Jump to content
Annons
  • 0

Rekommenderade stråkbibliotek/orkesterbibliotek?


Pluffo

Fråga

Halloj såhär på kvälls...öhh...morgon..eller...ja skit samma...till frågan 😄

Såg recensionen på Garritan Personal Orchestra i studio och har varit inne på hemsidan ( http://www.personalorchestra.com ) en hel del och kollat in det. Nu undrar jag om det finns några andra liknande ljudbiblotek med samplade orkestrar som kan konkurera med Garritan Personal Orchestra både ljud-, funktionalitet- och prismässigt. Jag vet att det finns biblotek som går lösa på 50.000 kr och uppåt men så gedigen känner jag mig inte riktigt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0

Behöver ett stråkbibliotek för ett projekt vi jobbar med.....det gäller en soullåt, i lite gammal anda, fast med ett beat som bygger på lite mer moderna RnB....där refrängerna skall bygga på mkt stråkar....huggande marcato(tror det heter så) stråkar men också mjuka mattor, samt mäjlighet att lira någon "solo" stråke för att höja "äkthetskänslan", och dom "banker" vi har håller inte måttet, så jag måste köpa bättre.

Använder idag EastWest Symphonic Orchestra silver edition, samt nån bank till EXS24'an som jag inte riktigt har koll på vad den heter.... som inte räcker till på långa vägar....

Hur är det med Gold Edition av samma tillverkare? hur pass mkt bättre är den? eller är man fel ute, skall man hitta en helt annan "synth" för detta? Känner att man måste ett ordentligt kliv uppåt från Silver edition nämligen....och fortfarande hålla sig i prisklass under 10.000....helst runt 7k kanske...

Vill gärna ha olika inspelningar av samma spelsätt, så man kan panorera ut dom olika för att feta till ljudbilden....

VSL känns som en prisklass för högt upp va....? Har i och för sig inte stenkoll på vad bara stråkpaketet kostar, men jag har för mig dom var dyrare!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Föreslår Miroslav pluggen (den finns tillsammans med Sampletank som ett paket).

Blanda den med EW silver så . . .

Finns här

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Gold är klart bättre, även om Silver också låter bra.

Ett par andra alternativ som också kan vara värda att överväga, är HALion String Edition och Garritan Orchestral Strings.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Halion string har jag använt litegranna för något år sedan, och, ja..dom lät bra, men ändå inte tillräckligt flexibelt om jag inte minns helt fel....

Vad tror ni om EWQL Symphonic Orchestra Vol1 Strings?? 10k blankt.....ett pris som skulle kunna funka om dom är riktigt bra!? Någon som testat dem?? Skulle ju kunna passa bra eftersom jag bara är ute efter stråkar, inget annat...

Helt allvarligt så är inte SilverEdition speciellt bra....eller, för prisklassen så är det ju ok, men inte mer än det....när man väl skall sätta sig och arbeta med det känner man snabbt begränsningarna....

Miroslav verkar ju helt ok också.....har för mig jag testat det i nån studio nån gång, fast då direkt i EXS24'an....och det lät bra om jag inte minns fel...!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

EWQLSO Strings är det lösa stråkbiblioteket från Platinum Edition. Jag har inte använt det själv, men det ska vara ruggigt bra (och krävande för datorn...) enligt vad jag har hört...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Lyssnar på demos från Philharmoniks-pluggen på IK Multimedias hemsida. Låter jävligt bra! Blev lite sugen allt...

3995:- kostar pluggen på www.musikcentralen.se just nu dessutom såg jag..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena. Jag söker mjukvarusynt. Stråkorkesterljud, så verklighetstroget som möjligt. I låten "400 slag" med Kent så kommer en synt in efter 57 sek.

Jag skulle vilja ha något som låter typ så. 😛

Om ni har andra förslag så ös gärna på.

tack på förhand / adama

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

HALion String Edition eller Symphony Orchestra.

EastWest Quantum Leap Sympphony Orchestra Silver, Gold eller Platinum.

Garritan Personal Orchestra eller Stradivari Solo Violin.

Finns förstås fler, men dessa kommer jag på just nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vienna har väldigt bra stråkar också.

Dom har inte det "blöta" sound som eastwest har då eastwest är inspelat i en orchester hall.

Så om du inte vill ha hollywood så ska du köra vienna 🙂

Tack! Vienna glömde jag... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

http://www.fitzpatrick.se/nyhet-ew.html

Dessa kan du beställa hos alla återförsäljare. 😆

Jag kör själv med EWQLSO Gold - och det är GRYMT bra. Lite mer än 3000:- - men med tanke på att det normala listpriset är 8995:-, så finns det inte mycket att tveka över. 😆

Silver är också bra - men samtidigt är det lite synd att snåla in när nu Gold är så sanslöst billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Vilket stråkbibliotek ska jag välja til pop produksjoner?

Är det något särskilt jag bör tänka på vid val av stråk

Jag kör Logic Pro på G5 intel med så många harddiskar som behøvs och med minne så det räcker...

/Craft

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
thrinithan (oregistrerad)

det är väl egentligen priset som sätter gränserna. Jag kör själv med Miroslav Philharmonik och jag är jättenöjd (även om jag kanske ibland känner att det saknas nån variation på ett instrument.

Miroslav Philharmonik kostar ca 4000-4500:-

East West Symhonic Orchestra (Silver, Gold, Platinum) Kostar mellan 2000-30 000:- 😕

Motu Symphonic Instrument 2500-3000:- Denna verkar lite halvrisig faktiskt enligt tester jag läst men jag nämner den ändå.

Steinberg Symphonic Orchestra 4000-5000:-

Det finns en uppsjö med pluggar och detta är väl dem som jag kollade på när jag skulle bestämma mig. Lyssna på ljudexempel och läs recensioner så kommer du nog snart fram till vilken som passar dig bäst.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle vilja tipsa om vienna stråkarna. Finns flera olika varianter. Solo strings som jag själv har är helt torra stråkar som man kan lägga egna rum på. Stor fördel eftersom man inte alltid vill ha stort konsertreverb på sina popstråkar. Om du gör pop i stil med britney och madonna m.f skulle jag rekomendera solo-strings. Om du dock vill ha stora maffiga stråkar kan andra vara bättre alternativ. Men Vienna chamber strings är också mycket bra. Gå in och lyssna på viennas hemsida http://www.vsl.co.at/ så får du själv en uppfattning.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...