Jump to content
Annons

Musikbörsen uppköpt av 4Sound?


Ihzon

Recommended Posts

Annons

Dom är riktigt usla på att förklara varför, och kommer förvirra sina kunder rejält. Men såhär är det i korthet:

4sound var tidigare ett gemensamt paraply för mindre musikaffärer i landet. Namnet ägdes av Luthman och konceptet var till för att de mindre butikerna skulle kunna göra gemensamma inköp och därmed kunna konkurrera med t ex Musikbörsen, men småhandlarna var fortfarande sina egna butiker. Med i 4sound-kedjan var även två större butiker i landet, dvs fd Estrad i Sthlm och Karlstad. Som också fick namnet 4sound.

Efter ett tag drog sej de mindre handlarna (Ramus, Andreasson, Frithiofs etc etc) ur 4sound-samarbetet då de var missnöjda.

2008-2009 nån gång startades koncernen MRH av några norska riskkapitalister. I denna koncern ingår numera alla Musikbörsenbutiker, 4Sound Sthlm, 4sound Karlstad samt grossisterna Svensk Musik/TTS och Luthman. Det är säkert några till... vad vet jag.

Sedan ett antal år tillbaka har de även bedrivit business i Norge. Tidigare hette alla butiker där "Musikkbørsen" men bytte för ett tag sedan namn till 4sound. Antagligen för att det namnet funkar bättre i Norge eller nåt. Nu byter dom namn till 4sound även i Sverige för att köra samma rakt över. Bra idé när man vill konkurrera på en europeisk marknad med tyskarna, som alla ju köper ifrån ändå.

EDIT: Även Aage Jensen och Eskildsen musik i Danmark ingår i MRH-koncernen. Dessa butiker heter numera också 4sound. Alltså - 4sound blir det nya stora i skandinavien. Och det har egentligen inget alls att göra med vad 4sound ursprungligen var. Fast det är det ju få som vet.

Redigerat av godhead
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lite sorgligt är det allt. Musikbörsen i Gävle har alltid varit ett kanonställe för mig att handla på. Hoppas samma folk blir kvar där.

Jag kommer att kalla det Musikbörsen ändå. Jag hatar när man ändrar på allt. 😠

Det är bara ett namnbyte. Så om inte butiken läggs ned så kommer det vara samma innehåll.

Link to comment
Dela på andra sajter

4sound butikerna är ju i regel lite billigare på Luthmans produkter med om jag inte missminner mig totalt.

Så var det möjligen tidigare, men inte nu. Sedan allt blev samma koncern har Musikbörsen och de två kvarvarande 4sound-butikerna haft exakt samma deals. De har t om samma datasystem.

Link to comment
Dela på andra sajter

floffo66 (oregistrerad)

Många av dom "gamla" 4sound-butikerna samarbetar ju numera under namnet ordermusic ordermusic.se

Jag tycker nog att priserna i det stora hela har jämnats ut ganska bra gentemot Thomann. T.ex så köpte jag en mikrofon från SE Electronics (Z5600A) nyligen och den var nästan 1.000:- billigare hos min lokala handlare Frithiofs i Uddevalla (som f.ö ingår i ordermusic).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...