Jump to content
Annons

Volymmätarens nivå vid inspelning


P Forsberg

Recommended Posts

När man spelar in elgitarr linad och lägger på dist med en plugg, hur ska volymnivåerna ligga då? Ska de peaka precis under 0db eller kanske på -5db?

När jag spelat in en låt brukar jag inte tänka så mycket på hur nivån ligger och det slutar alltid med att masterbusen ligger och peakar på över 10db. Är det normalt att man då helt enkelt fixar det i mixen sedan med och reglera nivåerna då, eller finns det någon tumregel för vad nivåerna bör ligga på när man spelar in för att masterbussen inte ska klippa?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du spelar in i 24bit så luta dig tillbaka. Headroom är din vän. Ingen anledning att pressa nivåerna. Jag brukar ligga på runt -6dBfs på tracknivå (peak,that is).

Redigerat av JohnRick
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du spelar in i 24bit så luta dig tillbaka. Headroom är din vän. Ingen anledning att pressa nivåerna. Jag brukar ligga på runt -6dBfs på tracknivå (peak,that is).

Exakt! Det är dock idé att inte ligga för lågt, eftersom man inte utnyttjar hela bitdjupet i omvandlaren då - men siktar man någonstans på -10 till -6dB på peakarna, så funkar det utmärkt. 🙂

Spelar du däremot in i 16-bit, så kan det vara lite kinkigare, beroende på vad det är för ljudkälla.

Bussen klipper inte oavsett hur mycket man än skickar in från de enskilda kanalerna. Det låter för bra för att vara sant, eller hur? 😉 - men det är det faktiskt inte! 😛

Detta för att dynamiken internt är i det närmaste oändlig. Det enda man behöver göra för att få nivån hanterbar av ljudkortets omvandlare, som ju inte hanterar mer än 24 bitar, är att sänka Master-regeln. 🙂

Lite mer info om detta kan du läsa här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så för att förtydliga det lite, vi säger att jag har två gitarrkanaler en sång, programmerade trummor och bas. Bör alla dessa ligga en bra bit under 0db då? Alltså med reglaget oförändrat på 0db. Man vill väll ändå sikta på att ändra reglagen så lite som möjligt när man ska mixa sedan?

Edit: Hur vet man vad för bitdjup man spelar in på?

Redigerat av P Forsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kvittar hur reglarna står.

Jag missförstod nog din fråga och tänkte på hur det bör vara vid inspelningstillfället, så det där med headroom och -6 eller -10dB kan du strunta i, eftersom frågan handlar om mix och inte inspelning... 😉

Alla kanalreglarna kan ligga på +10dB utan att bussen blir överstyrd, tack vare att DAW-programmen jobbar med extrema bitdjup internt, som jag skrev - så om du utgår från att ha dem typ på 0dB från scratch, så ändrar du sedan upp eller ner efter behag.

Alla digitala bearbetningar skadar signalen, men det mikroskopiskt lilla som en volymändrig skadar, blir som att släppa en knappnål bredvid en atombomb, typ - så det kommer du bara att kunna räkna fram teoretiskt, men kommer varken att kunna höra eller mäta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man vill väll ändå sikta på att ändra reglagen så lite som möjligt när man ska mixa sedan?

Naj, det är inget man eftersträvar. När dessa signaler summeras kommer signalen bli starkare (så länge du inte har destruktiv fas). Dvs, de blir tillsammans starkare. Därför bör man börja med att dra ner alla reglar. Hur mycket, det beror på material. Men börja med att dra ner dem till -8, eller något liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så det gör ingenting om det slår över på rött när man spelar in? Det är bara att sänka sedan i mixen?

I mixen så spelar det ingen roll hur mycket man drar i reglarna, så länge det låter som det är tänkt? Om masterbussen slår över på rött så är det bara att sänka den tills den ligger på säg, -0,5db?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej så det gör ingenting om det slår över på rött när man spelar in? Det är bara att sänka sedan i mixen?

I mixen så spelar det ingen roll hur mycket man drar i reglarna, så länge det låter som det är tänkt? Om masterbussen slår över på rött så är det bara att sänka den tills den ligger på säg, -0,5db?

Nu vart det nog lite rörigt här. 🙂

Vid inspelning

När du spelar in bör du lämna headroom (avstånd till 0 dB). Om du spelar in i 24bit kan man ha mer avstånd till 0 dB, utan att det försämrar kvalitén. Du kan ha som regel att peakarna når ca -6 dB vid inspelning.

Vid mix

När dina instrument slås ihop, när de är summerade på masterregeln, kommer de (oftast) bli starkare. Dvs, alla kanaler med instrument visar -6 dB, men på masterregeln ligger peakarna då kanske på 0 dB.

Därför är det bra om man sänker alla reglar något vid mix. Du bör se till att det finns headroom på masterregeln också, där peakarna ligger runt -3 dB (ungefär). Detta för att man ska kunna mastra (komprimera/limitera osv) i efterhand. Det är då du sätter nivån (till t.ex. -0,3 dB).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vart det nog lite rörigt här. 🙂

Vid inspelning

När du spelar in bör du lämna headroom (avstånd till 0 dB). Om du spelar in i 24bit kan man ha mer avstånd till 0 dB, utan att det försämrar kvalitén. Du kan ha som regel att peakarna når ca -6 dB vid inspelning.

Precis! 🙂

Vid mix

När dina instrument slås ihop, när de är summerade på masterregeln, kommer de (oftast) bli starkare. Dvs, alla kanaler med instrument visar -6 dB, men på masterregeln ligger peakarna då kanske på 0 dB.

Därför är det bra om man sänker alla reglar något vid mix.

Det är detta som inte spelar någon roll alls, tack vare den enorma dynamiken som finns internt på bussen. Det är bara att gasa på så mycket man orkar på kanalernas reglar. Bussen kommer inte att överstyras oavsett vilket. 🙂

Du bör se till att det finns headroom på masterregeln också, där peakarna ligger runt -3 dB (ungefär). Detta för att man ska kunna mastra (komprimera/limitera osv) i efterhand. Det är då du sätter nivån (till t.ex. -0,3 dB).

Det är här man styr den slutliga nivån. Det spelar ingen roll om man har lyckats få en dynamik på 40dB eller 1000dB på bussen när man summerar alla kanaler, utan det är bara att dra ner till lagom nivå med Masterregeln, så är man rätt igen. Det finns alltså ingen som helst anledning att hålla ner kanalernas nivåer för att försöka hamna nära 0dB på Mastern, utan det är bara att tuta och köra. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns alltså ingen som helst anledning att hålla ner kanalernas nivåer för att försöka hamna nära 0dB på Mastern, utan det är bara att tuta och köra. 🙂

Anledningen, som jag ser det, är för att ha kontroll på sin mix. Att helatiden få kompensera på masterregeln, för att se dynamiken, tror jag kan göra att man får sämre kontroll. Jag anser att det är bättre att försöka sätta en bra nivå redan från början. Det är bara ett arbetssätt, alltså inget som påverkar kvalitén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt! Det är dock idé att inte ligga för lågt, eftersom man inte utnyttjar hela bitdjupet i omvandlaren då - men siktar man någonstans på -10 till -6dB på peakarna, så funkar det utmärkt. 🙂

Spelar du däremot in i 16-bit, så kan det vara lite kinkigare, beroende på vad det är för ljudkälla.

Bussen klipper inte oavsett hur mycket man än skickar in från de enskilda kanalerna. Det låter för bra för att vara sant, eller hur? 😉 - men det är det faktiskt inte! 😛

Detta för att dynamiken internt är i det närmaste oändlig. Det enda man behöver göra för att få nivån hanterbar av ljudkortets omvandlare, som ju inte hanterar mer än 24 bitar, är att sänka Master-regeln. 🙂

Lite mer info om detta kan du läsa här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup

claes, du har för många smileys, om än i sak rätt. det leder helt enkelt en devalvering av dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen, som jag ser det, är för att ha kontroll på sin mix. Att helatiden få kompensera på masterregeln, för att se dynamiken, tror jag kan göra att man får sämre kontroll. Jag anser att det är bättre att försöka sätta en bra nivå redan från början. Det är bara ett arbetssätt, alltså inget som påverkar kvalitén.

Precis! Det var egentligen främsta anledningen till att jag opponerade mig; att det är viktigt att förstå att det inte påverkar ljudkvaliteten. Att man inte trycker upp alla reglar på max, är självklart, men bussen tål det, om man mot förmodan skulle få för sig att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort fråga.

Lånar tråden lite.

Om nån har en kul länk, eller en kort förklaring varför det mäts i minus dB?

Som på recievern hemma. det är ju tyst på typ -50dB.

Varför inte tyst på 0 o sen gå bara uppåt?

(Kan inget om det här med ljudnivåer och enheterna som det innefattar)

Har dock ett svagt minne att någon sagt att ljudnivån blir fördubblad var tredje decibel, låter skumt men det har någon sagt till mig.

// lowsnuff

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort fråga.

Lånar tråden lite.

Om nån har en kul länk, eller en kort förklaring varför det mäts i minus dB?

Som på recievern hemma. det är ju tyst på typ -50dB.

Varför inte tyst på 0 o sen gå bara uppåt?

(Kan inget om det här med ljudnivåer och enheterna som det innefattar)

Har dock ett svagt minne att någon sagt att ljudnivån blir fördubblad var tredje decibel, låter skumt men det har någon sagt till mig.

// lowsnuff

Det är en djungel: http://wiki.kontrollrummet.com/Decibel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

tack 🙂

Alltså, vid daw och tydligen i många fall recievers så betyder 0dB att det blir distortion.

alltså vid 0 dB fyller signalnivån hela bitdjupet

Detta mäts i något som kallas "full scale decibel" dBFS.

Används tydligen inte någon annan stans och är heller inte en godkänd (om man kan säga så) enhet.

ifall någon mer undrade men inte orkade gå in på Claes länk 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

tack 🙂

Alltså, vid daw och tydligen i många fall recievers så betyder 0dB att det blir distortion.

alltså vid 0 dB fyller signalnivån hela bitdjupet

Detta mäts i något som kallas "full scale decibel" dBFS.

Detta med dBFS gäller enbart digitala signaler och det är högsta nivån före distorsion - inte att det blir distorsion där - en liten med viktig skillnad... 😉

Det är viktigt att hålla rätt på efternamnen (dBu, dBm, dBV, dBSPL, dBFS etc...) när man pratar om dB, eftersom de anger olika referenser. Decibel i sig är egentligen i många fall en mer eller mindre meningslös siffra om man inte anger en referens.

När det gäller analoga signaler så är exempelvis 0dBu 0.775V.

Om du har en receiver där högsta volymen är 0dB på ratten, så kan man se volymratten som en attenuator, där -dB siffrorna anger hur mycket man dämpar signalen jämfört med maxnivån. Man kan kanske tolka det som samma funktion som dBFS, men eftersom det handlar om analog signal, så är det inte riktigt korrekt...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

men eftersom det handlar om analog signal, så är det inte riktigt korrekt...

det är ju inte den analoga signalen i sig som gör det korrekt eller inte utan om signalen vid 0-punkten är förstärkt eller försvagad eller lika med in som ut

0dB på en mixerregel med en minusskala nedåt (å en plusskala uppåt i vissa fall) hanterar också analog signal

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...