Jump to content
Annons

Ny inom Mixning och Mastring


bloggfji

Recommended Posts

Hej!

Som ämnet lyder så är jag ny inom mixning och mastring och inspelning, jag har spelat in förut och så men har aldrig riktigt haft lust eftersom det blir och låter så jäkla dåligt..

Det är inget speciellt jag vill veta utan jag vill bara lära mig en massa saker och ta in så mycket nytt jag kan. så min fråga är till er medlemmar.

Har ni några guld-tips till mig? Som man bara måste veta.

Sen kort sammanfattat hur man får "trycket" i det man spelar in. Vet att det säkert finns hundra miljoner sätt. men give me something

Ni får jättegärna posta videotutorials

Hälsningar

F

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En grej som e lite kul är att kolla:

Kolla din mix i det undre registret, dvs gör en filtersvepning från 100 hz och ner på din färdiga mix och bokstavligen SE OCH KÄNNA om du ha en massa energi som ligger

i det undre ej hörbara registret, energi är precis vad det låter som, dvs om bashögtalarna rör sig utan att du hör något så går det ju åt en massa effekt till att flytta luft till

ingen nytta. DVS TRYCKET som man vill ha någon annanstans. Och det är på basen i mixen som man hör om det är typ du och ja som mixat eller ett pro :rolleyes:

Grejen som jag fattar det så finns inget specialknep, alla som mixar har tillgång till exakt samma effekt det handlar bara om att utnyttja den på bästa sätt...

Jag är rellativ nybörjare på detta med, men kolla om du kan få tag i studios mixspecial, grymt nummer som du alltid kommer att ha nytta av 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt guldtips är att mixa i kontext och att använda högpass på typ allt.

Och mitt tips är att INTE använda ett enda högpassfilter. All bas försvinner och då vi hör ända ner till 16 Hz så är det väldigt dumt att ta bort allt under 100 Hz.

Gitarrer t.ex.

Lägsta tonen E ligger på runt 40 Hz och grundtonen försvinner alltså helt om man lägger högpass på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar på inlägget..

Har du tillgång till bra utrustning, alltså inte skräp som sm57 och liknande så försök spela in så att du tycker att det låter bra redan innan mixning.

Ju bättre det låter från början ju bättre blir det i slutändan.

Försök även att EQ:a och komprimera så lite som möjligt, helst ingenting alls då det bara förstör ljudet.

Lyssna hur nivåerna mellan instrumenten låter, skapa en bild av att det faktiskt står ett band framför dig och spelar.

Och var inte rätt för att dra upp basinstrument då vi hör sämst just i låga frekvenser, de behöver en högre nivå för att höras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar på inlägget..

Har du tillgång till bra utrustning, alltså inte skräp som sm57 och liknande så försök spela in så att du tycker att det låter bra redan innan mixning.

Skräp? Högpassa ingenting? 😳

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Skräp? Högpassa ingenting? 😳

Ja, skräp.

sm57:or färgar ljudet innan det kommer in i mixern eftersom den har en inbyggd eq kurva, spelar man in med en utan eq kurva som t.ex. cm3 så har man en hyfsad återskapning av hur ljudet man spelar in faktiskt låter innan man börjar mixa.

Och visst, är man en fattig student (som jag) så kan man inte köpa bra utrustning direkt och måste därför kompensera så gott det går med eq i mixningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är vanligt att man lägger högpass på det mesta... kanske inte just vid 100Hz där man tycker att det låter bäst för just det instrumentet. dessutom är det ett vanligt tips att man ska jobba med att ta bort frekvenser istället för att boosta. tex ta bort det du tycker låter dåligt istället för att boosta det som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

sm57:or färgar ljudet innan det kommer in i mixern eftersom den har en inbyggd eq kurva, spelar man in med en utan eq kurva som t.ex. cm3 så har man en hyfsad återskapning av hur ljudet man spelar in faktiskt låter innan man börjar mixa.

Alla mickar färgar ljudet. Alla mickar har en frekvenskurva. Och om man ska spela in så man tycker att det låter bra innan mixning borde väl det logiskt innebära att man ska använda mickar som färgar ljudet så som man vill ha det? Vill man att det ska låta SM57 så använder man en SM57.

Och lycka till med att inte högpassa någonting. Det låter sällan särskilt vackert om man spelar in en bullrig rocklåt med baskagge, bas och elgitarrer som ska slåss om utrymmet under 100 Hz om man inte skär i dem. Det blir bara gröt. Dessutom kan jag garantera dig att den ton du nynnar som du tycker låter samma som lägsta E på en gitarr INTE är 40 Hz. 40 Hz går knappt att höra, det är bara lågfrekvent buller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, skräp.

sm57:or färgar ljudet innan det kommer in i mixern eftersom den har en inbyggd eq kurva, spelar man in med en utan eq kurva som t.ex. cm3 så har man en hyfsad återskapning av hur ljudet man spelar in faktiskt låter innan man börjar mixa.

Och visst, är man en fattig student (som jag) så kan man inte köpa bra utrustning direkt och måste därför kompensera så gott det går med eq i mixningen.

Du menar alltså att man ska spela in med mätmikrofoner (rak upptagningskurva) in i en preamp som inte färgar och sedan bara använda volym och panorering för att mixa? Skulle vara väldigt intressant att höra en av dina mixar. Tror du totalt missuppfattat varför man använder olika mikrofoner och preamps vid inspelning. Ofta använder man även högpassfilter redan vid inspelning för att bli av med oönskat rummel i basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara en enkel studio mick och ett fast track ljudkort.

Är det någon som kan förklara allt det här med hz. Antar att det är där jag måste börja.

Sen, går det att komma "in" i ett gitarrspår och ta bort speciella toner man inte vill ha, eller är det det som menas med att ta bort frekvenzer?

Tack för alla svar! Fortsätt att posta era svar jag lär mig något nytt för varje svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det någon som kan förklara allt det här med hz. Antar att det är där jag måste börja.

Sen, går det att komma "in" i ett gitarrspår och ta bort speciella toner man inte vill ha, eller är det det som menas med att ta bort frekvenzer?

Enkelt förklarat kan människan uppfatta ljud mellan 20-20.000 Hz, lägre frekvens innebär ljud som uppfattas som bas och högre som diskant. Om du tillexempel har ett ljud som innehåller för mycket bas kan du använda ett högpass filter för att skära bort ljud under en viss frekvens. Det går även att skära i vissa frekvenser som innehåller störande ljud eller höja om de innehåller saker man vill förstärka. Bilden nedan visar en ganska bra översikt kring var instrument ligger frekvensmässigt samt en förklaring kring hur vi uppfattar vissa frekvenser 🙂

Interactive-Frequency-Chart.png

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Och mitt tips är att INTE använda ett enda högpassfilter. All bas försvinner och då vi hör ända ner till 16 Hz så är det väldigt dumt att ta bort allt under 100 Hz.

Gitarrer t.ex.

Lägsta tonen E ligger på runt 40 Hz och grundtonen försvinner alltså helt om man lägger högpass på.

Du verkar ju veta vad du snackar om! Lägsta E på en gitarr ligger vid 82.407 Hz. Dessutom så skär ett högpass inte av vid given frekvens. Den tonar ned ljudet ett visst antal Db/Oct. Och vem fan sa något om högpass vid 100Hz? Inte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med lägsta tonen vid 40 Hz kommer antagligen från basvärlden där lägsta E torde ligga runt 41 Hz. Alltid högpass på gitarr iaf för min del. Vi hör toner även

om de inte är där, då hjärnan trots allt återskapar en hel del med hjälp av övertonerna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo fast nu sa han ju att det handlade om gitarrer. Han kan ju ha menat basgitarrer iofs men då brukar de flesta skriva det också. Fast nu efter att ha läst resten av dyngan hypnotic ant har spridit över den här tråden så har jag kommit fram till att det måste vara ett trollkonto.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Och som svar på inlägget..

Försök även att EQ:a och komprimera så lite som möjligt, helst ingenting alls då det bara förstör ljudet.

Och var inte rätt för att dra upp basinstrument då vi hör sämst just i låga frekvenser, de behöver en högre nivå för att höras.

Du Skojar med ts nu va? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen, går det att komma "in" i ett gitarrspår och ta bort speciella toner man inte vill ha, eller är det det som menas med att ta bort frekvenzer?

För att ändra/ta bort toner i ett spår, behöver du Melodyne (eller något liknande, om det nu finns).

Edit: Det har inget att göra med när man pratar om att ta bort frekvenser.

Å andra sidan, kan man "dämpa" toner genom att skära i frekvenser......hmm....nu blev det krångligt. 😛

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Som många andra här har sagt så borde du köpa studios mixspecial (och andra nr av studio) kolla även in britiska Tidningen "Sound on sound" de brukar skriva vettiga saker tycker jag. kanske ta en sommarkurs i inspelning? Har man en duktig lärare så kan man lära sig hur mycket som helst på en sommar.

kolla in Studio nr 8 - 2010, nr 1 - 2011 och nr 2 - 2011 i de nummren och de nummer som följer har de en artikelserie där de går igenom de viktigaste mixverktygen EQ, Kompressor och Reverb är de pluggar som de har gått igenom hitills, mycket läsvärt tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studios Mixspecial är guld värd för nybörjare som sagt! så beställ antingen en fysisk kopia eller köp PDF fast då får du inte DVDn tror jag

Sen hur du mixar borde bero helt på vad för resultat du är ute efter och vilken typ av produktion det ska vara och UNDVIK PRESETS lär dig hur de olika filter och kompressorer arbetar istället och du kommer få ett mycket bättre resultat 🙂

Samt mastring ska du nog vänta med tills du lärt dig mixnings-grunder i alla fall eller lämna över sånt till da pros!

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ni här inne lowcut mycket. Och vad är skillnaden på lowcut och highpass 🙂? Har testat att lägga lowcut på gitarren och basen

Sen varför låter det bättre om man panorerar instrumenten i olika högtalare( höger,vänster)

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder ni här inne lowcut mycket. Och vad är skillnaden på lowcut och highpass 🙂? Har testat att lägga lowcut på gitarren och basen

Sen varför låter det bättre om man panorerar instrumenten i olika högtalare( höger,vänster)

Lowcut och högpass borde rimligtvis vara samma sak, men heter det lowcut är det ofta förinställt på ett visst värde (ex. 30 Hz), högpass väljer man själv var det ska skära.

Varför det låter bättre när man panorerar är för att man får en bredare stereobild och färre ljud som ligger och trängs i samma frekvensområde. De kompletterar varandra istället för att dränka varandra. Dessutom hörs varje ljud tillräckligt tydligt utan att man behöver dra på det jättehögt, vilket (åtminstone för mig) underlättar när jag ska mastra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg inte lowcut på basen!

Lägg det på allt förutom kaggen och basen om du ska följa normen 🙂

Det beror lite grann på hur det låter. Jag skulle inte säga det som regel, men det är ytterst sällan man behöver lowcut på bas eller baskagge. Det är överkurs för en nybörjare, men man måste nästan lyssna på hur det låter innan man bestämmer om man ska skära i basfrekvenserna eller inte. Är det för mycket bas äter det bara upp headroom utan att ge någonting tillbaka. Då hade i alla fall jag skurit.

Däremot skär jag alltid vid 40-50 Hz när jag mastar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror lite grann på hur det låter. Jag skulle inte säga det som regel, men det är ytterst sällan man behöver lowcut på bas eller baskagge. Det är överkurs för en nybörjare, men man måste nästan lyssna på hur det låter innan man bestämmer om man ska skära i basfrekvenserna eller inte. Är det för mycket bas äter det bara upp headroom utan att ge någonting tillbaka. Då hade i alla fall jag skurit.

Däremot skär jag alltid vid 40-50 Hz när jag mastar.

Nej såklart finns det undantag med allt men så här i början är det bra att i regel inte skära de 2 sakerna tycker jag, sen om man har en sub är det en helt annan grej också även om man spelar in på band fast

det är väll inte det vanligaste idag dock 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu sysslar jag mest med metal som av naturliga skäl inte är den basigaste av genrerna. Så för mig är det helt nödvändigt med högpass på både kagge och bas för att inte allt ska gröta ihop sig totalt. Kick vid 30 och bas vid 40 brukar min tumregel vara iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...