Jump to content
Annons
  • 0

Rekommenderade stråkbibliotek/orkesterbibliotek?


Pluffo

Fråga

Halloj såhär på kvälls...öhh...morgon..eller...ja skit samma...till frågan 😄

Såg recensionen på Garritan Personal Orchestra i studio och har varit inne på hemsidan ( http://www.personalorchestra.com ) en hel del och kollat in det. Nu undrar jag om det finns några andra liknande ljudbiblotek med samplade orkestrar som kan konkurera med Garritan Personal Orchestra både ljud-, funktionalitet- och prismässigt. Jag vet att det finns biblotek som går lösa på 50.000 kr och uppåt men så gedigen känner jag mig inte riktigt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 156
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters For This Question

Recommended Posts

Annons
  • 0
Halloj såhär på kvälls...öhh...morgon..eller...ja skit samma...till frågan 😛

Såg recensionen på Garritan Personal Orchestra i studio och har varit inne på hemsidan ( http://www.personalorchestra.com ) en hel del och kollat in det. Nu undrar jag om det finns några andra liknande ljudbiblotek med samplade orkestrar som kan konkurera med Garritan Personal Orchestra både ljud-, funktionalitet- och prismässigt. Jag vet att det finns biblotek som går lösa på 50.000 kr och uppåt men så gedigen känner jag mig inte riktigt 😆

Jag kör Edirol Orchestral, helt ok, +att du har 16 kanaler

i interfacet. Klart det bästa jag kört, http://www.edirol.com/products/info/hq_orchestral.html

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag använder Sonar 3 när jag komponerar.

Jag skulle vilja göra symfoniorkestermusik och har länge funderat på om det finns nått program där man anger musikaliska termer t.ex ff, crescendo och allegro isf och pula en massa i sequencern? Jag vill koncentrera mig på själva arrangeringen och komponeringen och inte på vilken sampling jag ska ha var...

Alltså komponera och höra mer "på riktigt".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Skulle behöva så välljudande orkestrala stråkar som möjligt i mitt musikskapande, nån som har tips på mjukvarumodul/VSTi som har "realistiska" stråkljud? Vi snackar då samplingsbaserade ljud, inte analogsynth-stråkar.

Finns där fler orkesterljudbanker än bara stråkar så är det en fördel...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag räknar med att du är en hemanvändare och därmed inte kräver de lyxiga orkesterpaketen som sträcker sig förbi 50000-kronorsklassen 🤪

Så därför skulle jag säga:

Personal Orchestra från Gary Garittan. Ett ganska hett paket för $245. Alternativt, EastWest/Quantum Leap Symphonic Orchestra för $295.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag räknar med att du är en hemanvändare och därmed inte kräver de lyxiga orkesterpaketen som sträcker sig förbi 50000-kronorsklassen 😉

Så därför skulle jag säga:

Personal Orchestra från Gary Garittan. Ett ganska hett paket för $245. Alternativt, EastWest/Quantum Leap Symphonic Orchestra för $295.

Jag kan bara säga att EW/QL låter mkt bra! Jag använder Silver ed. och är än så länge jättenöjd med det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag räknar med att du är en hemanvändare och därmed inte kräver de lyxiga orkesterpaketen som sträcker sig förbi 50000-kronorsklassen 😉

Så därför skulle jag säga:

Personal Orchestra från Gary Garittan. Ett ganska hett paket för $245. Alternativt, EastWest/Quantum Leap Symphonic Orchestra för $295.

Jag kan bara säga att EW/QL låter mkt bra! Jag använder Silver ed. och är än så länge jättenöjd med det!

hur stort är EWQL Symphonic Orchestra Silver Edition ???

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Eller HAlion string edition som jag är lite förtjust i.

http://www.steinbergcanada.com/products/in...ing_edition.htm

Den är latencykrävande men det beror ju på vad du har för dator. Runt 3 och 5 kostar den.

Här är lite ljudexempel

http://www.steinberg.net/docloader_sb.asp?...ID=2&loc=doc238

:rolleyes:

Edit: ägghuvudet stavar som en kråka + lade till en ljudlänk

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det beror på vad du vill ha stråkarna till - ska de vara som bakgrundspads, eller ska det vara för klassik/symfonisk/orkestral musik? Skillnaden ligger i om du t.ex. vill kunna variera ljudet medans det spelas med expression (crescendo, dynamic velocity, eller allt vad det kallas), och om du vill kunna variera om det är stråke upp/ner (bra vid snabba passager för att slippa "k-pist effekt), o.s.v. Ska det vara hela orkestrar eller uppdelat på de olika stråkinstrumenten?

Här är de jag har eller har någon uppfattning om...

Symphonic Strings för SampleTank:

använde jag för stråk-arr innan jag köpte annat - vissa stråkljud använder jag fortfarande ibland, men inte så ofta. Nackdelen med dessa är att de är väldigt "statiska", de kan inte variera över tiden med någon form av expression eller liknande.

HALion String Ed.:

Har helt underbara stråkljud, men för mig (och andra) fungerar inte spelaren - efter några minuters användande så tappar den ljud, hackar och har sig, och den går inte att "bouncea" utan vill man mixa ner stråkarna så får man köra hela klabbet "live". Jättesynd för ljuden är bra, och kontrollmöjligheterna är riktigt bra (crescendokontroll, keyswitch för stråke upp/ner o.s.v.).

SampleTank 2 (XL):

Har en hel uppsjö av stråkar och orkesterljud. En del är riktigt bra, andra lite märkliga. Fortfarande kanske inte den kontroll man vill ha för att göra symfonisk musik, men som fylliga "pads"-liknande ljud är de bra, och de har i vissa fall också expression-kontroller...

Garritan Personal Orchestra (GPO):

Är den jag kör mest. Stråkljuden är inte lika bra som HALion, och hela biblioteket (med percussion och blås) är inte helt lättarbetat. Det är gjort för de som komponerar och arrangerar mer klassisk musik - man kan bygga upp sina egna sektioner utifrån solo-instrument t.ex. Det finns även färdiga stråksektioner som funkar jättebra. Har kontroller för expression, kan hantera stråke upp/ner för korta stråkljud, o.s.v. Ljuden är dock inte lika bra som HALion (i mina öron), men i gengäld så får man hela orkestern på köpet.

EWQLSO (Silver Ed.):

Har jag bara lyssnat som hastigast på, men enligt diskussioner på forum (t.ex. Northern Sound som är "hemmaforum" för både denna och GPO), så verkar den vara mer "bombastisk" och mer inriktad på sektioner än GPO, men är i övrigt ganska lik denna. Många verkar tycka att de EWQLSO och GPO kompletterar varandra väldigt bra för att få en komplett budget-orkester...

Samtliga dessa ligger i en rimlig prisklass, runt 3-4000 (Symphonic Strings är billigare, runt 1000-lappen tror jag).

EWQLSO Silver kan uppgraderas till deras större bibliotek och ska då fungera rakt av (d.vs. samma patchar återkommer, men med bättre samplingar, längre loopar, o.s.v., plus mer att välja på). GPO kan uppgraderas till Opus, som är budgetvarianten av Vienna Symphony Library, men funkar då inte "sömlöst" på samma sätt som EWQLSO, om jag fattat allt rätt...

M.v.h.

Rico

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för det utförliga svaret! Jag tänkte använda dem till klassisk orkestral musik, så det är viktigt att de låter naturligt och proffsigt, har både upp/nedstråk osv. De ska gå att spela både snabba staccato- och långsamma pad-liknande grejer med.

Halion String ed. låter lämpligt, och även GPO.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har hört att GPO har många funktioner på modhjul o.s.v. så att det ska bli lättare att spela instrumenten i "realtid". Hur är det med EWQL Silver? Har själv tänkt satsa på det senare för dess "fetare" sound men det är ju inte så kul att sitta och programera allt i efterhand.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

-Jag har använt CMs ds404 med tillhörande CM strings (kommer inte ihåg vilket nummer)(wav filerna finns också med )

-helt ok stråkar med lite olika varianter av spelteknik. Kan inte mäta sej med dom riktigt dyra ...men kostar nästan gratis (köpa en tidning)

mvh/Hwagang

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag har hört att GPO har många funktioner på modhjul o.s.v. så att det ska bli lättare att spela instrumenten i "realtid". Hur är det med EWQL Silver? Har själv tänkt satsa på det senare för dess "fetare" sound men det är ju inte så kul att sitta och programera allt i efterhand.

Vad jag fattar så har du ungefär samma funktionalitet i EWQLSO Silver som i GPO, d.v.s. du kan assigna t.ex. mod-hjulet eller andra reglar/kontroller på ett keyboard för att påverka ljudet dynamiskt (expression, crescendo, vad det nu kallas). Jag vet dock inte hur det funkar i EWQLSO. Även HALion String Ed. funkar på samma sätt med sin "Crescendo" kontroll.

Själv är jag alldeles för kass på att spela för att kunna hantera mod-hjulet samtidigt, men läser man lite på GPO forumet så verkar det som om de flesta, precis som jag, fixar till såna saker i efterhand, speciellt om du använder ett notationsprogram...

Den nya uppdateringen till GPO innehåller väldigt mycket nytt - massor med fler realtidsparametrar, lite nya program (inga nya samplingar, men man har gjort nya program med de existerande samplingarna), förbättrad keyswitch och man utnyttjar note-off för percussion och trills (d.v.s note-on triggar grundljudet och note-off triggar nästa ljud paret - detta gör att man kan styra hastigheten väldigt fritt istället för att vara hänvisad till en samplings hastighet).

Ett annat bibliotek som kan vara av intresse är ju Sonic Implants Symphonic Strings och Symphonic Brass ($995 styck). Brukar räknas upp tillsammans med de andra stora. Finns till Giga, Kontakt och HALion. Det finns också Soundfonts från Sonic Implants som innehåller bantade versioner av deras stora bibliotek.

CMs stråkar, är de dom som kom med årets Novembernummer? I så fall är det Garritan (GPO)-samplingar.

Användningsområdet dikterar mycket vilket bibliotek man väljer.

/Rico

Redigerat av Rico
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nån som har nåt bra tips på hur man skulle kinna lyckas göra en riktigt bra fiol stråke med hjälp av en soft synth. Om nån har hört

"Svensson & Gielen - We know what you did"

De stråkarna de använder i den sången (förmodligen samplade). Men det måste gå att lyckas att göra en någorlunda bra kopia av akustiska fiol stråkar?

Vore jätte sjysst om nån ville hjälpa till med detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

De flesta gm syntar har ju stråkljud, men de låter därefter. Syntstråkar låter inte som riktiga stråkar det måste ju vara klart från början. Syntstråkar är som ett eget instrument nästan som mestadels är bra för att fylla ut eller tjocka till bakgrunder. FM syntar brukar ju ha bra stråkljud, t e x Native Instruments FM7.

Vill du att det skall låta riktiga stråkar så måste du gå på samplingar. Det har både med anslag och leagto och tonen i sig att göra. Har du ont om klöver kan du alltid kolla soundfonts. Det finns massor av gratis på nätet, men det beror ju förståss på vad du kör med för grejor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hmm.

Är jag helt off eller?

Jag trodde fiolstråkar var en träbit o lite tagel. Hitta en häst o klipp av en bit.

Trombonisten.

(Ledsen, kunde inte låta bli. Detta var ett plumpt skämt från min sida).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
De flesta gm syntar har ju stråkljud, men de låter därefter. Syntstråkar låter inte som riktiga stråkar det måste ju vara klart från början. Syntstråkar är som ett eget instrument nästan som mestadels är bra för att fylla ut eller tjocka till bakgrunder. FM syntar brukar ju ha bra stråkljud, t e x Native Instruments FM7.

Vill du att det skall låta riktiga stråkar så måste du gå på samplingar. Det har både med anslag och leagto och tonen i sig att göra. Har du ont om klöver kan du alltid kolla soundfonts. Det finns massor av gratis på nätet, men det beror ju förståss på vad du kör med för grejor.

Äntligen ett svar :rolleyes:

Jo, det är det akustiska fiol ljudet jag är ute efter. Är väl bara att försöka sampla av.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Edirol Orchestral är rätt så trevligt. I mixen så hörs det inte SÅ väl att det är samplingar. Problemet är naturligtvis som vanligt attacken, som låter väldigt statisk om man ska spela melodislingor med ett stråkljud.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Edirol Orchestral är rätt så trevligt. I mixen så hörs det inte SÅ väl att det är samplingar. Problemet är naturligtvis som vanligt attacken, som låter väldigt statisk om man ska spela melodislingor med ett stråkljud.

/Daniel

OK:). har inte hört den , får la ta o leta upp den. Jo det låter ju inte super bra med sampling men men.. beror på hur man vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Du kan trixa lite och blanda samplade stråkar med synthstråkar, ibland så kan man hitta kombinationer av ljud som kompenserar varandra väldigt bra, men ibland är det åt helvete 😳 jag tycker ju Vienna symphonic library är bäst, men om du inte har det så kan du köra Edirol Orchestral och Advanced Orchestra. Jag har en platta som heter Voices of istanbul, där finns det skitbra stråkar. Mitt tips är att våga blanda ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...