Jump to content
Annons

Flytta effekt i kedjan på pedalbordet


ostrimissimo

Recommended Posts

Jag skulle vilja kunna ställa in att ha kompressor antingen före eller efter distpedaler på pedalbordet (skulle kunna vara smidigt med vissa modulationseffekter också). Det blev lite komplicerat i mitt huvud, och jag kan inte komma på någon box man kan köpa som gör detta. Är det någon som känner till sådana, eller vad de skulle kunna heta?

Man skulle kunna göra en egen, men jag har inte kunskaper till detta (ännu 🙂).

Jag skickar också med en illustrerande bild:

Pedalbordsbox.jpg

Hoppas inte bilden gör er förvirrade 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle tro att den billigaste lösningen är att köpa något multi-fx-pedalbord som har en loop för inkoppling av externa effekter, och där man kan routa om signal-kedjan hur du vill. Sen får du välja att använda antingen dist eller kompressor från pedalbordet, och koppla in den andra i loopen, och sen göra två patchar som har den ordningen du vill. D v s kör du kompressorn i pedalbordet, så kopplar du in dist-pedalen i loopen, och vice-versa.

Detta går att göra på t ex Boss GT-8, och gissningsvis även GT-6, och dessa borde du kunna hitta begagnade för 1000-2000 kr.

Annars är det väl något sådant här du behöver: http://www.thomann.de/se/carl_martin_octaswitch.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag skulle tro att den billigaste lösningen är att köpa något multi-fx-pedalbord som har en loop för inkoppling av externa effekter, och där man kan routa om signal-kedjan hur du vill. Sen får du välja att använda antingen dist eller kompressor från pedalbordet, och koppla in den andra i loopen, och sen göra två patchar som har den ordningen du vill. D v s kör du kompressorn i pedalbordet, så kopplar du in dist-pedalen i loopen, och vice-versa.

Detta går att göra på t ex Boss GT-8, och gissningsvis även GT-6, och dessa borde du kunna hitta begagnade för 1000-2000 kr.

Annars är det väl något sådant här du behöver: http://www.thomann.de/se/carl_martin_octaswitch.htm

Tack för svaret!

Just det. Jag kan ju göra det i GT-8an. Hade jag inte tänkt på 🙂

Hade dock tänkt göra ett analogt pedalbord utan digitala multieffekter eftersom jag bara finjusterar ljudet hela tiden när det finns så mycket inställningar. Jag blir helt 🤪. Men det blir lite dyrt och avancerat med en sån där switchpedal-grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har själv flera gånger skissat på att bygga en egen loop-pedal för att kunna koppla in ett gäng stompboxar och sen kunna switcha fritt mellan dem, routa om o s v. Men det blir snabbt ganska komplicerat... Se om du kan hitta någon gammal patchmate från Rocktron, Nobel eller liknande, dom brukar inte kosta så farligt mycket. Sen kan du plugga in pedalerna där styra den via ett midipedalbord som man också kan hitta billigt om man letar. Väljer man bara ett hyfsat slimmat midipedalbord så går det nog att få plats patchmate, midipedalbord och stompboxar på ett enda pedalbord, speciellt om man bygger i två våningar. Finns mycket kul att googla på där... 🙂

Just det ja, är du ändå sugen på att bygga själv finns bra sidor som t ex diystompboxes.com eller geofex.com

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...