Jump to content
Annons

Är det någon som kör musikprojekt ifrån en extern 2,5" 5400varvs disk?


Dan Ö

Recommended Posts

Annons

Det beror på hur mycket du räknar med att behöva köra samtidigt.

I tidernas begynnelse, så hade jag en 5400 RPM 3.5" IDE-disk, där jag lätt kunde spela up över 50 audiospår samtidigt, men jag har för mig att 2.5"-diskarna brukar vara lite segare än 3.5" - men sedan sitter det på ett externt interface också (USB eller Firewire?), något som också ändrar förutsättningarna - eller är det eSATA du har kollat på, så att det sitter direkt på den vanliga SATA-bussen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Valet står lite mellan en sån här

http://www.dustinhome.se/pd_5010331716.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_6204

eller en sån här

http://www.inet.se/artikel/4303780/lacie-little-disk-triple-500gb

Båda har firewire 800. Min förhoppning är att kunna köra projekt med ca 24 audiospår. Logic kör jag ifrån min interna systemdisk. Tänkte frakta disken mellan hemmet och studion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hade jag hellre tagit någon modell från hårddiskfabrikanterna.

Med Lacie (och förmodligen de flesta andra också) vet man aldrig vilken disk som sitter i, utan det kan vara precis vilket fabrikat och vilken modell som helst som råkar vara billigast för stunden i inköp för dem.

Ett alternativ är annars att köpa en extern låda från Revoltec eller liknande och peta in valfri intern disk i den. Det blir ju samma sak som att köpa en extern låda som någon annan har skruvat in en hårddisk i - men med fördelen att man vet exakt vilken disk som sitter i... 😉

Jag hade annars tagit någon färdig lösning från Seagate, Western Digital eller Samsung istället, så att man vet att det är en disk från dem som sitter i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, det är ju en aspekt som jag inte tänkt på. Jag tycker att det tidigare varit lite lotteri för mig ang. vilka hårddiskar som hållt eller ej.

Jag hittade däremot denna från seagate som jag inte sett förut. Känns ju lovande.

Seagate

Den är på 7200 varv och skickar över firewire 800. Borde inte den orka med ganska stora projekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...