Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hejsan... Skaffat mig autotune (6 tror jag) som vst. I cubase 5. Men när jag använder den får jag inte till något bra. Och jobbet är ju att den ska trolla bort falska toner så gott som det går? Kan nån beskriva hur man använder den? Hittar ingen guide... JAg är inte ute efter robotröst. Utan bättre, mindre falsk... Eller finns det nån bättre vst?

Annons
Posted
Kan nån beskriva hur man använder den? Hittar ingen guide

Du börjar med att ställa in den i rätt tonart , sedan justerar du Tracking och Retune-speed efter önskemål.

Funkar inte det får du gå in och justera grafiskt och då kan du pilla och justera enorm precist.

Och tutorials finns i mängder på Youtube.

Posted

Du börjar med att ställa in den i rätt tonart , sedan justerar du Tracking och Retune-speed efter önskemål.

Funkar inte det får du gå in och justera grafiskt och då kan du pilla och justera enorm precist.

Och tutorials finns i mängder på Youtube.

Alla tutorials jag hittar är hur man får ljud som han som rappar:S T-Pain...

Man ska väl trycka in de toner som man spelar med exempelvis gitarren? Alltså välja t.ex E, G, C, D om man använder de ackorden i låten?

Posted

Man ska väl trycka in de toner som man spelar med exempelvis gitarren? Alltså välja t.ex E, G, C, D om man använder de ackorden i låten?

Förutsatt att du sitter och grymtar grundtoner låten igenom, ja. Fast nej. Du ska välja vilken tonart den ska justera efter. En rough guideline är att första ackordet bestämmer vilken tonart du lirar i. Är första ackordet Am så lirar du i tonarten Am, och ställ autotune därefter. Alla som kan något vet att det inte är så lätt alla gånger men på skitsimpel musik funkar det oftast.

Posted

Okej, men detta pianot som kommer upp, ska jag då klicka i E om jag kör i EM?

Vad sägs som prova och lyssna hur det låter?

Antar du ska köra E om det inte finns Em, eller så är det en annan tonart.

Du kan läsa mer om det på http://Musikteori.se.