Jump to content
Annons

Varför equar man inte allt på detta viset?


minikraeftan

Recommended Posts

http://data.fuskbugg.se/skalman02/eq-exempel.gif

Varför delar man inte upp så varje instrument får vart 3dje eller vart 4e frekvens i en eq, så slipper man göra plats genom att skära ner olika delar.

Exempel på hur jag menar finns på bilden!

Förklara gärna om detta funkar eller om inte varför i så fall.

☺️

Redigerat av minikraeftan
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du menar att man skulle skicka varje kanal genom typ 1000 st bandpassfilter och sen passa in dom i varandra som en hög kammar som sätter på varandra?

Om du har 10 instrument så innebär det att 90% av informationen från varje instrument ska bort.

Fan vad smart. Eller så kan man ju trigg-gejta dom så dom inte låter samtidigt utmed tidsaxeln utan spelas upp varsin sekund efter varandra i en loop. Då krockar dom inte heller.

Vad bra allting ska låta när man är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte du riktigt hajat vad EQ är och gör..? Eller så är det bara jag som inte hajar vad du menar..?

Jag föreslår att du testar och hör själv varför det inte funkar att totalt såga sönder frekvensspektrat i ett ljud. (Helt enkelt därför att det kommer låta precis så.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs hela meningen.

OK, vänta lite:

"Jag föreslår att du testar och hör själv varför det inte funkar att totalt såga sönder frekvensspektrat i ett ljud. (Helt enkelt därför att det kommer låta precis så.)"

Sådärja!

Och hur föreslår du att man går till väga för att genomföra testet?

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, vänta lite:

"Jag föreslår att du testar och hör själv varför det inte funkar att totalt såga sönder frekvensspektrat i ett ljud. (Helt enkelt därför att det kommer låta precis så.)"

Sådärja!

Och hur föreslår du att man går till väga för att genomföra testet?

Jag menade att han kunde "hacka upp" frekvenserna i förslagsvis en 20bands-EQ och lyssnar på hur det låter. Så förstår han hur det låter med ett "söndersågat frekvensspektra". Jag förstod dock inte vid tidpunkten att han menade varannan hz 20hz-20khz. Därför var det heller inte nämnt i mitt inlägg. Vi pratade om olika saker.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det kommer låta skit därför att på tok för mycket information kommer gå förlorad (och övertonsmönstrena kommer förvrängas då vissa frekvenser bortfaller helt). I bästa fall så kanske man inte hör effekten tydligt, men då är det ju heller ingen vits.

Jag kanske fortfarande missförstår vad trådskaparen menar..?

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det kommer låta skit därför att på tok för mycket information kommer gå förlorad (och övertonsmönstrena kommer förvrängas då vissa frekvenser bortfaller helt). I bästa fall så kanske man inte hör effekten tydligt, men då är det ju heller ingen vits.

Jag kanske fortfarande missförstår vad trådskaparen menar..?

Frågan är hur mycket ljudet kommer att förändras bara, o hur mycket som går förlorat när allt spelas upp samtidigt.

Men det måste ligga något i det eftersom ingen använder den metoden vid eq:ande.

Frågan är om det finns en 20 000 bands eq plugg där man kan ställa in funktionen och höra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns tekniker för detta och bör användas utan större förklarning.

Du gör det naturligt skulle jag vilja tro, när du drar i reglarna på ett EQ.

Du är inne på ett riktigt spår om hur du ska skapa separation och med det öka kvalitén på din mix.

Tanken du har fått ska du definitivt jobba vidare på så slipper vi alla trötta, instängda mixar man hör från förståsigpåare!!! Ha ha ha!

Hårda ord...., vet detta men det ligger en sanning i det du undrar över.

Glöm inte hur EQ:n arbetar bara så kommer du upptäcka en värld av möjligheter.

Skär ur och lämna plats åt instrument!

Kör så det ryker!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man ha en 20.000bands eq??? Det funkar väl med vilken eq som helst...? En lowcut och en highcut som ställs lämpligt efter varje spår...! Varför måste den ha så många band?? Eller hae jag missförstått det hela?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför måste man ha en 20.000bands eq??? Det funkar väl med vilken eq som helst...? En lowcut och en highcut som ställs lämpligt efter varje spår...! Varför måste den ha så många band?? Eller hae jag missförstått det hela?

Nä, du kan väl ha mååånga EQ:s istället, om varje band ska vara 1 hz brett...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser en 20 000-bands EQ...

...eller 24 000.

fft.gif

Jag var lite lat och började från 25 Hz och eq:ade upp till 70 Hz. Hinner inte ställa in mer nu, men jag hann ju iaf 1,875 promille av frekvensregistret.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...