Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå, jag är sugen på nån mick med lite speciell karaktär, provat en akgmick för runt 10 000:- (glömt serien) och gillade verkligen hur det färgade gitarrljudet, kör bara på en tsm mt57 (ska väl låta exakt som en shure sm57?) och känner att jag kan lägga ut kanske 3000-4000:- på nån lite roligare mick, gärna om den är ok för sång också. Kör nästan bara på typ hardcore/postrock så ganska skräpigt gitarrljud ala orange ungefär om det har någon betydelse, men såklart gärna nåt man kan ha i framtiden till lite olika saker.

Nå tips?

Annons
Postat

Jag har på senaste blivit kär i Royer r-121 på gitarr, låter gött hela vägen hem! dock ligger den lite väl dyrt till, men de har ju en billigare variant.

Utöver det, en MD421 Är ju en annan smak på gitarr.

Prova först med att flytta runt micken runt om kabinetten, man har mycket att vinna på det!

Postat

provat en akgmick för runt 10 000:- (glömt serien) och gillade verkligen hur det färgade gitarrljudet

AKG_SolidTube.jpg

AKG Solidtube?

AKB-C414-B-ULS-(1).jpg

AKG C414?

Postat

Hallå, jag är sugen på nån mick med lite speciell karaktär, provat en akgmick för runt 10 000:- (glömt serien) och gillade verkligen hur det färgade gitarrljudet, kör bara på en tsm mt57 (ska väl låta exakt som en shure sm57?) och känner att jag kan lägga ut kanske 3000-4000:- på nån lite roligare mick, gärna om den är ok för sång också. Kör nästan bara på typ hardcore/postrock så ganska skräpigt gitarrljud ala orange ungefär om det har någon betydelse, men såklart gärna nåt man kan ha i framtiden till lite olika saker.

Nå tips?

Det är uppmickning av gitarrstärk som är huvudsyftet?

Audix i5 funkar fint, mjukare i mellanregistret än sm57an.

Lite dyrare iof, men kolla in audio technica 4047(om du har råd,multi pattern varianten vilket kan vara bra om du har ett shysst rum, kan även funka jättebra på sång beroende på sångaren.

Postat (redigerat)

Är själv sjukt sugen på en Cascade Fat Head bandmik (eller två... inte så kända här, men populära på andra sidan stora pölen verkar det som). Allra helst med Lundahl-trafo.

Redigerat av MrBluesman
Postat

Ja jag har i pricnip nästan bara närmickat, provat mycket iofs nu att micka långt ifrån för att få lite skräpigare känsla, men märker att reverb kan fixa biffen också. Och ja kanske 90 procent tänkt till gitarr, bryr mig inte så mkt om sångljud än= )

Och det är ju typ alltid ganska distat det jag kör in, men ja en rätt "varm" mick känner jag kanske, jag är inte på så hög nivå i mitt mixande att jag tänker på rum och så eftersom det är såpass närmickat, men jag försöker lära mig och även om min mick absolut håller så är det väl ingen dålig investering tänker jag.

och precis AKG C414 var micken jag körde med, grymt ljud. Om det finns någon billigare mick för runt 3-4 tusen som gör ett sånt ungefärligt ljud skulle jag inte tveka.

Postat

och precis AKG C414 var micken jag körde med, grymt ljud. Om det finns någon billigare mick för runt 3-4 tusen som gör ett sånt ungefärligt ljud skulle jag inte tveka.

Den mick jag kommer att tänka på är Audio-Technica AT4050. Jag har aldrig A/B-testat men tycker det finns liknande drag mellan AT4050 och AKG C414 B-ULS (som är den mörkare av de olika C414-inkarnationerna). Den har ett fokus i lägre mellanregister och låter sällan för toppig.

Nypris ligger över 6000:- men den borde gå att hitta beggad inom ditt prisområde.

Här en diskussion på GS om likheter mellan AT4050 och C414.

Postat (redigerat)

Det är en djungel det här, det värsta är när man inte riktigt vet vad man vill ha, därför siktar jag mig in på nåt som alltid kommer hålla som en allround mick, och allt verkar ju funka och dom flesta tycker olika. Känns som att många av dom duger bra, AT4047, KSM44 osv. Ja det blir väl vad jag hittar billigast tror jag.

Känner mig lite sugen på AT4047, nån som har nån koll på den? hittade en billig, och så snygg den är!

Redigerat av Cartman
Postat

Om du ska micka gitarrstärkare finns knappast nåt bättre än en dynamisk Sennheiser E906 för 1400 kr. Jag har dyrare kondingmickar, men till gitarr är den bara BÄST! Lika bra på virvel. Oduglig typ att sjunga i. Köp den och nåt annat för resten av pengarna. Kanske leta en beg Röde K2 rörmick att sjunga i. Men till elgitarr hittar du inget bättre än E906 hur mycket du än betalar!

Postat

Låter intressant, nu beställde jag en at-4047, fick för runt 3500, men E906an fanns på ebay för under tusenlappen, så kan vara värt o köpa ändå, vad blir det för karaktär på ljudet ungefär?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.