Jump to content
Annons
  • 0

Rekommenderade stråkbibliotek/orkesterbibliotek?


Pluffo

Fråga

Halloj såhär på kvälls...öhh...morgon..eller...ja skit samma...till frågan 😄

Såg recensionen på Garritan Personal Orchestra i studio och har varit inne på hemsidan ( http://www.personalorchestra.com ) en hel del och kollat in det. Nu undrar jag om det finns några andra liknande ljudbiblotek med samplade orkestrar som kan konkurera med Garritan Personal Orchestra både ljud-, funktionalitet- och prismässigt. Jag vet att det finns biblotek som går lösa på 50.000 kr och uppåt men så gedigen känner jag mig inte riktigt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0

En varm rekommendation åt folket:

LA Scoring Strings. Helt klart överlägset alla bibliotek jag testat.

Det är dem och east west hollywood strings som tävlar med varandra nu.

Har ej testat det sistnämnda, men har hört mycket gott om det också.

Många har klagat på att vissa samplingarna i LASS är falska, men det är inget som stör om man gör större orkestreringar.

Håller dock med om att det är dumt och borde ändras.

Älskar att det är indelat i divisi-sektioner. Det gör att man kan skriva fler stämmor inom varje stråksektion, utan att det låter som att man har 400 musiker.

Det gör också att man kan få ihop en lite mindre ensemble om man vill ha det.

I övrigt har LASS ett väldigt varmt och naturligt ljud, med underbara artikulationer och ett härligt sätt att jobba med dynamiken i modulationshjulet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

För den som söker ett prisvärt alternativ tycker jag du ska kolla på Native Instruments Session Strings. http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/powered-by-kontakt/session-strings/

För 99 euro är det bra stråkar. Jag kan även rekommendera att köpa Komplete 7 Elemenets (helst den boxade 13 gig versionen, inte 3 gig från hemsidan). Då får man en rabattkupong på 50 euro (30 euro om du köper via hemsidan) och vips är session strings nere i 500 kr klassen.

Rent ljudmässigt tycker jag stråkarna håller för hiphop och R&B, olika former av dansmusik, och mer poporienterade produktioner. Ska man programmera orkester så tror jag att man får leta vidare, och gräva djupare i pengapåsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att använda Kontakt4.

En gammal tråd men kanske det finns någon därute. Har försökt testa några demo-alternativ som nämnts här tidigare, men inte fått det att fungera ihop med Cubase o Kontakt4. Men har någon lyckats få till stråket i Kontakt4. Det finns diverse inställningar men jag tycker det är knepigt. Det blir inte så bra ....eller är det jag som inte vet hur man gör på bästa sätt?.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är det fortfarande LASS och EWQL som gäller på stråkfronten?

Jag har hört att 8dio:s prylar ska vara riktigt bra ljudmässigt men buggiga som fan. Någon som vet?

8Dio är lite speciella. Tanken känns bra och låter .. rätt bra. Det känns som nån slags tunn film över ljudet, men sämre har man hört.

Tyckte dock dom va svåra att kontrollera. 8Dio har samplat mängder av olika legato-fraseringar, så man kan kontrollera fraseringen. Innebär alltså att man inte styr tonens frasering med MIDI CC särskilt bra alla gånger, utan man får välja fraseringens längd genom att välja 'rätt sorts legato' för varje ton. Känns iofs logiskt, musikaliskt och bra, om man följer den tankegången.

Men man upptäcker snart att typ ingen av legatotyperna passar det tempo man kör i. Och i praktiken, när man satte 8Dio på att spela svåra stråk- eller träblås-partier, med lite tempo, så stod dom sig ganska slätt i jämförelse med hur andra biblion utförde samma partier. Inte sämst men .. lite platt och no big deal liksom. Olik a artikuleringar måste gå att smälta ihop med varandra, i långa serier av toner, på ett sätt som funkar i de flesta tempon och uttrycksformer. Där faller de allra flesta samplingsbiblion, och 8Dio visade sig inte ta sig över den tröskeln heller.

Soft spel med långa lågmälda legaton, eller nåt enstaka solistparti med soloinstrument kan nog vara deras styrka. Tycker jag. Nån buggighet upplevde jag inte.

När du nämner LASS och EWQL kan du va intresserad att kolla in Cinesamples stråkar, om det är klassiskt du ska köra iaf. Du verkar va på värsta shopping-rundan ju 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...