Jump to content
Annons

Från färdig låt till butik och vägen dit.


Implasticyde

Recommended Posts

Har länge funderat på vad som krävs för att man skall kunna tjäna pengar på sin musik och jag antar att det finns fler som går i samma tankar och funderingar?! Jag har inte gjort någon vidare undersökning i ämnet men hoppas att det finns vänliga människor på detta forum som i någon form skapat musik och tagit steget ut och faktiskt fått sin musik såld. Så frågan är, hur gör man för att dels nå ut med sin musik och därefter få det såld?

Kanske är frågan så stor och omfattande att den är något för redaktionen på Studio att ta tag i och besvara i kommande kioskvältare?

Tänkte ge ett par givna förutsättningar som start.

Förutsättningar:

Q1: Allt kommer att bekostas ur egen ficka.

A1:

Q2: Inget bolag finns bakom.

A2:

Q3: Minst en låt har skapats som är redo för extern mastring.

A3:

Q4: Kunskaper om hur man startar ett eget litet företag saknas.

A4:

Q5: Kunskaper gällande företagsekonomi kontra skatteverk saknas.

A5:

Q6: Kunskap om vilka organisationer man måste ta kontakt med saknas.

A6:

Q7: Vad kommer kalaset att kosta?

A7:

Tackar på förhand!

EDIT: Uppdaterar första inlägget löpande med svar. De flesta frågor besvaras genom att använda sig av www.verksamt.se och därefter ta sig till i din bransh / Musik

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad finns det för exempel på artist eller band som med samma förutsättningar tjänat en betydande summa på musik?

Radiohead räknas inte för dom hade bolag innan dom sålde In Rainbows för det man ville betala och var därmed etablerade. Spontant känns det som att många säkert börjar med de förutsättningarna men att den resan enbart leder till att man plockas upp av ett bolag och först efter det börjar tjäna pengar. Inte att man helt självständigt skippar bolagsdelen och håvar in pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vad menar du med att få skivan "såld"? Att den går att köpa på konsum eller beställa från ginza.se eller köpa online? Eller spelas på spotify?

Antar att det du vill åt med "kontakt med branschen" är att folk ska köpa din skiva? Det du behöver då är ju rent krasst att ordet om skivan sprids - utan kontakt med branschen eller bolag tror jag den svåraste biten är marknadsföring. Nästa steg från ett sådant läge känns spontant som att ta kontakt med folk för att sprida ordet om sin skiva. Och förhoppningsvis har du så bra material att de sprider det vidare. En strategisk person hade säkert rådit dig att rikta in dig på de sammanhang som är sociala knytpunkter för din musik. Ett annat band i samma genré som din, en bloggskribent för ny elektronisk musik om det är det du riktar in dig på osv..

En del i branschen kanske rör sig på forumet.. dock tror jag Internet som medium för marknadsföring till viss del väger lättare än att synas i intervju i papperstidning, genom word of mouth eller på TV rent trovärdighetsmässigt.

Lycka till hursom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för exempel på artist eller band som med samma förutsättningar tjänat en betydande summa på musik?

Hoppas jag har tolkat din fråga rätt..

Såg nån dokumentär/reportage för några år sedan om Laleh.

Som jag har fattat det så är hon lite grann som oss; hemmastudiopillare som började på kammaren. Och hon lär väl ha dragit in någon slant anmodar jag..

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

enligt min erfarenhet så om man vill sälja skivor så ska man ut och spela ut och spela och ut och spela! det är det absolut bästa sättet att få fans. dessutom så köper folk mycket skivor på spelningar (om dom gillar bandet). Men att trycka upp en skiva och gå och lämna den på OK och förvänta sig att folk ska köpa den är lite långsökt.

Men ja, ha många spelningar, ha med merch och sälj - ta inga spelningar som inte ger dig något. Finns inget tråkigare än att hamna på ett spelställe där publiken har helt andra förväntningar på musiken än vad man spelar. Och många arrangörer är faktiskt väldigt dåliga på att kolla upp banden dom bokar. Hamnar man på ett spelställe där man passar in så kommer man både tjäna pengar på spelningen (gage) och man kommer få sälja merch. dessutom få fler "fans".

Link to comment
Dela på andra sajter

@ Overkill

Jag gör ett antagande att det finns många här på forumet som skulle vilja släppa sin musik på något sätt. Antingen som CD eller via iTunes, Spotify eller något annat medium. Kan inte ge något konkret exempel i frågan på någon "där ute" tyvärr men jag hade hoppats att någon i forumet gått igenom processen på något sätt 🙂 Räknar inte med att tjäna några större pengar på det hela, snarare kommer jag säkert att gå back på det hela. Enda vinsten blir väl kunskapsmässig 🙂

@ laxlaxlax

Tjo!

Vill sälja musiken och det jag hade i åtanke var iTunes i första hand, sekundärt kommer stream basserade tjänster och det som prioriteras lägst är fysisk CD-skiva tillsammans med Spotify.

Jäpp! Min tanke var att ha en färdig produkt innan man börjar marknadsföra. Klockrena tips! Tackar, bockar och bugar för dessa! 😄

@ jac

Att spela live är helt klart att göra bra reklam för sig själv! Dock är det inte möjligt för oss att göra så i nuläget. Tackar för bra synpunkter! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett tips från en kollega på jobbet på en site som, enligt honom, i princip tar upp det jag frågar på verksamt.se

Blir att grotta ner sig. Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet... 😛

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inget större problem att få upp sin musik på iTunes. Frågan är hur du får folk att hitta dig sen. Jag tror det beror helt på genren.

I mitt fall räcker det med att den och den djn har min låt på spellistan, att jag synts på ett par bloggar samt att den rullat i rätt radioprogram. Om låten är tillräckligt bra och allt händer samtidigt så har du en hit i min del av världen. Jag träffade rätt på alla tre i höstas och har levt på den låten fram till förra månaden, inte bara försäljningen - vi snackar underground och små siffror - men andra "sidovinster" som remixjobb och gigs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inget större problem att få upp sin musik på iTunes. Frågan är hur du får folk att hitta dig sen. Jag tror det beror helt på genren.

Jag är novis i frågan men vet att man kan använda sig av färdiga tjänster för att nå dit men dessa tjänster (Ubetoo t.ex.) vill jag, om det går, helst undvika. CD-Baby har jag blivit rekommenderad men som sagt, har dålig koll i ämnet och vad det innebär 🙂

I mitt fall räcker det med att den och den djn har min låt på spellistan, att jag synts på ett par bloggar samt att den rullat i rätt radioprogram. Om låten är tillräckligt bra och allt händer samtidigt så har du en hit i min del av världen. Jag träffade rätt på alla tre i höstas och har levt på den låten fram till förra månaden, inte bara försäljningen - vi snackar underground och små siffror - men andra "sidovinster" som remixjobb och gigs.

Tre konkreta och mycket bra tips! Tackar, bockar och bugar för din hjälp! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är novis i frågan men vet att man kan använda sig av färdiga tjänster för att nå dit men dessa tjänster (Ubetoo t.ex.) vill jag, om det går, helst undvika. CD-Baby har jag blivit rekommenderad men som sagt, har dålig koll i ämnet och vad det innebär 🙂

Tre konkreta och mycket bra tips! Tackar, bockar och bugar för din hjälp! 🙂

Det är svårt att signa ett avtal med iTunes om du bara har ett eget, litet miniskivbolag. Så mycket vet jag - vil hade flyt som fick till det härom året. Det medför också en del kostnader som man slipper om man går via Ubetoo, Klicktrack, Recordunion etc - men å andra sidan tar ju dessa en del av intäkterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...