Jump to content
Annons

44.100khz 32 bit float till 8.000khz 8 bit mono


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

har ett gig på gång för ett sjukhus. Deras telefonsvarare..ni vet sån, tryck 1 för läkare, 2 för rådgivning osv..

Probelemet är att det är inspelat 44.100 32 bitar, jag måste göra ljudet bättre och mxa ner i 8bit 8khz mono.

Hur bör jag gå tillväga för bästa resultat? hörs ju sunkigt att bara mixa ner från 44.1 32bit till 8khz 8 bit mono. det förstör ljudfilen helt..

lite tips tacks=)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har ett gig på gång för ett sjukhus. Deras telefonsvarare..ni vet sån, tryck 1 för läkare, 2 för rådgivning osv..

... om du är schizofren tryck 3, 4, 5. Om du är paranoid behöver du inte trycka på någon knapp alls, vi hittar dig ändå. Om du är manodepressiv spelar det ingen roll vilken knapp du trycker på, vi kommer inte att hjälpa dig ändå!

Vilket overkill att spela in i 44,1/32 om det ändå ska ned till 8/8! Men men, det var ju inte det du frågade efter. Utöver vad som redan sagts, se till att lyfta fram tydligen i talet, kring 1 kHz. Jag skulle ha experimenterat med lagom mycket exciter eller distorsion (inga jättemängder!) för att göra det ännu tydligare. (Sen kan man förstås lägga på ett heliumfilter också, bara för att det är kul 😄)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cool jobb :-)

Om jag fattat det rätt så är samplingsfrekvensen på 8 Khz vilket gör att allt över 4khz måste bort, eller så försvinner det när du lägger över det i talmaskinen eftersom

den måste ha ett filter som skär bort allt över halva samplingsfrekvensen. Så det blir i stort som telefonstandard tror att de skär vid 3 khz

Bättre än så kan det ju tyvärr inte bli ......

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Okej!

Så det vill säga att jag behöver skära allt under 4khz? sedan komprimera och få fram lite mer klarhet? så ska det låta bra i en talmaskin eller?

Tanken är ju att få fram det lite klarare ljudet så även de gamla som ringer dit kan höra, (majoriteten är ju sjuka gamlingar).

har jag förstått det rätt?

Om jag har fler sånna här gig kommer jag välja att själv spela in det, vilkensamplingsfrekvens ska jag spela in i och vilket bitdjup*? för 44.100 o 32bit e ju lite overkill om det ska va 8khz 8 bit mono..

tack!

Redigerat av BJORNANDERSSON
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej!

Så det vill säga att jag behöver skära allt under 4khz? sedan komprimera och få fram lite mer klarhet? så ska det låta bra i en talmaskin eller?

Tanken är ju att få fram det lite klarare ljudet så även de gamla som ringer dit kan höra, (majoriteten är ju sjuka gamlingar).

har jag förstått det rätt?

Om jag har fler sånna här gig kommer jag välja att själv spela in det, vilkensamplingsfrekvens ska jag spela in i och vilket bitdjup*? för 44.100 o 32bit e ju lite overkill om det ska va 8khz 8 bit mono..

tack!

Nej nej nej, skär du bort allt under 4 kHz blir det ingenting kvar utom en massa väsande! Men annars var det rätt.

Jag hade spelat in det i 22,05/16 (dvs. mono), finns ingen anledning i världen att spela in tal i stereo. Det finns ingen stereoinformation i det, och en telefonlur är ohjälpligen i mono. Blir bara extra arbete för dig om du spelar in i stereo.

Edit: Det är någonstans under 300 Hz du ska skära.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Allt ÖVER 4 khz men det behövs troligtvis inte...

Det smartaste är nog att låna hem en maskin och testa dig fram med lite olika mixar, tror inte du behöver bry dig om

formatet egentligen eftersom den skär bort ändå men det beror kanske på hur du laddar maskinen med ljud.

Då kanske det blir lättare att veta, för kör man in audio via tex "line in" då är det ju bara att köra in 44.1 in i burken

den gör ju om ljudet själv. Men då kan det ju vara bra att ha lite olika mixar att testa med.

Kolla på hur du får in ljudet in i maskinen.... för om du kör in ett audiofil med tex 8 bit blir det ju ännu sämre i talmaskinen

så troligtvis är det bara å ladda med line in sen klart....

Men skall den ha 8 bit som du skriver eller gör den OM till 8 bit? Jag fattar inte riktigt det där 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Hej!

Okej nu är jag mer mer.

Men ajg kan bara spela in i 44.100 16 bit som misnta upplösning i cubase vad jag ka se.

Det skall konverteras till 8bit.

och när jag konverterar från 32bit float 44.100 till 8.000 8bit mono hörs det för jävla skumt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in 24 bitar. Det är alltid bättre om du inte har nån väldigt speciall anledning som för liten hårddisk.

När du bearbetat det som du vill samplingsfrekvenskonverterar du till 8 kHz (exempelvis med iZotope RX) och avslutar med dither till 8 bitar (yaay brus).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Okej nu är jag mer mer.

Men ajg kan bara spela in i 44.100 16 bit som misnta upplösning i cubase vad jag ka se.

Det skall konverteras till 8bit.

och när jag konverterar från 32bit float 44.100 till 8.000 8bit mono hörs det för jävla skumt.

Du kan välja att spela in på ett monospår, en vanlig mikrofon är i mono, så det finns ingen anledning att spela in på ett stereospår. 44,1 = 2*22,05.

Vad är det som låter konstigt?

Måste det förresten vara 8/8? Det låter som att det blir extremt låg kvalité. 16/8 (16 kHz, 8 bitar) i mono vore betydligt rimligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jag et inte varför det ska va i det formatet som det ska va, men jag har fått order på det och har även ifrågasatt det utan något bra svar.

Det låter konstigt på det sättet att där är en jävla massa visslande brusande i bakgrunden, mensjälva talet låter ok.

Har ingen talmaskin, ska se om jag kan låna hem en sån... Dock så är det datorbaserat just i detta fallet på något sätt (inte jag som programmerar)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag et inte varför det ska va i det formatet som det ska va, men jag har fått order på det och har även ifrågasatt det utan något bra svar.

Det låter konstigt på det sättet att där är en jävla massa visslande brusande i bakgrunden, mensjälva talet låter ok.

Har ingen talmaskin, ska se om jag kan låna hem en sån... Dock så är det datorbaserat just i detta fallet på något sätt (inte jag som programmerar)

Det där "visslande brusandet" som du beskriver är högst troligen så kallad aliasing (även kallat vikning). Det orsakas av att man har material som överstiger Nyquistfrekvensen (som i fallet med 8 kHz är hälften av det. dvs. 4 kHz). Testa att skära bort allting över det med ett mycket brant filter, ex. 48 dB per oktav (Q-värde 4, tror jag) och se om det fortfarande låter lika illa.

Edit: Alltså skära bort allting över 4 kHz.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

jag et inte varför det ska va i det formatet som det ska va, men jag har fått order på det och har även ifrågasatt det utan något bra svar.

ha..ha ja beställare, fråga igen :-) ja menar svårt att utföra rätt jobb om man in riktigt får reda på vad man skall göra! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Mitt ljudkrot kan bara spela in som 44.100 och 16bit ..

kan man lösa det på nåt annat sätt? jag vill ju inte ha det där bruset..

asio4all eller nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt ljudkrot kan bara spela in som 44.100 och 16bit ..

kan man lösa det på nåt annat sätt? jag vill ju inte ha det där bruset..

asio4all eller nåt?

Eh... om materialet ska konverteras behöver du väl inte använda ljudkortet? Det är ju en process som utförs i din DAW.

Vet inte vilken DAW du använder, men motsvarigheter till "convert format" eller "batch processing" borde väl finnas i alla program?

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jo men det blir så jävla sunkigt ljud när jag konverterar till 8bit 8khz..skulle det inte bli bättre om jag kunnat spela in i 8bit och 8khz? eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase är inte nåt perfekt program för såna här jobb. Samplitude eller Sequioa har funktioner som underlättar sånt här.

Men måste du använda Cubase, så börja med att göra om det till mono. Troligen genom att bara välja vänster eller höger kanal. Sen skär du bort låga frekvenser under så där 100 Hz och Höga frekvenser över sådär 3500 Hertz. Kan troligen göras med de inbyggda tonkontrollerna om du inte hittar någon bättre. Lyssna att det låter bra, brusar och distar det så är originalljudfilerna dåliga. Möjligen kan man rädda dem en del med olika plugins för brusreducering och sånt, men det är inte säkert. Därefter en lagom inställd kompressor för att minska lite på dynamiken. Därefter en limiter ställd på sådär minus 2dB. Skruva upp ljudet så att limitern börjar arbeta men inte skapa dist i ljudet, högsta möjliga volym utan dist är vad du söker. Exportera nu den ljudfilen i lämpligt monoformat.

Därefter lägg på en konvertering till rätt samplerate och bitdjup. Prova med r8brain som är gratis att ladda ner.

Lyssna sen på filerna på något sätt och hör efter att det funkat som tänkt, helst genom att lyssna i rätt hårdvara som det skall spelas upp i.

Skall du spela in mer ljud i Cubase, skapa en monokanal och spela in i till exempel 24bit och 44,1 eller 48 kHz med en bra mikrofon och ett bra ljudkort i ett tyst rum innan du kör omvandlingen enligt ovan.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

tack gunnar!

ungefär så ajg gjort..

Hur gör jag för att göra om till mono? menar du stereobussen till mono eller bara ett monospår? EDIT:SÅG NU VAD DU MENADE.

TACK FÖR EN BRA FÖRKLARING!

tack.

Redigerat av BJORNANDERSSON
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

kan tyvärr inte köra r8brain då jag kör windows 7 64bit system..den finns bara i 32...finns det någon annan gratis plugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

kan tyvärr inte köra r8brain då jag kör windows 7 64bit system..den finns bara i 32...finns det någon annan gratis plugg?

Den borde funka ändå. Prova att ladda ner och kör.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

kan inte installera det tyvärr...inte någon av deras pluggar... 🙁 mitt cubase har börjat bete sig mycket skumt sen jag uppdaterade de senaste uppdateringarna..vissa pluggar finnsi nte med och vissa har försvunnit...

någon mer som haft problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd hårda branta filter för att eq:a + multibandsgate 😄

PS. Lägg upp några sekunders exempel på en ljudfil så kan vi ladda upp exempel på hur vi skulle ha gjort konverteringen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

kan inte installera det tyvärr...inte någon av deras pluggar... :

Inte som plugg.

Kör r8brain som separat program som bearbetar .wav filerna du kört ut ur Cubase.

Vad jag vet funkar det även i w7.

Skiter det sig totalt, skicka PM så kan jag konvertera filerna via Samplitude.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Tack!

hör av mig om det skiter sig.

Vem är det om gör samplitude och vad anvnds det till??

Link to comment
Dela på andra sajter

kan tyvärr inte köra r8brain då jag kör windows 7 64bit system
Compatibility

This software application is compatible with Windows (XP and later versions' date=' 32- [b']and 64-bit[/b]) computers (1 GHz or faster processor with at least 1 GB of system RAM recommended).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...