Jump to content
Annons

högt Klick i slutet på en bounchad fil

Recommended Posts

MusoTobbe (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag får popp eller klick på nästan alla bounchade filer i pt8le när jag bränner till cd eller stoppar in dom via ett usb stick in i dennons mediaplayer (hårdvara).

Om jag zoomar in alldeles i slutet på filerna så finns där inget som jag kan se.

Har skapat fades både på mastern och på själva filen.

Någon som vet vad detta kommer sig?

OM jag i till exempel nero klipper av aldra sista biten på filerna så försvinner fenomenet.

plz help

Annons
MusoTobbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Men hur gör man om man vill mastra i pt då ? filerna skall ju vara exakta och inte 2 sec längre? eller ?

Skulle man inte kunna "strip silence bara 0.2 sec innan filen tar slut?

Redigerat av MusoTobbe
MusoTobbe (oregistrerad)
Postat

OK.

nej bara när jag bränner eller som sagt spelar upp det i medispelaren (externa)

MusoTobbe (oregistrerad)
Postat

Provade att spela in 2 sec efter filen utan nått på och sedan consolidate och sedan export på den befintliga filen men när den kommer till slutet så klickar det igen. faaaan

Skall prova en riktig bounce nu som du sa med en sekund.

MusoTobbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ne du det funkade inte heller. provade till och med med 4 sec tystnad men det kommer fortfarande ett klick. shit

Har 65 filer som skall läggas in i mediaspelaren för live bruk och nu måste jag lösa detta men vet inte hur.

tog test filen stoppade den på usb`n och sedan in i mediaplayern samma skit.

Redigerat av MusoTobbe
MusoTobbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

NEj INGET SYNS PÅ FILEN ELLER LÅTER I PT. Har bränt på olika brännare. Studiodatorn och lapptoppen. Men det skumma är ju att det händer på mediaspelaren oxå och bara med mina filer. Andra filer funkar utan klick.

kan det vara nått med ditheringen eller latency? när jag har boucat färdigt och protols släpper filen så ser man audio nivån på mastern i typ en milli sec. är det så hos er oxå?

Redigerat av MusoTobbe
MusoTobbe (oregistrerad)
Postat (redigerat)

jo jag har konverteringen i efterhand. får väll öppna allt i nero och klippa rumpan av filerna och sedan bränna och sedan convertera om till wav igen.... helvete

Redigerat av MusoTobbe
Postat

Tar du bort DC-offset när du mastrar? Man ska gärna ta bort det först av allt, så jag brukar alltid lägga en plugg som tar bort det först i effektkedjan när jag mastrar. DC-offset (gissar att det kallas "likströmsöverslag" på svenska?) kan göra att det knäpper i slutet av låtar.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dither borde inte påverka så att det blir ett klickljud i slutet av dina utbouncade filer.

Jag kör både med och utan dither och får inga klick i slutet av bouncade filer.

Jag är också nyfiken på vad som orsakar ditt problem.

Redigerat av drloop
Postat

Googlade lite åt dig, verkar vara ett relativt vanligt fenomen, hittade iaf lite random lösningar du kan prova 🙂

"I get this all the time. easy fix.

Just set post roll to any time, doesn't matter as long as it goes past the end of the file you are recording.

Highlight the area you are bouncing and let post roll take you past the out point, and the pop is gone.

This has happened to me for many version of PT. never found out why but it was an easy fix so i let it be.

Hope this helps"

"offline bounce can solve this"

"Two things to maybe try:

Play the session and try to stop playback immediately the master fader hits zero (or make a selection that stops there and play the selection). Do you still hear a click? If so you've got an artefact from a plug-in inserted on the master fader. Try to work out what plug-in setting might cause the click.

Or, make sure your master fader automation graph stays at zero for several seconds beyong the end of the mix then extend the bounce selection a second or two. You'll add some time to the end of the bounced file (no bad thing necessarily) but probably lose the click."

"This can occur if the DAE Playback Buffer is set to 8. Try changing the Buffer to 2 or 4, then restart Pro Tools.

If you import the bounce to disk file back into Pro Tools and you don't hear static on that file in Pro Tools, then the cause of the static could be the CD burning software. It has been reported that CD burning software that comes with Windows systems can cause the Pro Tools' bounce to disk files to playback static at the end of the file. Instead, try using Roxio's EZ CD Creator to burn your audio CD's.

Best regards,

Digidesign Technical Support"

Postat
Däremot när du ska bränna en CD så krävs det en pause. För CD (red book) har jag för mig att det handlar

om ca. 1 sekund före start, och en sekund efter slut som innehåller ren tystnad. Man räknar med en

total pause på ca. 2 sekunder mellan spåren på en CD (red book).

det behövs inte alls

du kan ha pausen satt till noll

standard är 2s före spåret

lead in / out: http://en.wikipedia.org/wiki/Lead-in_(CD)#Lead-In

MusoTobbe (oregistrerad)
Postat

OK the search goes on 😉

För att lösa problemet snabbt och (enkelt) fick jag öppna varje fil i nero wave editor och lägga till en sec i början samt muta slutet och början.

Jag har aldrig förstått att en bränd cd eller i detta fallet mediaspelaren (extern) läser in nästa låt i "listan" innan den så att säga stannar, där av ett klick (början på nästa låt ex en inräkning på trumstockar.

Detta kom jag fram till idag. känner mig som en riktig noob

Men jag har fortfarande problem med att bränna en rå bunch utan att editera i ett annat program. Det ser ut som om det är någon form av brus (statiskt) på filerna Skall utforska detta i morgon och återkommer med resultat. Tack alla ni för hjälpen ni är grymma 🙂

PS har utfört allt ni föreslagit men tyvärr utan resultat. Har ingen dither på eftersom jag spelade in det aktuella materialet i 16/44,1. DS

Postat

"Lead in" / "lead out" har inget med spåren i sig själva att göra. Dessa är start/slut på en session på CDn som helhet.

nej det hade med detta att göra:

Dessa "pauser" med tystnad är väl tilltagna av tekniska skäl

med tanke på olika hårdvara, d.v.s. CD-spelare etc. som

inte exakt lokaliserar start/slut. Av den här anledningen

kom det till något som kallas "lead in" och "lead out".

Spårens pauser "gaps" är det vi pratar om här om det är

flera låtar du ska bränna. Om du däremot ska bränna en

låt så kommer dessa "lead in" och "lead out" med i bilden.

Pausen, som vi diskuterat tidigare, handlade om hans "klick" i slutet av filen, därav 1 + 1 sek-tänket.

Vänligen

Mikey

det krävs inga pauser som sagt

enda undantaget är första tracket som ska börja med en tvåsekunders nedräkning

det är troligen hans brännarprogram som ställer till det

Postat
För att lösa problemet snabbt och (enkelt) fick jag öppna varje fil i nero wave editor och lägga till en sec i början samt muta slutet och början.

Jag har aldrig förstått att en bränd cd eller i detta fallet mediaspelaren (extern) läser in nästa låt i "listan" innan den så att säga stannar, där av ett klick (början på nästa låt ex en inräkning på trumstockar.

det ska inte vara så

jag föreslår att du tankar hem demon av cd architect och testar att bränna din skiva där istället

http://www.sonycreativesoftware.com/download/trials/cdarchitect

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.