Jump to content
Annons
  • 0

Rekommenderade stråkbibliotek/orkesterbibliotek?


Pluffo

Fråga

Halloj såhär på kvälls...öhh...morgon..eller...ja skit samma...till frågan 😄

Såg recensionen på Garritan Personal Orchestra i studio och har varit inne på hemsidan ( http://www.personalorchestra.com ) en hel del och kollat in det. Nu undrar jag om det finns några andra liknande ljudbiblotek med samplade orkestrar som kan konkurera med Garritan Personal Orchestra både ljud-, funktionalitet- och prismässigt. Jag vet att det finns biblotek som går lösa på 50.000 kr och uppåt men så gedigen känner jag mig inte riktigt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

Tjena,

Jag håller härt i mina extra samplade JV-1010 stråkar som jag har i ett extra chip

i synthen. Dom är grymma.

Sedan inföskaffade jag faktiskt Cakewalks studio instrument som är en lågbudget

variant för ca 500 pixx. Men stråkarna där, oh my God, kunde lika gärna kostat 5000:-

Har använt dom i mina låtar och kommer att göra så framöver. Finns som VST för både

mac och pc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Har letat efter fiol pluggar. Enda jag egntligen hittat är N I Kontakt. det är snordyrt och det är egentligen bara fiol jag är intresserad av och kanske cello. FInns det inga andra pluggar med fiol och eller andra stråk ljud som inte kostar lika mycket som en riktig fiol?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vienna

Garritan

London Solo Strings

Miroslav

East/West Symphonic Orchestra

Alla ovanstående är fristående instrument.Och dessa bör vara billigare än en Stradovarious.

Sedan finns det ju Fiolsamplingar i SF2(Soundfont) format i varierande kvalitet gratis på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om man har Nexus från ReFX tycker jag att Dance Orchestra är en bra ljudbank (som man kan köpa till för en billig slant) som innehåller en hel symfoniorkester. Busenkelt att använda som VST instrument direkt i sin DAW, e.g. Cubae.

Där finns ganska många stråkar att välja på och den bästa kvalite jag har hört hittills. Har iofs inte så mycket att jämföra med ännu.

Mvh/Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tycker att Vienna Special Edition är ett mycket bra verktyg. Kostar 3200 på thomann. Dessutom kan man ju köpa enstaka instrument som separata nedladdningar från viennas hemsida, vilket ju verkar som en bra och smart lösning.

Här är en låt jag gjorde för ett tag sen med en solostråke som lead. Jag kanske bör tillägga att det är ett celloljud som är spelat i ett register som kanske är bättre lämpat för altfiol, men jag tycker ändå att det låter hyfsat realistiskt.

https://www.studio.se/index.php?autocom=d...p;showfile=2922

Edit: Kom på att det bara är Cellon, vibrafonen oboen och cymbalen som är från Vienna. Pianot är Nord Stage och Basen är Trilogy Bass.

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

ar det nagon som har nagra erfarenheter av project sam symphobia? det ska tydligen vara den nya skiten vad galler effektfull film-scoring!

http://www.projectsam.com/uploaddir/demos_...washbuckler.mp3

det later RIKTIGT bra,

eller vad tycker ni?

jag kollar a andra sidan ocksa in synful som later fantastiskt! det har ett mer narvarande sound. mer latthanterligt nar man vill ha en fiol-slinga i sin poplat.

de tva paketen och strakar lar inte komma bli ett bekymmer i framtiden?

eller?

Redigerat av AnthonW
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
ar det nagon som har nagra erfarenheter av project sam symphobia? det ska tydligen vara den nya skiten vad galler effektfull film-scoring!

http://www.projectsam.com/uploaddir/demos_...washbuckler.mp3

det later RIKTIGT bra,

eller vad tycker ni?

jag kollar a andra sidan ocksa in synful som later fantastiskt! det har ett mer narvarande sound. mer latthanterligt nar man vill ha en fiol-slinga i sin poplat.

de tva paketen och strakar lar inte komma bli ett bekymmer i framtiden?

eller?

Det lät bra fast brassen lät rätt midi på den del i andra halvan som är lite pirates of the caribbean-aktigt. Men det låter bättre på de andra demolåtarna som finns så det kanske bara var lite dåligt programmerat just där eller nåt. Troels Folmann (en av mina favoritkompositörer!) har gjort två demos där. De låter bra! Låter som det finns rätt mycket kul stråkeffekter och sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja, Symphobia låter riktigt bra och skall enligt andra forum vara bra skit. Sedan kommer East West i Januari släppa ett helt nyutvecklat och nyinspelat Stråkbiblotek som tydligen kommer höja ribban ljudmässigt och funktionsmässigt.

Det heter Hollywood strings och är som namnet antyder i huvudsak inriktad mot filmmusik-branschen. Du hittar mer information här: http://www.soundsonline.com/content/us/hollywood-strings.php

(och Forumet: http://www.soundsonline-forums.com/showthread.php?t=23797)

Själv använder jag deras Quantum Leap Symphonic Orchestra Gold - Play versionen och är riktigt nöjd. Man får vad man betalar för som det heter.

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

ar det for ovrigt nagon som leker med synful nagonting har?

jag har just laddat hem trialversionen och sitter och exprimenterar! det kravs lite tid for att fa det att lata som pa demosarna helt klart, men det ar riktigt cool teknik. ljudbiblioteket ligger pa mindre an 100 mb, vilket ar ett mirakel med tanke pa vad det kan prestera.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag tankte att jag ska dela med mig av mitt forsta synful-alster!

for den som inte sett filmen farval falkenberg kanske det blir en spoiler. sa jag forvarnar den som planerat att se detta underverk till film!

http://www.youtube.com/watch?v=3XNvqsoJIS0

jag hoppas det blir en trend och att fler kompositorer visar sina projekt har. ett studioforum-test pa varje strakinstrument som namnts i traden!

edit:

att tillagga att omnisphere har statt for en lag strak-pad, knappt horbar, i bakgrunden samt for atmosfaren slutet. allt horbart strak ar fran synful, vilket ju ar det intressanta i detta fallet.

Redigerat av AnthonW
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bra idé Anthon. Återkommer med kritik på det du gjort med Synful.

Jag komponerade ihop ett litet äventyrligt stycke igår kväll med East West Quantum Leap Symphonic Orchestra - Gold Complete - Play versionen. (Långt namn 🙂)

Mest för skojs skull men kom på att jag kunde posta den här i tråden så folk kan jämföra lite kanske. Se bifogad fil.

Går såklart att göra ännu bättre om man lägger mer tid på den men får låta den ligga tills vidare.

Never_ending_Pirates.mp3

Mvh Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
alex30free (oregistrerad)

låter bra!!!

såg precis att Eastwest har ett erbjudande!!!

“Buy One Get One Free” WORLDWIDE promotion of PLAY products

Buy one or more PLAY Virtual Instruments between November 1 and December 31, 2009

and get an additional PLAY Virtual Instrument of equal or lesser value FREE*!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Gött o höra! =)

Jo, det var den kampanjen jag slog till på förra året. Valde då att få Goliath på köpet. Nu suktar jag efter deras enormt välljudande Pianobiblotek samt StormDrum 2 men får bli om några år när man har råd igen. 🙂

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Okej, najs! Nej, jag arbetade inte något med mixen förrutom att sänka vissa instrument som jag ville ha lägre. Mastrar inte. Det är naturligt reverb som ligger i samplingarna, vilket kan tyckas dåligt när man vill ha torra ljud, fast vissa solo-ljud har inte lika mycket reverb. I de större expansionerna finns även närmikade inspelningarna tillgängliga dock. Grejen med EastWest-biblotek är att de är inspelade i stora operasalar för att få ett rikligt och naturligt rumsljud.

Har lyssnat på din låt med Synful nu.

Fint ljud på stråkarna med långa toner. De korta Marcatto-tonerna i introt hade konstig attack och lät rätt platsiga, påminde om när något spelas baklänges. Thrill-ljuden lät inte jättebra heller tyckte jag. Annars var det en fin komposition. 😮

Jag testade Synful för något år sedan och tyckte det inte lät jättebra direkt, men har ju dock hört otroliga demo-låtar så visst går det om man är skicklig. East West är väl lite mer "out of the box" så att säga.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

schysst!

synful och EWs grejer ar ju lite olika beroende pa vilken approach man har. synful ar helt unikt med hur texturerade strakarna ar, och hur bra de later som solo. nagot som jag ALSKAR.

a andra sidan, utan extraordinara reverbs och mixtekniker, ar det inte anpassat for bauta-domedags-orkester, sa som du far till det i EW.

hur som helst, nu nar jag har synful har jag en privat violinist som spelar in i vilka latar jag vill, vilket ar fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
synful och EWs grejer ar ju lite olika beroende pa vilken approach man har.

a andra sidan, utan extraordinara reverbs och mixtekniker, ar det inte anpassat for bauta-domedags-orkester, sa som du far till det i EW.

Ja, precis. Går ju inte riktigt att jämföra dem ordentligt egentligen. EW,s biblotek är ju riktade mot filmmusikbranshen där man ofta vill ha maffiga orkesterljud. Synful riktar sig ju kanske mer mot mindre sammanhang där man vill ha mer mjuka stråkar som tex pålägg i olika sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Fint ljud på stråkarna med långa toner. De korta Marcatto-tonerna i introt hade konstig attack och lät rätt platsiga, påminde om när något spelas baklänges. Thrill-ljuden lät inte jättebra heller tyckte jag. Annars var det en fin komposition. 😛

Jag testade Synful för något år sedan och tyckte det inte lät jättebra direkt, men har ju dock hört otroliga demo-låtar så visst går det om man är skicklig. East West är väl lite mer "out of the box" så att säga.

det ar roligt hur man tanker omika for jag ar speciellt nojd med de markerade tonerna utgenom laten. soundet ar ju inte av klassiskt orkester-atmosfar, utan snarare en liten 8-manna-orkester som star uppmickade i vardagsrummet. helcoolt!

sen att soundet ar efter smaken, men att det later syntetiskt det tycker jag iaf inte! :rolleyes: det sager jag inte for brist pa odmjukhet infor kritik, for kritik uppskattar jag, och din kritik ar kreativ var av god sort dessutom.

nar det kommer till "out of the box" sa maste jag nog saga NEJ, det ar ju synful som verkligen ar "out of the box" har och leverar en synth (?!) pa mindre an 100 mb (?!) som spoar rumpan av manga 50-100gb-bibliotek nar det galler strak-ljudet.

haha. it's on man.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du missförstod där. Med uttrycket "out of the box" menade jag att man behöver skruva mer i Synful för att få bra ljud, liksom du skrev i tidigare inlägg så behövs det en del tid för att få till det i Synful. I EW så är ljuden redan redigerade, och tillskruvade för att låta så bra som möjligt så att det bara är för användaren att ta ljuden direkt "out of the box" för att sätta igång och göra en låt. Eru med? :rolleyes:

Jag tänkte förresten göra någon låt med solo-ljuden i EW framöver. Efter mycket jobb med olika artikulationer så kan man få det att låta väldigt bra. Kan posta här då ifall någon skulle tycka finna det intressant.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Du missförstod där. Med uttrycket "out of the box" menade jag att man behöver skruva mer i Synful för att få bra ljud, liksom du skrev i tidigare inlägg så behövs det en del tid för att få till det i Synful. I EW så är ljuden redan redigerade, och tillskruvade för att låta så bra som möjligt så att det bara är för användaren att ta ljuden direkt "out of the box" för att sätta igång och göra en låt. Eru med? 😠

Jag tänkte förresten göra någon låt med solo-ljuden i EW framöver. Efter mycket jobb med olika artikulationer så kan man få det att låta väldigt bra. Kan posta här då ifall någon skulle tycka finna det intressant.

haha. ajaj, dagens missforstand helt klart. gor det! posta dina nya prylar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nån som har tips på ett bra orkesterbibliotek med torra samplingar också?

Har testat EW QL Symphonic Orchestra Gold, som visserligen lät grymt, men jag hade svårt att sätta ljuden i en vanlig pop/rock mix då reverbet gjorde att de hamnade för långt bak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
alex30free (oregistrerad)

Hej,

jag har också köpt EW QL Symphonic Orchestra Gold, främst pga att min utbildning kräver det, men kan man inte minska reverbet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej,

jag har också köpt EW QL Symphonic Orchestra Gold, främst pga att min utbildning kräver det, men kan man inte minska reverbet?

Instrumenten i EWSO är inspelade med flera mikar på olika avstånd i en stor sal.

Versionen Gold innehåller desvärre bara mikarna långt ifrån och därav går det inte att sänka reverbet.

I vanliga fall så hade bara den större versionen Platinum dessa mikpositioner att tillgå men finns nu att köpa separat som expansioner till Gold.

Kolla in Senaste-prylen-tråden så ser man att Claes nyligen inskaffade dessa.

Nån som har tips på ett bra orkesterbibliotek med torra samplingar också?

Har testat EW QL Symphonic Orchestra Gold, som visserligen lät grymt, men jag hade svårt att sätta ljuden i en vanlig pop/rock mix då reverbet gjorde att de hamnade för långt bak.

Nej, EWSO gör sig ju inte jättebra till pop men som heller inte är så konstigt eftersom dessa biblotek är speciellt framtagna för filmmusikbranschen. och gör man sådan musik så räcker det alldeles ypperligt med Gold, utan de "torra" samplingarna.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
bumpar denna då jag fortfarande letar efter ett orkesterbibliotek med torra samples.

Hur är stråkarna som medföljer Kontakt 4? Har bara hört dom en gång men har för mig att de var torra. Är lite sugen på Kontakt själv och skulle gärna höra en kommentar från någon som testat. Hur står sig Kontakts stråkbibliotek mot mer specialicerade stråkbibliotek?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...