Coffeemidget Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 SĂ„g en trĂ„d pĂ„ Helgon.net om Cubase SX vs FL. Trots att jag sitter med "Paint" sĂ„ fĂ„r jag Ă€ndĂ„ till det. det verkar inte finnas nĂ„gon som kan peka ut nĂ„gon egentlig skillnad, men varför e alla sĂ„ instĂ€llda pĂ„ att hata FL om de inte ens vet hur det fungerar? Jag ska fan ta en Cubase kurs Ă„ ta reda pĂ„ det. " diskodik K31 frĂ„n Malmö i SkĂ„ne lĂ€n, 2/2 kl 10:09 Cubase Ă€r en sequencer/ljudinspelare medans Fruityloops bara (?) Ă€r loopar staplade pĂ„ varandra? Jag har Ă€rligt talat aldrig ens tittat pĂ„ FL, dĂ€remot anvĂ€nder jag Cubase dagligen... " " filthyfist K55 frĂ„n Norberg i VĂ€stmanlands lĂ€n, 2/2 kl 16:09 Cubase Ă€r ett advancerat ljud redigerings program. Medans Fruity loops Ă€r för nybörjar producenter. " " mistressmajik K22 frĂ„n Karlskoga i Ărebro lĂ€n, 5/2 kl 19:22 att jĂ€mföra fruity loops och cubase Ă€r som att jĂ€mföra paint och photoshop tycker jag, men det kanske bara Ă€r jag som tycker.... kan man anvĂ€nda VST-instrument i fruity loops? har fruity loops MIDI (för externt bruk)..? om svaret Ă€r nej pĂ„ dom tvĂ„ frĂ„gorna sĂ„ lĂ„ter cubase 100 ggr bĂ€ttre Ă€n fruity loops, till att börja med.... " " Walka K23 frĂ„n BorĂ„s i VĂ€stra Götalands lĂ€n, IgĂ„r kl 19:06 SX Ă€r en komplett DAW (digital audio workstation) avsedd för musikproduktion frĂ„n början till slut, kanske lite svag pĂ„ masteringsfronten och saknar stöd för att brĂ€nna skivor, men i övrigt ganska komplett... vad FL Ă€r kontra SX vill jag inte ens sĂ€tta i ord...Ă€r du seriös torde valet inte vara sĂ„ svĂ„rt...FL Ă€r nog ett vĂ€ldigt bra första steg in i den digitala musikvĂ€rlden, men knappast nĂ„got bra program för musikproduktion i stort.... "
cm0s Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Haha, klockrent. Ska in och diskutera jag med đ
Coffeemidget Postat 7 februari 2005 TrÄdstartare Postat 7 februari 2005 höh. Jag e "smeknamn" i allafall pÄ den trÄden sÄ du vet.
Barden Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 haha.. kompetenta svar đ... Paint for life.. jag Ă€r nojd med det jag gör.. Maximili.... kan du inte lĂ€gga upp en sampel av din arabvikinglĂ„t ( om den Ă€r gjord i FL ). Be nĂ„gon annan lĂ€gga upp en lĂ„t frĂ„n cubase.. ( sĂ€g inte att du gjort den i FL ).. be sedan folk poĂ€ng sĂ€tta lĂ„tarna... o se om de gillar din lĂ„t med ljudbild osv. Efter du fĂ„tt kritiken kan du avslöja att den Ă€r gjord i FL.. sĂ„ kan folk bli lite Ă€gda. ( Vet ju inte om du gjort den i FL men du vĂ€rkar vara en trogen "paintare" đ )
Coffeemidget Postat 7 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 7 februari 2005 Barden sa: haha.. kompetenta svar đ... Paint for life.. jag Ă€r nojd med det jag gör.. Maximili.... kan du inte lĂ€gga upp en sampel av din arabvikinglĂ„t ( om den Ă€r gjord i FL ). Be nĂ„gon annan lĂ€gga upp en lĂ„t frĂ„n cubase.. ( sĂ€g inte att du gjort den i FL ).. be sedan folk poĂ€ng sĂ€tta lĂ„tarna... o se om de gillar din lĂ„t med ljudbild osv. Efter du fĂ„tt kritiken kan du avslöja att den Ă€r gjord i FL.. sĂ„ kan folk bli lite Ă€gda. ( Vet ju inte om du gjort den i FL men du vĂ€rkar vara en trogen "paintare" đ ) Först spelar jag in i Audition, Donar lite nödvĂ€ndigheter om sĂ„ krĂ€vs. SlĂ€nger in och sekvenslĂ€gger i FL, bretar pĂ„ de smĂ„ kuliga effekter jag vill ha, till viss del ocksĂ„ mixning. Gillar att ha icke destruktiv editing sĂ„ att de bara e Ă„ stĂ€nga av alla effekter Ă„ skit för att kalibrera örat. Sen export och till audition igen. och efter det sĂ„ ser jag om det krĂ€vs nĂ„got mer och isĂ„fall dĂ„ Izotope Ozone3 som DirectXplugg i Audition. sĂ„ jo. Huvuddelen av arbetet gör jag i FL. DĂ€remot sĂ„ gillar jag itne Ă„ diva mig, för jag vet ju faktiskt inte om FL Ă€r sĂ€mmre Ă€n cubase eller bĂ€ttre, för ingen verkar ju kunne peka ut vad skillnaden Ă€r sĂ„ jag fĂ„r helt enkelt lĂ€ra mig cubase. Men det dom skriver Ă€r ju bara banalt. dom vet ju itne ens vad programet klarar av, och dĂ„ ska de inte uttala sig.
cm0s Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Maximiliananthony sa: NĂ„n hĂ€rinne som va GCkid? Yepp, that's me đ
Coffeemidget Postat 7 februari 2005 TrÄdstartare Postat 7 februari 2005 mistressmajik e gött grinig jue.
cm0s Postat 7 februari 2005 Postat 7 februari 2005 Maximiliananthony sa: mistressmajik e gött grinig jue. Japp! Jag har alltid ogillat mĂ€nniskor som uttalar sig om saker som de inte har ett dugg koll pĂ„ đ
Barden Postat 8 februari 2005 Postat 8 februari 2005 (redigerat) Maximiliananthony sa: Cubase Ă€r en sequencer/ljudinspelare medans Fruityloops bara (?) Ă€r loopar staplade pĂ„ varandra? Jag har Ă€rligt talat aldrig ens tittat pĂ„ FL, dĂ€remot anvĂ€nder jag Cubase dagligen... " Det hĂ€r mĂ„ste vara det mest kompetenta svaret av dem alla... kan ingen frĂ„ga honom varför han ens skrev nĂ„nting om FL överhuvudtaget. Bara Ă€r loopar staplade pĂ„ varandra đ a: " Hej vad brukar du syssla med eftersom du kallar dig musiker?" b: " NĂ€, jag brukar pyssla med sĂ„nt hĂ€ra loopstaplande, duvet." Redigerat 8 februari 2005 av Barden
andynista Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Ja, snÀlla nÄn va ska man sÀga. Ger mig fan pÄ att det finns massor av folk som skulle vara jÀkligt nöjda med FL men som köper Cubase bara för att sÄna hÀr "förstÄsigpÄare" talar om för dem att "va fan du har vÀl inte bara tÀnkt sitta och stapla loopar pÄ varann? NÀ du vet, du ska ha riktiga proffsgrejer vet du". Och sÄ gÄr de hem med Cubase SX eller vad fan det heter den hÀr mÄnaden under armen och lÀser manualen och fattar ingenting. Skulle gissa att 95% av alla Cubase-anvÀndare, liksom 95% av alla PhotoShop-anvÀndare bara utnyttjar typ 5% av programmets fulla potential. DÀrmed inte sagt att alla FL-anvÀndare kan alla FL-funktioner. Det krÀvs en aning mer Àn de stackars Cubase-fundamentalisterna tror. Poor sods.
Coffeemidget Postat 10 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 10 februari 2005 "novelty K20 frĂ„n GĂ€vle i GĂ€vleborgs lĂ€n, IgĂ„r kl 16:20 Men varför fĂ„r man vibbarna av att man blir dissad om man pratar med en âseriösâ hemmastudiomusikproducent nĂ€r man sĂ€ger att man anvĂ€nder fl? Okunskap " Jag fĂ„r fan dom vibbarna ibland, blir ganska sur nĂ€r jag fĂ„r höra om att jag anvĂ€nder en leksak nĂ€r jag ofta producerar bĂ€ttre Ă€n de jag pratar med. Elitistiska producentfascistern med analt beteende. De e ju hur de lĂ„ter, inte vad man anvĂ€nt som rĂ€knas. Finns sĂ€kert nĂ„gon som sitter med nĂ„ obskyr tracker och gör saker jag inte ens kan förestĂ€lla mig nĂ„nstans.
Lindeberg Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 "Cubase Ă€r ett advancerat ljud redigerings program. Medans Fruity loops Ă€r för nybörjar producenter. " Inga problem med sĂ€r skrivningar dĂ€r inte. đ
Majken Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Dumb Dan sa: Inga problem med sĂ€r skrivningar dĂ€r inte. đł Ă h ja, "advancerat" var ett snyggt ord ocksĂ„ đ Jag undviker Fruity Loops av moraliska skĂ€l. Som program verkar det dock mycket kompetent, pĂ„minner om Orion och Project 5 i upplĂ€gget. /Majken
andynista Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Majken sa: Jag undviker Fruity Loops av moraliska skÀl. Haha, det dÀr fÄr du nog ta och förklara! "It is against my religion", eller vad?
x-pander Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Sen nÀr Àr FL inte ett program för amatörer och nybörjare??
Coffeemidget Postat 10 februari 2005 TrÄdstartare Postat 10 februari 2005 x-pander sa: Sen nÀr Àr FL inte ett program för amatörer och nybörjare?? Skulle sÀga att det hÀnde nÀr de började uppgradera programmet sÄ de inte va lite sug lÀngre.. HursÄ?
x-pander Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Det Àr vÀl ÀndÄ rÀtt sjÀlvklart varför ja frÄgade eller? Med tanke pÄ vad som skrivits i trÄden. Det Àr sÀkert ett bra program nu för tiden...och man ska jobba med det man trivs med.
Lindeberg Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 x-pander sa: Sen nĂ€r Ă€r FL inte ett program för amatörer och nybörjare?? Jovisst Ă€r det sĂ„ - men det ena utesluter vĂ€l inte det andra? ĂzgĂŒr Can jobbar helt i FL, Mike Oldfield skissar sitt nĂ€sta album i programmet, hiphopfolket Ă€lskar FLs trumprogrammering.
android Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Dumb Dan sa: hiphopfolket Ă€lskar FLs trumprogrammering. Vilket Ă€ven (Ă„tminstone delar av) synthfolket gör... đł
Coffeemidget Postat 10 februari 2005 TrÄdstartare Postat 10 februari 2005 x-pander sa: Det Àr vÀl ÀndÄ rÀtt sjÀlvklart varför ja frÄgade eller?Med tanke pÄ vad som skrivits i trÄden. Det Àr sÀkert ett bra program nu för tiden...och man ska jobba med det man trivs med. eh. FörstÄr inte riktigt vad du ville ha svar pÄ nu. Du frÄgade ju "Sen nÀr Àr FL inte ett program för nybörjare och amatörer"
Majken Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 (redigerat) andynista sa: Haha, det dĂ€r fĂ„r du nog ta och förklara! "It is against my religion", eller vad? NejdĂ„, inte alls. Det Ă€r en lĂ„ng historia men detta Ă€r en av orsakerna: http://www.jeskola.com/ Fruity Loops köpte stöd för att ladda Buzz maskiner av Oskari Temmelin som utvecklat programmet. Vissa utvecklare som gjort pluggar till Buzz gillade dock inte att ett företag tjĂ€nade pengar pĂ„ saker de gjort gratis. Detta ledde till att flera kodade in skydd för att pluggarna inte skulle gĂ„ ladda i Fruity. Detta ledde till nĂ„got av ett krig mellan Buzz och Fruity dĂ€r Oskari struntade i slĂ€ppa uppdateringar till wrappern vilket han ursprungligen lovat. Det hela slutade med att Fruity köpte domĂ€nen som Buzz lĂ„g pĂ„ "jeskola.com" efter att den köpts av imillionares. Detta i ett försök att tvinga Oskari till att fortsĂ€tta jobba pĂ„ wrappern vilket han dock vĂ€grade. Detta ledde till att Fruity lĂ€nkade om den till sin egen sida. Sedan satte de igĂ„ng med att smutskasta de utvecklare som jobbat pĂ„ gratispluggar till Buzz och de musiker som anvĂ€nde programmet. Ăven om Fruity haft problem med Oskari sĂ„ kĂ€nns det onödigt och oproffsigt av ett kommersiellt företag att öppet kritisera gratisprodukter och utvecklarna som ligger bakom dem. Grov förkortning och förenkling. Men som sagt, Fruity verkar vara ett bra program men jag kĂ€nner personligen inte för att stödja utvecklarna. /Majken Redigerat 10 februari 2005 av Majken
Coffeemidget Postat 10 februari 2005 TrÄdstartare Postat 10 februari 2005 ere han som gjort buzz effect adapter dÄ?
x-pander Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rĂ€tt kasst program...nĂ€r slutade det suga sĂ„ för förbannat?" ......men men...skitsamma. Man ska givetvis anvĂ€nda det som funkar för en och gör det som man vill uppnĂ„. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase sĂ„ spelar det ingen större roll. đł
Majken Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 Maximiliananthony sa: ere han som gjort buzz effect adapter dÄ? Japp det Àr Oskari Tammelin. /Majken
Coffeemidget Postat 10 februari 2005 TrĂ„dstartare Postat 10 februari 2005 x-pander sa: Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rĂ€tt kasst program...nĂ€r slutade det suga sĂ„ för förbannat?" ......men men...skitsamma. Man ska givetvis anvĂ€nda det som funkar för en och gör det som man vill uppnĂ„. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase sĂ„ spelar det ingen större roll. đł Jag vet inte om jag borde kĂ€nna dedĂ€r vibbarna nu.. semantik Ă€r sĂ„ elakt
x-pander Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 hehe flĂ„t. Du ska absolut inte ta Ă„t dig...jag borde sluta sĂ€ga vad jag tycker *hĂ„ller tyst* đł
Coffeemidget Postat 10 februari 2005 TrÄdstartare Postat 10 februari 2005 nÀeh, de e lugnt. Jag gillar de flesta ilnÀgg sÄ lÀnge de inte stÄr nÄt i stil med "Ey len breeeeh, shuuuuh, fett med knÀsh mannen" Svensk hiphop lingo Àr förvirrande
Barden Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 x-pander sa: Jag kanske borde skrivit "FL har alltid vart ett rĂ€tt kasst program...nĂ€r slutade det suga sĂ„ för förbannat?" ......men men...skitsamma. Man ska givetvis anvĂ€nda det som funkar för en och gör det som man vill uppnĂ„. Och sen om programmet heter reason eller FL eller Cubase sĂ„ spelar det ingen större roll. đ AlltsĂ„... jag har en polare som har gjort skit snygga lĂ„tar i FL 3.0.. sĂ„ det var nog etet tag sen det tappade sugstĂ€mpeln skullle jag gissa.... bara för att mĂ„nga nybörjare kan anvĂ€nda FL Studio betyder inte det att det skulle suga. Jag började med FL Studio... Fortsatte att lĂ€ra mig det, efter ett tag lĂ€rde jag mig det rĂ€tt bra.. och nu ser jag ingen direkt anledning till att byta till nĂ„got bĂ€ttre efter som att jag anser mig kunna göra allting jag stĂ€var efter att göra i FL... Jag vet inte direkt nĂ„nting som inte skulle gĂ„ att göra i FL. ( LjudmĂ€ssigt =] )
Twilight_Zound Postat 10 februari 2005 Postat 10 februari 2005 (redigerat) FL suger fett i min vĂ€rld... đ I alla fall minne och processorkraft... De gĂ„r Ă„t som en karamell i grabbens mun... Ofta sĂ„ svĂ€ljer han dom hela... SkĂ€mt Ă„ sido.. Som andra sagt innan sĂ„ kwettar det vad man anvĂ€nder. Det Ă€r slutprodukten som rĂ€knas.. Amatörer och proffesionella, dumt EDIT: Skriver med tĂ„rna Redigerat 10 februari 2005 av Twilight_Zound
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.