Jump to content
Annons

Skillnad mellan Halion Sonic och Halion Sonic SE?


Valleybrook

Recommended Posts

Funderar på att uppgradera mig. Har Cubase AI5 och är sugen på Cubase 6 eller Cubase 6 Artist. Även intresserad av Halion Sonic och denna ingår ju i Cubase 6 och Cubase 6 Artist. Men vad är skillnaden mellan riktiga Halion Sonic, Cubase 6 Halion Sonic SE och Cubase 6 Artist Halion Sonic SE. Tacksam om nån kan reda ut detta till mig så jag vet vad jag lägger pengarna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är samma ljudmotor, men SE saknar editerbar synt, editerbar arpeggiator och lite sådant - och så har SE bara 900 presets, medan den stora har ca 1400. Det är nog de största skillnaderna, tror jag...

Man kan ladda in presets som har skapats i den stora versionen, men inte skapa dem själv.

SE är alltså väldigt bra, men man får förstås mer i den fulla versionen.

Behöver man inte editeringsmöjligheterna, så får man nog ändå tillräckligt mycket i SE för att klara sig ett tag... 🙂

Eftersom man får bl a Variaudio, REVerence och lite annat godis i C6, som inte finns med i Artist6. så skulle jag nog främst välja C6.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som fan.

Då är det inte jätte stor skillnad mellan dom två versionerna med andra ord.

Underbart att man får med SE i version 6.

Tänkte kila över till musikaffären imorgon för att se om dom fått in uppdateringarna, blir en sådan om dom fått in nått!

Gillar det nya utseendet grymt! Ser väldigt fresht och rent ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase 6 är dubbelt så dyr som Cubase Artist 6, någon som vet om kan uppgradera till Cubase 6 från Cubase Artist 6 om man skulle vilja det och vad kostar det då ungefär?

Visst går det att att upgradera från Artist6 till C6. Det går på ca 2300:-.

Link to comment
Dela på andra sajter

Waltzberger (oregistrerad)

Håller med dig Tilly, jag har länge funderat på att gå över till Logic endast för att Cubase ser så gränslöst trist ut.

Nu har dem eventuellt behållt en kund p.g.a denna förbättring 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man kan ladda in presets som är gjorda från den stora versionen, borde man inte då rent teoretiskt kunna

installera Halion Sonic Trial och sedan kopiera presetsen där ifrån och använda med SE?

Måste ju finnas någon mapp med alla ljud och preset någonstans på datorn.

Dom läser ju samma format?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 10 månader senare...

Det är samma ljudmotor, men SE saknar editerbar synt, editerbar arpeggiator och lite sådant - och så har SE bara 900 presets, medan den stora har ca 1400. Det är nog de största skillnaderna, tror jag...

Med min medföljande SE-version (C6) har jag räknat ihop Pro, Artist och Basic presets till 957 st. Medans det finns 2402 st i trail versionen av Halion Sonic orginal.. Men detta är kanske en senare uppdatering då dom kanske tyckte att SE och "riktig" version var för likvärdig?

Mvh Thomas

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

Det står i beskrivningen att det finns 1400 ljud i HALion Sonic, så de 2402st som du räknade fram är förmodligen preset-patchar och inte enskilda ljud.

Hittade lite andra skillnader också när jag kollade runt. Dumt att Steinberg inte har någon jämförelsetabell lätt tillgänglig på siten...

-HS four layer instruments (SE only one layer)

-HS different library (SE limited library and only basic sounds)

-HS full instrument editor (SE only voice/pitch section: octave, coarse, fine pitch bend +-, mono mode, poliphony, four filters: cutoff, resonance,attack, release, Amplifier section: level, pan, attack, release

-inserts on every 4 layers of sound

-HS built-in media bay (but both version use Steinberg's library browser)

-HS arpeggiator FlexPhraser (you can't edit phrases in SE)

-HS works as a standalone (SE only as VST instrument)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...