska man inte använda för mycket enbart porösa absorbenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Jag håller på att bygga ny studio och får lite grejer över har ett litet kit som kanske kan vara intressant för dig.

2 st Ghost Corner Basstraps ( att sätta tex i framhörnen i monitor höjd )

2st Ghost wedge ( att sätta på sidoväggarna där du ser monitorn med spegelmetoden )

4st QRD diffusorer att tex sätta på bakväggen ( b40cm h100cm ) ( hemmabygge )

1st stor absorbent att tex sätta som moln i taket där du ser monitorerna med spegelmetoden 62x147cm 12cm djup

Paketpris 6000:-

Finns i Stockholm

Mvh DrHans

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte faktiskt DST paketet med 4 extra basfällor.

Har faktiskt inte mätt upp rummet varken innan eller efter. Men för min "hobby/semi-proffs" nivå så tycker jag att jag har koll på frekvenserna.

mitt rum är också 3,7x4 ungefär och trivs som bara den med akustiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har faktiskt inte mätt upp rummet varken innan eller efter. Men för min "hobby/semi-proffs" nivå så tycker jag att jag har koll på frekvenserna.

mitt rum är också 3,7x4 ungefär och trivs som bara den med akustiken!

Om man vet att man inte har tid/ork/budget för ytterligare akustiska åtgärder, så är det en bra idé att låta bli att mäta sitt rum då man annars bara blir frustrerad ... 😛

Skämt åsido, så är det givetvis en bra idé att ha koll på vilka frekvenser rummet ger en skev bild av så att man enklare kan undvika misstag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar ödmjukast för svaren hittills. Har inte varit hemma i helgen så ursäkta att jag dröjt.

Det där paketet dr. hans låter inte helt ointressant, jag bor dock utanför malmö och det komplicerar det hela en hel del. 6000 är lite över budgeten iof nu när nya monitorer ska köpas in samtidigt...

Är helt på det klara med att för mkt porösa absorbenter är illa.

Jag spelar inte direkt dansmusik eller så utan mer akustiskt och rock men sällan med riktigt fet bas. Det borde vara en fördel iaf.

Har kikat även på dina förslag Claes och Auralexgrejerna verkar bra men fan vad dyrt det är med allt sånt här. Vad är det som kostar så mycket egentligen? Är det att det inte är så stor produktion på såna här varor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kostnaderna beror förstås delvis på att det är dyra frakter. Även om det inte väger jättemycket, så är det skrymmande - och volymen brukar som regel räknas om till vikt på ett sätt som är mycket ofördelaktigt för just akustikmaterial.

Som ett exempel kan vi ta ett paket med akustikskum som väger kanske 7kg. Måttet kan vara 60cm på alla håll, alltså 0,216m3. Posten räknar med att 1m3 har volymvikten 280kg, vilket innebär att det aktuella exemplet på 7kg kostar lika mycket att skicka som om det hade vägt över 60kg eftersom det debiteras enligt volymen. Auralex kommer från USA, Primacoustic från Canada, Vicoustic från Portugal...

Billigast blir det alltid om man bygger absorbenter själv med mineralull och eventuella avstämda basfällor, men det är ju inte alla som har lust/tid/ork att göra det, utan många vill ha färdiga paneler att sätta upp...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

tackar ödmjukast för svaren hittills. Har inte varit hemma i helgen så ursäkta att jag dröjt.

Det där paketet dr. hans låter inte helt ointressant, jag bor dock utanför malmö och det komplicerar det hela en hel del. 6000 är lite över budgeten iof nu när nya monitorer ska köpas in samtidigt...

Är helt på det klara med att för mkt porösa absorbenter är illa.

Jag spelar inte direkt dansmusik eller så utan mer akustiskt och rock men sällan med riktigt fet bas. Det borde vara en fördel iaf.

Har kikat även på dina förslag Claes och Auralexgrejerna verkar bra men fan vad dyrt det är med allt sånt här. Vad är det som kostar så mycket egentligen? Är det att det inte är så stor produktion på såna här varor?

Synd att du bor i Malmö, annars hade du ju fått ett helt kit för en billig penning ( om man jämför med vad det skulle ha kostat )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...