Jump to content
Annons

Var lägga DeEsser i signalkedjan


Soxic

Recommended Posts

Har sökt runt lite och hittar ingen tydlig information om detta då det verkar råda lite delade meningar. En del verkar förespråka DeEssern tidigt i kedjan och andra sent. Jag körde förr EQ -> Kompressor -> DeEsser men kan inte säga varför. Goda råd mottages tacksamt.

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag körde förr EQ -> Kompressor -> DeEsser men kan inte säga varför. Goda råd mottages tacksamt.

Jag skulle nog kört kompressor, Eq, De-esser.

Finns de som jobbar med det här dagligen, så du kommer säkerligen få fler svar. 😉 (jag är bara glad amatör)

På sätt och vis finns det väl egentligen inga regler, förutom att de som finns kan man bryta mot om resultatet blir bättre. 😛

Kompressor, EQ (eller EQ sedan kompressor) är väl det vanligaste att man lägger först i kedjan, sedan kommer resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

In med deessern efter EQ i kedjan men före kompressorn så slipper kompressorn jobba med en massa onödiga s-ljud.

EQ-deesser-kompressor.

/Cruncharn'

Kör också samma metod. Alternativt DeEsser > Kompressor > EQ. I specialfall kan det hända att en DeEsser ligger var som helst i kedjan, det hänger på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Studios Mixologi förespråkar EQ, eller i alla fall HP-filter, före kompressor för att kunna skära bort material som man inte vill ha och som inte bör påverka hur kompressorn arbetar (läs bummel i basen som ändå ska bort, de låga frekvenserna är så energirika att de kommer styra kompressorn mer än det material man vill ha kvar).

Sen kan man ju EQ:a (igen) efter kompressorn också för att finlira ljudet. Spontant känns det som deessern bör komma in sent i kedjan för att bara jobba bort de ljud som faktiskt behöver det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har väldigt jobbiga "s" så kan du köra de-esser både före och efter kompressorn och låta båda ta lite åt gången. Effekten av detta blir inte helt sällan ett mer naturligt sångljud, då de-ssern inte behöver jobba så hårt.

Men generellt så sätter de-essern av naturliga skäl så långt fram i kedjan som möjligt (för att den inte ska påverkas av massa andra pluggar, man vill ju att det ska låta så naturligt som möjligt)

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Dessutom kann man lägga deesser på fx sendarna så man får bort fula s-ljud i reverben eller delayen....

EDIT reverben eller delayen....? låter konstigt ... jaja

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

EQ först, för att optimera ljudet inför kompression - hipass, rätta till lite hål och resonanser osv. DeEsser är också en kompressor, men mer en dynamisk EQ. Kompressorn ska ju regleras av kroppen i sången, inte ducka hela sången för ett T,S eller She- ljud, och inte heller för frekvenser under typ 100 hz eller pucklar i ljudprofilen och så. Sången ska låta 95% bra oprocessad, och EQn ska bara dämpa några småsaker som kan sticka ut lite här och var. Låter sången inte bra, då ska man inte EQa järnet utan istället fixa en bättre tagning.

Alltså: EQ -> DeEsser -> Komp -> fx

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh....

Glömde bort...

Så gör jag till sångspår!!!

Använder deessern till mycket mer grejjer.

Då blir det skillnader i signalvägen.

Just ja ..

Vissa kör den bara på sång, så därför skrev man om sång

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En de-esser som gör sitt jobb väl fungerar (IMHO) ungefär lika bra före som efter kompressor och eq.

Däremot får man olika effekt om man hissar diskanten med eq som ligger före eller efter de-esser. Tycker det blir mer transparent resultat med de-esser före eq i de fallen.

På sångspår brukar jag köra efter den här principen:

Gain

HPF

Kompressor

De-esser

EQ

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa alla channelstrips som jag använt har varit

Preamp->Kompressor->EQ->De-esser och möjligen ett HP filter innan kompressorn så man kan resna bort låga frekvenser 🙂

Funkar bra för mig i alla fall och värkar logiskt men alla jobbar ju olika, sålänge de-essern jobbar bra så speler det väll ingen roll vart i kedjan den ligger 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...