Jump to content
Annons

tvåtakt

Recommended Posts

Jag förstår inte det här med distpedaler till gitarr...

Alla jag provat (minst 4-5 stycken olika) så låter det skit. Alltså, det låter inte "som det ska". Tillexempel när man palmmutar så låter det inte rätt helt enkelt.

Måste man ha nånting innan pedalen för att det ska låta bra eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag förstår inte det här med distpedaler till gitarr...

Alla jag provat (minst 4-5 stycken olika) så låter det skit. Alltså, det låter inte "som det ska". Tillexempel när man palmmutar så låter det inte rätt helt enkelt.

Måste man ha nånting innan pedalen för att det ska låta bra eller?

kopplar du pedalen till en förstärkare eller in i ett ljudkort?

sen kan förstås en distpedal både låta skit å bra beroende på hur man ställer in den - mindre dist än man tror brukar vara ett steg på rätt väg

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat en Fulltone Fulldrive ll? Eller nån fuzz? Fuzz kan vara väldigt snyggt, det behöver inte alls vara ett fräsande surrljud utan mer som de långa tonerna på gamla Carlo Santanaskivorna. Det finns en fuzz som heter Double Muff, kostar under tusenlappen, med den kan man få en fuzz, eller två seriekopplade. Så körde både Santana o Hendrix ibland har jag hört. Just den fuzzen är väldigt mjuk i disten.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag förstår inte det här med distpedaler till gitarr...

Alla jag provat (minst 4-5 stycken olika) så låter det skit. Alltså, det låter inte "som det ska". Tillexempel när man palmmutar så låter det inte rätt helt enkelt.

Måste man ha nånting innan pedalen för att det ska låta bra eller?

Vilka har du testat och med vilken stärkare? Testat i butik eller alla dem hemma? Som sagt var om det är skitstärkare du har så kommer det inte att låta allt för roligt. Ju bättre stärkaren är desto bättre kommer det att låta. Sen också, vilken gura kör du med? Om den är en billig skräpgura med usla micar på så kommer det också att göra att det låter skräp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Får hålla med om att det hänger på vad du kör för gitarr/förstärkare samt vad det är för dist du vill ha... Det kan ju vara snyggt som bara den med en lätt overdrive med en strat och en vox, men den uppsättningen är väl inte mycket att ha om man skall köra fetmetal. Försökte mig på att lira metal med en LP-kopia, en distpedal och en Fender Twin en gång i tiden och voj så fel det blev.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jaså? Jag håller nog på att det sitter mest i fingrar o skalle. Är man discjocke sitter det i hur stort berg av högtalare man har, men som gitarrist? Nej.

Till en viss gräns är det ju så. Men om du vill köra fet dödsmetall på en Fender Tele + Twin (t.ex.) så kvittar det hur mycket du har i fingrar och skalle, det kommer aldrig att låta just fet dödsmetall om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det är inte så konstigt att det låter dåligt, det är ju en distpedal! Använd en förstärkare som har tillräckligt med dist (ENGL, Mesa, Peavey, etc.) så blir du nöjd. I värsta fall kan du ju kombinera med en tubescreamer för att få ut ytterligare lite punch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte så konstigt att det låter dåligt, det är ju en distpedal! Använd en förstärkare som har tillräckligt med dist (ENGL, Mesa, Peavey, etc.) så blir du nöjd. I värsta fall kan du ju kombinera med en tubescreamer för att få ut ytterligare lite punch.

Använder alltid TS808 innan både Mesa och Peavey (5150 och dess varianter). Världens bästa. Utan Overdrive-reglaget dock. Bara Level och Tone efter behag.

Redigerat av IrieNixon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...