Jump to content
Annons

joachime


joachime

Recommended Posts

Hur fasiken ska man få till den där perfekta mixen?? 😉

För det första, ta responsen från vänner för vad den är. Det är klart dom väljer att säga något fördelaktigt i en så pass kritisk situation. Dom vill inte att du sitter och ältar det där dom sa senare på kvällen när det enda dom vill ha är en kul kväll. Låt dom på sin höjd höra resultatet.

För det andra så tror jag att den perfeka mixen är en myt. Min äldsta son var helt inne på Michael Jackson för något år sedan (började faktiskt typ ett halvår innan han tog en överdos eller vad det nu var). Jag fick många chanser att anaylsera kungen av pops olika perioder/faser. Det som (återigen) slog mig var hur starkt tidsbundet ljudidealet är. Jag gillar estetiken/arren etc mest på "off the wall" och "thriller", men kan också hitta en del lustiga mixbeslut/-resultat på de två skivorna. Hade jag haft möjlighet att kliva in i slutet av Bruce Swedien och Quincy Jones mixsession hade jag justerat nivåerna något på vissa insatser.

Jag brukar utgå från ett tongivande instrument när jag mixar. T ex sång. Formar det som jag vill ha det/tror passar ljudbilden och anpassar sedan övriga ljud till det.

Sen en grej till. Musik är min hobby och det absolut roligaste jag vet. Har naturligtvis en önskan om att kunna försörja mig på musikskapande. Men hur ofta är det lika roligt med musik om man har det som levebröd?, tappar det sin charm liksom?

Ja. Jag har inte samma passion för musik som när jag drömde om att kunna försörja mig på det. Hade en kris kring millenieskiftet när jag tog en paus från musiken och började plugga till utredningssociolog. Tänkte mig ett nio-till-fem-arbete vid något marknadsundersökningsföretag eller kanske ett statligt verk. Men jag släppte inte musikgrejen helt. Spelade i ett gubb-punk-band och hade en mindre studio tillsammans med en kompis. 2003 tackade jag ja till att slutföra en albumproduktion som gått i stå och i slutet på 2004 ställdes jag inför valet att endera slutföra min c-uppsats i sociologi eller mixa ett album. Jag valde det senare och har inte ångrat det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur ofta blir du känslomässigt engagerad i dina mixar eller inspelningar av andra band? Händer det att du bara ser inspelningen som ett jobb? Hur viktigt är det för dig att känna för ett band som ska spela in? Skulle du spela in vilka band som helst?

Jag behöver inte känna för bandet innan vi börjar samarbeta. Men under vägens gång lär man förhoppningsvis lära känna varandra och jag börjar bry mig. Inte om inspelningarna lika mycket som om människorna bakom.

Det finns få genrer jag har ordentliga problem att ta till mig. Men utan bra guidning (att producenten eller artisten vet vad dom är ute efter) finns det flera genrer jag inte skulle kunna göra rättvisa.

Sedan är det ju öken om man jobbar med människor som saknar talang, men det märker man ju ofta tidigt och hinner avstyra. 🙂

Tänk om demonproducenten skapade en sån här tråd. Då skulle den heta "Demonproducenten: Q & Q"

Det vore kul om fler oldtimers startade Q&A-trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

A&R mixtricket går ju att applicera även på musiker som vill att mixen skall låta på ett visst sätt.

Innan man presenterar sin nya mix jämfört med den gamla mumlar man nåt om vad ändrat gärna med någon mumbojamboplugg och man har lyssnat på gruppen men föreslår den här mixen istället.

Vad man egentligen gör är att spela upp samma mix fast 2-3db starkare och saken är utagerad. 😉

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det finns någon? Vilka?

Idag tycker jag att traditionell dansbandsmusik och trance är tradigt. Vit blues känns också rätt begränsad, även om jag har ett hum om vad dom som spelar det är ute efter.

Vad gör du i en situation där musikerna vill ha ett sound eller en mixning som du tycker låter skräp? Låter du dom ha det som dom vill eller hävdar du din konstnärliga frihet?

Det beror på om jag har producenthatten på mig eller inte. Som konstnärlig ledare (läs producent) har jag rätt att sätta mig emot ett visst stilgrepp. Som mixare eller ljudtekniker har jag inte samma inflytande.

Link to comment
Dela på andra sajter

A&R mixtricket går ju att applicera även på musiker som vill att mixen skall låta på ett visst sätt.

Innan man presenterar sin nya mix jämfört med den gamla mumlar man nåt om vad ändrat gärna med någon mumbojamboplugg och man har lyssnat på gruppen men föreslår den här mixen istället.

Vad man egentligen gör är att spela upp samma mix fast 2-3db starkare och saken är utagerad. 😉

En kund jag nyligen jobbade med ville att leadsången skulle sänkas. Själv tyckte jag precis tvärtom. Jag gav honom två alternativa mixar, en med sången sänkt och en där jag höjt lite. Men det sa jag inte rakt ut. Jag sa däremot att här är en mix enligt dina direktiv och en hur jag skulle valt att göra. Det roliga var att han valde min mix till slut. :

Link to comment
Dela på andra sajter

jac: Jag gick faktiskt en ettårig utbildning men antagligen för sent. Det gav mig nämligen inget.

Jag ringde runt en del studios om praktiklats utan resultat så jag hoppade på tv-branschen istället. TV- och reklambranschen ger ofta bättre betalt oh fler arbetstillfällen. Det är också en bra bas att stå på. Den ger rutin och erfarenheter.

Jag tycker överhuvudtaget att inom hantverksarbete som mixning/ljudteknik är arbete en bättre skola än utbildning.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej joachime,

Ang. utrustning:

Går det enligt dig att göra en professionell produktion med ett simpelt M-Audio kort och dess preamps, mickar <= 2000 kr/st (beg. kan vi säga), mixning in the box i CB/Logic + gratispluggar?

Skulle du kunna stå för en sån prod utan att göra stor sak av de begränsade förutsättningarna?

Svar på haiku ger guldstjärna 😉

/Caveat

Link to comment
Dela på andra sajter

1. I och med mitt velande (bland annat sidospåret kring millenieskiftet) har det tagit mig ganska lång tid att ta mig dit jag är. Vill man färdas snabbare föreslår jag att inte vara lika rastlös och nyfiken. Och bättre på att fokusera.

Annars har jag bara jobbat på.

2. De flesta jobb är på rekommendation från folk jag jobbat tidigare med. Det kan alltså vara artist, tekniker, musiker eller bolag jag jobbat med tidigare. Om det är producentuppdrag är det ofta artisten som tar kontakt. Är det mixjobb är det vanligt att producent eller bolag tar kontakt.

3. Nej. Det är ofta så snabba puckar att har jag på något sätt tvekat har det snabbt runnit ut i sanden. Och lika bra är väl det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Vet faktiskt inte. Har hyffsad koll på försäljningen i Svergie och här har ingen produktion jag varit inblandad i sålt särskilt mycket. Flera av artisterna har haft desto större framgång utomlands. Till exempel Frida Hyvönen, First Aid Kit och Jenny Wilson.

2. Svår fråga. Blood Musics debutalbum blev en lång resa som jag engagerade mig mycket personligen i. Att vi till slut blev klara och att albumet fick ett bra mottagande gjorde mig nöjd. Det kändes som lön för mödan.

Å andra sidan är det sällan jag lyssnar på produktioner jag varit involverad i. Skulle lyssna på "Sing a song fighter" idag skulle jag säkert höra en massa brister och saker som kunnat gjorts på andra sätt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några smågrejjer som du inte gillar när besökande musiker sysslar med? Typ i stilen .. att de skulle hjälpa till att rulla ihop micksladdar men göra det på ett fel sätt enligt dig.. eller ställa läskburkar på stärkarna. Nåt i den stilen, om du förstår vad jag menar. Småaktigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är sällan ett problem. Det flesta har förståelse för att en inspelningsstudio är full av omtåliga prylar. Ibland skäms jag dock över att det är lite grisigt i studion. Brukar skylla på att dammsugarpåsarna är slut.

Micksladdar får den som vill hjälpa till med. I studion kör vi mitten-mitten-och-igenom för att kunna hänga kablarna på krokar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du ge några generella nyckelord för det mixmässiga ljudideal som varit rådande bland dina kunder på sista tiden? Om du jämför med hur andra epoker definerades - torra trummor sjuttiotal, gateat reverb åttiotal osv?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Lax: Svårt att generalisera negativt. Det är mycket som inte efterfrågas... Kan säga att Melodyne sälan efterfrågas, sällan uppskattas att jag sitter med. Men för det mesta får jag positiv respons när jag arbetat mig igenom (redan bra) sånginsatser. Både före och efter jag avslöjar på vilket sätt sången behandlats.

Sadam: Det vore kul om fler oldtimers hade frågestund. När du startar en tråd tänker jag fråga dig om din relation till frukt och konst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...