Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har hÀngt hÀr pÄ studioforum i sju Är, skrivit i genomsnitt 2,86 inlÀgg per dag, trÀffat en del av er IRL och funnit nya vÀnner men har Ànnu inte skrivit nÄgon presentation.

Jag har utforskat musikscenen som musiker och ljudtekniker i mer Àn 20 Är. Jag har medverkat pÄ dussintals skivor, nÄgra av dem med kÀnda rockstjÀrnor, men de flesta har du förmodligen aldrig hört talas om. Jag vet en hel del om skivproduktion, inspelningsteknik, turnéer, hur det Àr att spela i band och liknande. Jag jobbar i en inspelningsstudio pÄ dagarna.

NÄgra frÄgor?

• Gilla 4
Annons
Postat

Ett av mina bÀsta minnen Àr mitt allra första. Jag hade gjort ljud live till ett lokalt band och hÀngde pÄ nÀr de skulle spela in sin första demo. Studion var inget speciellt alls, men jag hade magkÀnsla som pÄ julafton hela helgen. Sög in alla intryck och körde dom pÄ repeat i flera veckor efter.

• Gilla 1
Postat (redigerat)

* Sitter storögd och lyssnar intensivt*

Finns det nÄgon kÀnd skiva som du tÀnkt "ahh.. sÄdÀr skulle han (mixaren) fan inte gjort!" ? HÀnder det ofta? AlltsÄ typ nÄt tekniskt felsteg.. för mycket reverb eller nÄn frekvensgrej osv.

EDIT: Haha.. hoppas du fattar att det hĂ€r Ă€r en rĂ€tt farlig grej? 😄 Jag Ă€r extremt nyfiken och du har precis öppnat porten till frĂ„gor pĂ„ vid gavel. KvĂ€llen fri?

Redigerat av laxlaxlax
Postat

Tack s-Pappa! En presentation blir inte bra av att stressas fram. Du kan gott ta ett par tusen inlÀgg pÄ dig.

Ser fram emot resultatet.

Lax: Det hÀnder att jag hajjar till över nÄgot i produktionen eller mix. Det kan vara en detalj som mixas starkare Àn vÀntat eller en ljudbild som Àr muddigare Àn vanligt. Ofta fÄr jag en kick av sÄnt. Det pÄminner mig om att det Àr musiken och framförandet som betyder mest för min musikupplevelse. Att materialet mixades pÄ en mÄndag spelar mindre roll.

• Gilla 1
Postat

Hur jobbar du i studion om det kommer ett frÀmmande band och ska spela in i fyra dagar.. Àr du ensam under hela processen? Finns det fler folk i studion och vad har de för olika roller? Vad Àr det första du gör med bandet nÀr de kommer till studion?

Postat

VĂ€lkommen, du kommer nog vara en tillgĂ„ng till detta forum 🙂

Jag har hÀngt hÀr pÄ studioforum i sju Är

• Gilla 1
Postat

Tack Freddy!

Lax: Jag arbetar ofta ensam. Ibland tillsammans med nÄgon som hÄller i producentbiten. Jag gillar bÄda upplÀggen.

Det första jag gör Àr att se till att alla kÀnner sig vÀlkomna, om det finns nÄgot jag kan göra för att dom ska kÀnna sig bekvÀma. Ibland rÀcker det med en kopp te eller ett par tofflor för att spÀnningen ska slÀppa.

Postat

Yo, man!

Att du Àr en i "elit"-styrkan pÄ det hÀr forumet tror jag att i alla fall majoriteten anvÀndare fÄtt klart för sig i ett ganska tidigt skede av deras tid som (nya) medlemmar. Men vem Àr personen bakom "joachime"?

1. (Om positiva sidor) Om jag bad dina mest nöjda klienter kort beskriva dig som person, vad tror du att de skulle sÀga?

2. (Om negativa sidor) Om jag bad dina minst nöjda klienter kort beskriva dig som person, vad tror du att de skulle sÀga?

3. Varför börjar du nÀstan alltid ett svar med "Det beror pÄ..."?

Postat

1. Skön kille. Seriös med sitt arbete. Har mÄnga trick up his sleeve, bÄde vid inspelning och mix.

2. Skön kille. Lite för seriös med sitt arbete.

3. Det beror pĂ„ hur situationen ser ut. Ibland för att jag vill belysa olika sidor. Ibland för att det retar gallfeber pĂ„ vissa forummedlemmar. 😉

• Gilla 1
Postat

Dingbats - Det var menat som ett skĂ€mt. 🙂

Va, var det ironi...hm, svĂ„rtolkat tydligen, hehee!😆

drloop (oregistrerad)
Postat

Grymt! Tack för Q&A sessionen!

Bra idé!

Vore trevligt att fÄ till en IRL sÄ man kan ses pÄ riktigt.

Postat

@ joachime

NÄgra "snabba" till:

1. Michael B Tretow eller Dave Pensado?

2. Analogt eller digitalt?

3. YES eller Pink Floyd?

4. Jag skulle kunna sÀlja alla mina pluggar utom en, nÀmligen... ?

Postat

Valle:

1. Jag har ingen större koll pÄ Pensado sÄ det fÄr bli Tretow (pÄ gamla meriter). Tretow bidrog utan tvivel till att Sverige tog steget ut och blev international contributor of contemporary pop. Hade du stÀllt Tretow mot Ghenea hade det blivit svÄrare. Har gillat honom sedan Timberlakes "Like I Love You".

2. Jag svÀr högt Ät utvecklarna av datorer och program nÀr jag vart annat, vart tredje Är mÄste göra en större uppgradering. Den tid jag lÀgger ned pÄ datorvÄrd Àr dock inget mot vad det skulle ta att hÄlla ett större mixerbord och en tvÄtumsbandare i hyfsat skick. DÀrför digitalt.

3. Yes. Jag var inne pÄ helt andra grejer nÀr man skulle upptÀcka Pink Floyd. Jag tyckte dom var mossiga och allmÀnsvenniga. Yes hade en annan energi. Fast Ä andra sidan, Pink Floyd anno 1967 var ju nÄgot helt annat, har jag upptÀckt i efterhand. Och jag Àr fascinerad av Syd Barrets galenskaper, bÄde i och utanför bandet.

4. Det finns ingen plugg jag inte klarar mig utan. Men vissa typer av pluggar lÀgger musikprogramutvecklarna mindre krut pÄ. Jag saknar t ex en bra dedikerad brickwall-limiter i bÄde Cubase och Logic. Detsamma med splitband de-esser.

Postat

VĂ€lkommen dĂ„'rĂ„! 😉

Postat

Nattis:

1. HantverksmÀssigt tycker jag inte indie Àr en speciellt slarvig genre. Jag har varit med om produktioner dÀr det lagts mycket energi pÄ att fÄ det att lÄta slarvigt. Och det Àr vÀl helt okej, kan jag tycka. Om man gör en större produktion helt oberoende av finansiÀrer som skivbolag eller management Àr det inte sÄ konstigt om det slarvas hÀr och dÀr eller att man rundar hörn.

2. Innan jag hittade studioforum hÀngde jag en del pÄ engelsksprÄkiga forum. Det var befriande att lÀsa och skriva pÄ svenska. Och i början var vi inte sÄ mÄnga och det gav en skön stÀmning. Eller vad tycker du?

Postat
Jag har varit med om produktioner dÀr det lagts mycket energi pÄ att fÄ det att lÄta slarvigt.

Det förklarar en del! 🙂

Jag hÀnger hÀr för att musiker Àr sÄ muppigt underhÄllande. Vi Àr en social katastrof, hela bunten.

• Gilla 6
Postat

Passar pĂ„ att sĂ€ga hej Joachime. Hoppas allt Ă€r bra och roligt att du hĂ€nger kvar 🙂

//F

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Jag hÀnger hÀr för att musiker Àr sÄ muppigt underhÄllande. Vi Àr en social katastrof, hela bunten.

En fristad för de som inte passar in i svennebananmentaliteten.

Postat

Har du slÀppt ifrÄn dig nÄgon skiva eller mix du inte varit nöjd med?

VÀntar med spÀnning pÄ svar...

(En sÄdan frÄga gÄr ju normalt sett inte att svara pÄ utan krusiduller och bomullsinlindningar. Eller?)

🙂

Postat

Tjenixen! Bra trĂ„d 🙂

Jo jag undrar, jag Àr 37 bast och har liksom aldrig fÄtt till det Ànnu. Ju Àldre man blir desto mer pinsamt blir det och för varje bakslag blir det Àn svÄrare att ta sig upp till ytan igen. Man tappar tillslut helt tron pÄ sig sjÀlv och kÀnner sig bara tom och vÀrdelös. Kan inte lÀngre söka stöd i mina vÀnner heller, dom börjar tröttna pÄ mina tillkortakommanden och varje gÄng jag ber dem att lyssna pÄ mig sÄ fÄr dom ont i huvudet eller sÄ har dom annat att göra. Jag vet inte lÀngre hur jag ska göra, dÀrför ber jag dig nu om lite handfasta tips!

Hur fasiken ska man fĂ„ till den dĂ€r perfekta mixen?? 😉

Sen en grej till. Musik Àr min hobby och det absolut roligaste jag vet. Har naturligtvis en önskan om att kunna försörja mig pÄ musikskapande. Men hur ofta Àr det lika roligt med musik om man har det som levebröd?, tappar det sin charm liksom?

Postat (redigerat)

Hur ofta blir du kÀnslomÀssigt engagerad i dina mixar eller inspelningar av andra band? HÀnder det att du bara ser inspelningen som ett jobb? Hur viktigt Àr det för dig att kÀnna för ett band som ska spela in? Skulle du spela in vilka band som helst?

EDIT: TÀnk om demonproducenten skapade en sÄn hÀr trÄd. DÄ skulle den heta "Demonproducenten: Q & Q"

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 3
Postat

Har du slÀppt ifrÄn dig nÄgon skiva eller mix du inte varit nöjd med?

I den stund jag lÀmnar ifrÄn mig materialet Àr jag i princip alltid nöjd med resultatet. I bÀsta fall hÄller den kÀnslan i sig. Ibland hör man sin egen produktion/mix i ett ofördelaktigt sammanhang och kÀnner kallsvetten trÀnga fram. Vad man ofta glömmer bort dÀr och dÄ Àr att en produktion (i alla fall i de sammanhang jag brukar arbeta) aldrig Àr sÄ kristallklar och grumlig som vid mixögonblicket. NÀr mixen börjar sÀtta sig vet man exakt varför den dÀr grejen lÄter som den lÄter och varför det Àr bra. TvÄ Är efterÄt, nÀr lÄten innan var "just like a baby" med Sly & the family stone eller "in the NA" med Hidden Cameras, har man glömt förutsÀttningarna och lyssnar med helt andra öron.

SÄ, som lyssnare kan jag ibland kÀnna mig mindre nöjd över resultatet. Som mixare/ljudtekniker/producent Àr jag i princip alltid nöjd.

• Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.