Jump to content
Annons

Detunea Midi i Cubase


Larsson

Recommended Posts

Annons

Jo men...VSTi = Synt...eller sampler...

Vad åstadkommer du med att göra det med midisignalen då som du inte gör med att detuna synten eller din VSTi?

Det är ju det du hör som är viktigt i slutändan?

Link to comment
Dela på andra sajter

stråkar & andra typer av ljud som normalt inte är 100% stämda hela tiden

framförda av en sampler, skulle kunna få lite liv av att detunas

hitintills har jag fått göra det genom att bounca till audio & detuna i melodyne

vilket är omständigt & ger artifekter på ljudet dessutom

vad jag är ute efter är att kunna få till det ostämt redan på midi stadiet

eller hur man nu kan göra det innan det blir till wav format

visst vissa vsti:er har detuade presets, men andra inte!

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått saken rätt så vill du MED MIDI detunea en synt?

Isåfall...

Upp med MIDI editorn. Midipart eller vad de nu heter. Är ackorden lagda?

Längst ner i midi editorn borde du ha en ruta där du har midivärden för anslagskänslighet, Velocity? Det brukar vara nån standard lösning.

Om inte, högerklicka om du sitter på Pc, annars vette fan faktiskt. 🙂

Create new lane eller nåt sånt och längst ut till vänster ska du ha en ruta där du kan välja mellan lite olika parametrar...där hittar du pitchbend.

Go Crazy!

Annars, ingen aning. Detunea MIDI signalen i sig? Låter inte riktigt...men å andra sidan är jag fucked up för tillfället och borde sova.

Lycka till Larsson.

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha...då är jag med. Jag vet inte så bra om det finns, annars finns det ju lite pluggar till midi med, som kompressor och gate och sånt men annars vet jag inte.

I Reason hade man ju kunnat koppla några samplers med samma samplingar till en unison och sen automatisera detune lite svagt eller kanske koppla till en LFO men i Cubase vet jag inte hur man ska gå tillväga.

Kontakt har säkert nån sån funktion skulle jag tro...om du nu har den.

Link to comment
Dela på andra sajter

stråkar & andra typer av ljud som normalt inte är 100% stämda hela tiden

framförda av en sampler, skulle kunna få lite liv av att detunas

hitintills har jag fått göra det genom att bounca till audio & detuna i melodyne

vilket är omständigt & ger artifekter på ljudet dessutom

vad jag är ute efter är att kunna få till det ostämt redan på midi stadiet

eller hur man nu kan göra det innan det blir till wav format

visst vissa vsti:er har detuade presets, men andra inte!

Har synten du spelar på nån detune-ratt du kan koppla till en LFO? Experimentera på isåfall så har du snart hajjat det hela.

Fridens!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag förstått saken rätt så vill du MED MIDI detunea en synt?

Isåfall...

Upp med MIDI editorn. Midipart eller vad de nu heter. Är ackorden lagda?

Längst ner i midi editorn borde du ha en ruta där du har midivärden för anslagskänslighet, Velocity? Det brukar vara nån standard lösning.

Om inte, högerklicka om du sitter på Pc, annars vette fan faktiskt. 🙂

Create new lane eller nåt sånt och längst ut till vänster ska du ha en ruta där du kan välja mellan lite olika parametrar...där hittar du pitchbend.

Go Crazy!

Annars, ingen aning. Detunea MIDI signalen i sig? Låter inte riktigt...men å andra sidan är jag fucked up för tillfället och borde sova.

Lycka till Larsson.

/Anders

ok.. men då blir det som att jag pitchwheelar hela tracket alltså?

i melodyne finns det en funktion som flyttar tonerna lite offpitch på random vis

jag tänkte att idag 2011 så borde den funktionen finnas tillgänglig redan i midi editorn

men det kanske den inte gör

jag ska kolla in din metod anders.. tack för hjälpen! 🙂

/Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

jaha...då är jag med. Jag vet inte så bra om det finns, annars finns det ju lite pluggar till midi med, som kompressor och gate och sånt men annars vet jag inte.

I Reason hade man ju kunnat koppla några samplers med samma samplingar till en unison och sen automatisera detune lite svagt eller kanske koppla till en LFO men i Cubase vet jag inte hur man ska gå tillväga.

Kontakt har säkert nån sån funktion skulle jag tro...om du nu har den.

jag ber om ursäkt att jag formulerar mig som en kråka.. jag använder kontakt i de flesta fall, & jag ska kolla närmare på

om det finns någon sådan funktion i kontakt

tack för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

i melodyne finns det en funktion som flyttar tonerna lite offpitch på random vis

jag tänkte att idag 2011 så borde den funktionen finnas tillgänglig redan i midi editorn

men det kanske den inte gör

Tja Larsson, Visst är du rätt ute. Bättre då att ha kontroll på varje ton.. Möjligheten har funnits i Cubase i minst 4 versioner tillbaka iaf.. var är vi då? 2003 kanske. Micro Tuner är namnet. Jobbar över en oktav dock så du kanske i vissa fall behöver dela upp nötterna för ditt instrument på ett par spår. Du ställer driften i cents per ton m a o.

post-9207-0-83936100-1298270284_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Larsson, Visst är du rätt ute. Bättre då att ha kontroll på varje ton.. Möjligheten har funnits i Cubase i minst 4 versioner tillbaka iaf.. var är vi då? 2003 kanske. Micro Tuner är namnet. Jobbar över en oktav dock så du kanske i vissa fall behöver dela upp nötterna för ditt instrument på ett par spår. Du ställer driften i cents per ton m a o.

post-9207-0-83936100-1298270284_thumb.jpg

Tja Gain.. underbart, jag visste väl att det borde gå på något vis

snudd på exakt vad jag sökte, även om procent/random vore det ultimata

men det kanske kommer, jag inbillar mig att det borde vara en liten åtgärd att klämma in en sådan funktion

men micro Tuner it is, nu bär det av & skeva till blåset

tackar tackar för hjälpen! 🙂

/Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Nja får man väl säga om den saken. Det finns massor av midi meddelanden som kan användas till att byta pitch och ändra på ljud. Men det är inte standardiserat

om vad meddelanden betyder. Sändaren och mottagaren ska vara överens om detta vid sidan av midiprotokolket. Vilket är trist om man gör en setup som

fungerar med en roland synth så är det inte ens säkert att den kommer att fungera med en annan roland synth. Midi är bra gammalt och borde bytas ut...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...