Jump to content
Annons

Okej att mixa i stereohögtalare?


pearlvisionboy

Recommended Posts

Jag har tyckt det är svårt att mixa i mina lurar/monitorer som kanske inte är hel schyssta.

När jag lyssnar i en bra stereo känns mixen helt annorlunda.

Min farsa har en riktig bra stereo.

Finns det några nackdelar att mixa i stereo-högtalare?

Det är sånna högtalare man ska lyssna i sen när mixning är klar.

Vad tycker ni är det ett bra förslag eller kan det bli sämre/bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Whatever works for you. Kan vara bra att hålla i åtanke att de flesta HiFi-högtalare dock är konstruerade för att smickra ljudet snarare än att avslöja brister. Men huvudsaken är att du lär känna lyssningen ordentligt innan du ger dig på att mixa i dem. Lyssna på favoritskivan du hört en miljon ggr, en som du vet hur den låter och kan varenda nyans. Återvänd ibland dit för att kalibrera öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det riktigt bra HiFi-högtalare, så följer de ungefär samma linje som studiomonitorer; att de ska vara ärliga och avslöjande. I lägre prisklasser stämmer det däremot att de brukar vara mer "smickrande"...

Jag har själv kanonbra HiFi-högtalare till min surroundanläggning, som utan problem också skulle platsa i studion, likadant som mina monitorer skulle funka finfint i surroundanläggningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad du mixar i, så länge du känner till begränsningarna och bristerna hos din lyssning. Det som kan vara värre är om akustiken i mixningsrummet inte riktigt håller måttet, därför är det viktigt att du kontrollyssnar din mix på andra ställen (men det har såklart inget med högtalarna att göra).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar ingen roll vad du mixar i, så länge du känner till begränsningarna och bristerna hos din lyssning.

Det är klart att det spelar roll vad man har för högtalare. Det spelar ingen roll om man vet att lägre mellanregistret är otydligt i ett par högtalare. Man famlar fortfarande i mörker när man ska försöka lösa mixproblemen i det registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man ung och nyss börjat spela in o mixa är det helt ok med stereo. Det går ju lätt att jämföra med cd man gillar. Sen skaffar man alla dyra grejer eftersom, om man inte lessnar på alltihop. Men det är stor risk att du fortsätter med musik hela livet. ☺️

Vad har far för stereo?

Nyfnikna Håkan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mixar i Ino audio högtalare, är nog de som ger en mest korrekt återgivning av hur det verkligen låter som man kan få tag på.

Tyvärr är det en enda person som driver företaget, läste i en tråd nånstans att han oftast svarar inom 6 månader 😉

Men lätt värt lite väntetid för att få riktigt bra högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farsa har en riktig bra stereo.

Finns det några nackdelar att mixa i stereo-högtalare?

Även om högtalarna är bra måste du ju gå igenom stärkaren vilken inte är riktigt utformad för mixning , speciellt med Bass Boost knappen intryckt.

Det är sånna högtalare man ska lyssna i sen när mixning är klar.

Då är det väl bättre att mixa i ipod hörlurarna eller datorhögtalarna för 95 % av lyssnarna använder ju det.

Sedan är rummet ock akustiken minst lika viktigt om inte viktigare än högtalarna du mixar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...