Jump to content
Annons

Större inköp till hemmastudio


Ken Kängström

Recommended Posts

Hohoj!

Nu ligger det till på detta viset att jag har funderat och klurat på att lägga ut en hel del pengar på lite gott till hemmastudion.

Sitter i skrivande stund inte på några enorma värstingprylar, utan kör på en tillräckligt bra PC, Delta 1010 med interface, POD X3 pro, Lexicon MX300, någon taskig behringermixer och en 88 tangenters midiklav.

Så nu känner jag att det är dags att kliva upp en nivå och inhandla lite grejer för 6-siffrigt belopp.

Det jag önskar är en snabbjobbad kontrollyta, en riktigt vettig stormembrans kondensatormikrofon, och ett par monitorer av kvalisort bättre.

Jag har efter spåningar i annan tråd nästan bestämt mig för ett SSL Nucleus, som verkar vara en riktigt trevlig lösning på många fronter med kontrollyta, preamps och ljudkort.

Nummer två på önskelistan just nu är ett par Adam A8X, med subenhet. Genelec står också högt upp, men vilka mån tro?

Jag är ute efter near/mid-fields.

Vad gäller mikrofon så har jag faktiskt inte någon vidare erfarenhet i denna prisklass. U87 är både omtalad och ökänd, och några andra mikrofoner har jag inte grepp om alls. Så jag vänder mig till er.

Ser detta ut som en vettig fördelning, eller har ni förslag på bättre spendering av pengarna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Lyssna, lyssna och lyssna (själv, inte på någon annan 😉 ).

Absolut! Det biten är jag klar med, men att bolla erfarenheter och tycken är dock inte dumt, samt kan det vara intressant att höra kvalisorten kring durabilitet osv (som jag nu tack vare dialog här på forumet valde att dissa Euphonix MC MIX/CONTROL pga ofta förekommande sprickor i plasthöljet). En annan anledning är, om man nu i framtiden ska jobba med andra producenter så kan det vara trevligt med en lite vanligare modell (som i NS10 fallet). För mig är detta ett större svidande för plånkan, så jag kände att jag åtminstone borde slänga ut lite tankar här. 🙂

Redigerat av Ken Kängström
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är din definition av "hemstudio"? Vad sitter du i för rum? Låter som en väldigt ambitiös utrustningsbudget för vad de flesta av oss menar med "hemstudio" (lite avundsjuk blir man ju... 😛 ). Kan inte ge dig råd i de prisklasserna tyvärr då jag själv harvar nere i budgetträsket. Mitt enda råd är; stirra dig inte blind på prylar! Talang sitter som tur är inte i prylarna även om de kan underlätta jobbet. De största kvalitets-skillnaderna ligger mellan "Claes Ohlson" och "helt ok". Mellan "helt ok" och "bästa som går att få" är skillnaderna mer subtila och dessutom subjektiva. Sålänge du vet vad du skaffar och varför, och inte har orealistiska förväntningar så visst... men betänk att ett taskigt gitarrspel eller falsksång låter inte bättre för att mikrofonen kostar som bilen (i många fall tvärtom).

Lycka till med dina inköp (och framförallt musiken)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är din definition av "hemstudio"? Vad sitter du i för rum? Låter som en väldigt ambitiös utrustningsbudget för vad de flesta av oss menar med "hemstudio" (lite avundsjuk blir man ju... 😛 ). Kan inte ge dig råd i de prisklasserna tyvärr då jag själv harvar nere i budgetträsket. Mitt enda råd är; stirra dig inte blind på prylar! Talang sitter som tur är inte i prylarna även om de kan underlätta jobbet. De största kvalitets-skillnaderna ligger mellan "Claes Ohlson" och "helt ok". Mellan "helt ok" och "bästa som går att få" är skillnaderna mer subtila och dessutom subjektiva. Sålänge du vet vad du skaffar och varför, och inte har orealistiska förväntningar så visst... men betänk att ett taskigt gitarrspel eller falsksång låter inte bättre för att mikrofonen kostar som bilen (i många fall tvärtom).

Lycka till med dina inköp (och framförallt musiken)!

Tjenare, och tackar för inlägget.

Vad gäller prestation så måste jag nog påstå att jag har självförtroendet på topp efter alla dessa år.

Det är därför jag känner att det är dags för utrustningen att följa med i samma spår.

Jag vet "varför" jag skaffar dem, och vad målet är med inköpen. Men jag är främmande för produkter i denna prisklass om du förstår min oro (då jag har dissat bilinköp pga detta 🙂 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det biten är jag klar med, men att bolla erfarenheter och tycken är dock inte dumt, ...

Absolut, inget fel med det. Jag skulle råda dig till att inte utesluta RCF samt Dynaudio i din jakt. Om du har ekonomin så ska du absolut även lyssna på K&H O300 också.

Men glöm för guds skull inte att akustikbehandla kontrollrummet först, annars är det bortkastat med fina monitorer!

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, inget fel med det. Jag skulle råda dig till att inte utesluta RCF samt Dynaudio i din jakt. Om du har ekonomin så ska du absolut även lyssna på K&H O300 också.

Men glöm för guds skull inte att akustikbehandla kontrollrummet först, annars är det bortkastat med fina monitorer!

Tack för rekommendationer. Problemet är att få möjlighet att provlyssna dessa utan att resa Haparanda-längder, så där klämmer också skon.

Kontrollrummet har jag som sagt under "kontroll". 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du kommer att behöva en sub?

Jag hade nog börjat med A8X - och i så fall kompletterat med sub senare om jag märkte att det verkligen behövdes...

Helst hade jag tagit S3X-V (som jag kör med själv och som inte behöver någon sub), men då springer det iväg rejält... 😉

Är tanken att det ska bli en studio som du spelar in många olika vokalister i, så hade jag nog hellre tagit ett par olika stormembranare, blandat dyrare och lite billigare, än en enda extra dyr modell, eftersom det ju inte är säkert att den dyra (hur "klassisk" den än må vara), passar till alla röster...

Några tillverkare att kolla upp, kan exempelvis vara BLUE, Microtech Gefell, Audio-Technica m fl - men glöm inte heller de svenska Milab och Pearl, som också har riktigt fina mickar. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du kommer att behöva en sub?

+1

https://www.studio.se/index.php/topic/28707-studiomonitorer-vilka-rekommenderas/page__view__findpost__p__675042

https://www.studio.se/index.php/topic/78475-monitorer-foer-hiphop/page__view__findpost__p__1135036

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du säker på att du kommer att behöva en sub?

Jag hade nog börjat med A8X - och i så fall kompletterat med sub senare om jag märkte att det verkligen behövdes...

Är tanken att det ska bli en studio som du spelar in många olika vokalister i, så hade jag nog hellre tagit ett par olika stormembranare, blandat dyrare och lite billigare, än en enda extra dyr modell, eftersom det ju inte är säkert att den dyra (hur "klassisk" den än må vara), passar till alla röster...

Några tillverkare att kolla upp, kan exempelvis vara BLUE, Microtech Gefell, Audio-Technica m fl - men glöm inte heller de svenska Milab och Pearl, som också har riktigt fina mickar. 🙂

Tjenare Claes! Kul att du skriver!

Bra tanke där, för givetvis blir det fler än jag själv som gapar i micken, plus att sång inte heller blir det enda användningsområdet (om än det primära).

BLUE har jag faktiskt lyssnat lite på med väldigt positivt intryck, främst denna.

Så det ska jag faktiskt överväga.

Ang sub så, nej, jag vet faktiskt inte om det behövs, och jag börjar självfallet med ett par innan vidare inköp.

Dock måste jag erkänna att trots att det ligger eftertanke i inköpen, så vill jag även åt den onödiga "kicken" av att faktiskt för en gångs skull äga något av klass. (javisst, örfilen är välförtjänt) Men jag lägger såklart mer vikt på vad jag som producent får ut av prylarna. 🙂

Tack igen Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Helst hade jag tagit S3X-V (som jag kör med själv och som inte behöver någon sub), men då springer det iväg rejält... 😉

Ca 40k paret är ungefär mitt tak på monitorer. Vet du om det går att lyssna på dessa någonstans?

Sammanlagt med dessa 3 inköp så hade jag tänkt landa på 100k som max.

(som sagt, här blir det ingen bil än på ett tag)

Redigerat av Ken Kängström
Link to comment
Dela på andra sajter

Ca 40k paret är ungefär mitt tak på monitorer. Vet du om det går att lyssna på dessa någonstans?

Sammanlagt med dessa 3 inköp så hade jag tänkt landa på 100k som max.

Har du vägarna förbi Malmö, så vet jag var i alla fall... 😉

Musikbörsen och JAM i Stockholm ska ha någon modell från SX-serien (vilka de har, vet jag däremot inte), eftersom de står upptagna som ADAM Pro Center hos distributören, precis som undertecknad gör: http://www.futureware.dk/default.asp?menuIDX=3616&parentFkey=74

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du vägarna förbi Malmö, så vet jag var i alla fall... 😉

Musikbörsen och JAM i Stockholm ska ha någon modell från SX-serien (vilka de har, vet jag däremot inte), eftersom de står upptagna som ADAM Pro Center hos distributören, precis som undertecknad gör: http://www.futureware.dk/default.asp?menuIDX=3616&parentFkey=74

Så himla typiskt att man bor i Hultsfred, mellan allt gott.

Vem vet, möjligheten finns att jag knackar på dörren och vill handla lyssning inom kort.

Nu önskar jag även lite erfarenheter kring SSL Nucleus. Min oro kring digitala kontrollytor är att det känns som att utvecklingen har mer fart här, vilket riskerar att ras i andrahandsvärde?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är hjärtligt välkommen, men slå en signal först för säkerhets skull... 😉

Nucleus har ett listpris på 41000:-, så den tar också en bra bit av budgeten. Har dock ingen erfarenhet av den, så frågor där måste jag lämna till någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Lundin och jag suktar också efter Nucleus.

Kolla med Lundin han har fingrat på Nucleus IRL.

Angående mick sås skulle jag titta på några stycken.

Peluso 22 47 LE är en mick som jag gillar och skulle ta istället för U87.

Men kanske två eller tre mickar av olika karaktär vore mumma.

Monitorer är ju en personlig grej som redan är sagt.

Jag kör med subbas och gillar det. Botten finns med ända ned till det tar slut så att säga.

Jag kan lyssna lite lägre occh fortfarande få känsla vilket spar hörsel och man kan jobba längre.

Adam 8 skulle jag valt framför Genelec. Personligen tycker jag att Adams diskant är lite jobbig att sitta med länge... smaksak.

Andra monitorer jag suttit och jobbat med och gillar är Dynaudio BM-15,

Jag har själv ett mindre Blue Sky monitor system men har jobbat med deras större och gillar även dessa skarpt. Byggda från början att vara sub/sat system.

Angående NS10.... nej.... Nej..... NEJ! 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Tjenare Björn!

Jag har beställt S3X-V och Nucleus av Claes, och hämtar det på Söndag.

Så det har löst sig kanon faktiskt. 🙂

Åhh, vad spännande!! Jag börjar själv fundera på ett Nucleus och är därför oerhört nyfiken på att få höra vad du tycker om det. Toppen om du vill skriva lite om det efter du har hunnit provat det!🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh, vad spännande!! Jag börjar själv fundera på ett Nucleus och är därför oerhört nyfiken på att få höra vad du tycker om det. Toppen om du vill skriva lite om det efter du har hunnit provat det!🙂

Absolut ska jag göra det!

Ska verkligen försöka få ut allt krut av Nucleus som går att använda.

Lär ta en stund att vänja sig vid alla kortkommandos etc, men just nu så känns allt lovande.

Kände lite på reglar, pottar och pulpeter när jag hade den trasiga hemma, och dem kändes riktigt robusta och kvalitativa.

Små funktioner som t.ex. att det går att ställa pulpetern till nudge på stripparna, 4x USB på baksidan, direct out från preampsen, plus att den kommunicerar via ethernet gör det hela ännu trevligare enligt min mening.

Men som sagt, jag ska skriva en liten personlig reflektion kring bordet när jag kännt på den lite. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...