Jump to content
Annons

joachime


joachime

Recommended Posts

Annons

Kan du berätta om någon udda förfrågan du fått när du jobbat i studio? (Vid fråga... "jag vill bara sjunga i vita mikrofoner. Har du någon vit mikrofon?" )

Vid en tv-inspelning en gång hade jag besök i kontrollrummet av en ung kille som envist hävdade att alla mickar jag använde för sång distade oacceptabelt. Till slut kände jag mig tvingad att ta reda på vad han menade. Han var inte insatt i ljudteknik så det var inte helt lätt. Men jag tror jag kom fram till att han tyckte att ljudet inte lät naturligt. Han refererade till hur sångaren lät en gång när de uppträtt i en träkyrka eller något liknande. Och där satt vi nu, i ett litet kontrollrum, med en samling kondensatormickar att välja bland för att göra utsändningar till vanliga människors små tv-apparater i (troligtvis) helt obehandlade vardagsrum.

Under ett kort ögonblick kändes det lika bra att lägga ner alltihop. Men så slog det mig att det är de begränsningar jag arbetar under varje dag. Så jag la huvudet lite på sned, vickade på axlarna, log lite inombords och vände mig om för att fortsätta jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många watt har du i ditt mixerbord?

.

.

.

.

Just kidding 😄

Med anledning av att jag själv har drabbats av en skitjobbig öroninflammation, så slog mig tanken:

Du jobbar ju, som jag har förstått, rätt så mycket med det här få förunnat konststycket som kallas maaastring. Jag antar att du i egenskap av sådan är oerhört — mer än någon annan branschfunktionär — beroende av "felfri" hörsel; jag syftar givetvis på spannet över hörbart frekvensområde.

1. Hur regelbundet hälsocheckar du öronen?

2. Hade du kunnat göra ett och samma uppdrag lika "bra" utan "audiovisuella" verktyg som med dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Har kanske kollat hörseln hos specialist två gånger i mitt liv. Däremot utsätter jag mig för sinussvep och andra tråkiga ljud tillräckligt ofta för att få bekräftat att jag fortfarande hör det där otäcka ovanför 14 kHz. Jag har, tack och lov, inte råkat ut för öroninflammation mer än ett par gånger i vuxen ålder. Jag har kortvarig övergående tinnitus ett par gånger, men det länge sedan nu. Jag jobbar sällan med dom ljudnivåerna längre.

Det som oroar mig mest är att ofta råkar ut för vaxpropp i samband med att badsäsongen börjar. Har funderat över att bada med öronproppar, men det känns lite obekvämt att inte kunna uppfatta ljud samtidigt som man badar.

2. Visuella verktyg är bra. Jag gillar att arbeta med spektrumnalysator medan jag justerar eq, goniometer eller motsvarande medan jag justerar stereobredd eller fasförhållanden. Men i de allra flesta fall kan jag klara mig utan dom.

Har däremot svårt att arbeta utan nivåmätare. Brukar snegla på dom under hela processen, från inspelning till mastering. Mätaren blir lätt en måttstock, typ: Den här kicken slår väldigt högt på mätaren trots att jag inte upplever den som stark. Får nog ta och se över transientera och/eller frekvensbalansen på den senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Joachime!

Min första post det här men jag har läst till och från under åren.

Då jag förstått att du liksom jag har barn undrar jag hur du tycker det funkar med familjeliv kontra arbete? Jag har tidigare jobbat mycket med att spela in band men försöker nu styra över så mycket som möjligt till ensamarbete så jag ska kunna styra över min tid själv. De band jag oftast jobbar med har "riktiga" jobb vid sidan om vilket innebär jobb på huvudsakligen kvällar, helger och storhelger vilket inte känns lika intressant längre. Jag misstänker att en större procent av dina klienter är heltidsmusiker, men problematiken är säkert densamma i alla fall, eller?

Sen undrar jag om det finns nåt du känner bara MÅSTE finnas i en studio där du jobbar. Det kan vara mjukvara, hårdvara, en speciell sorts kaffe eller vad som helst?

tack på förhand/ Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen Farmer Boy!

Du gissar rätt. Jag arbetar mest med heltidsmusiker. Det innebär mycket dagtid, men även vissa kvällar och helger.

Så utmaningen är inte större än om jag haft något annat arbete med hyfsat fria men ändå oregelbundna tider.

Det här var en av anledningarna till att jag övervägde ett kontorsjobb runt millennieskiftet. Men jag fick ju återfall, och det har inte gått över än. 🙂

Men jag blandar upp studiotiden med annat också. Skriver bland annat för tidningar, håller workshops och seminarier, hoppar in som tekniker i tv-produktioner eller events.

Saker som definitivt gör det enklare att arbeta: God arbetsmiljö (stämning, ergonomi etc), ett par tofflor jag kan kalla mina, bra lyssning, minst ett bra matställe i krokarna alternativt ett kök och en glad kock i teamet och gärna en bra sammansättning av instrument, mickar och outboard. Jag känner gärna igen några av prylarna, men några nya bekantskaper stimulerar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar och välkomnandet!

I ett annat svar skriver du att det i vissa produktioner lagts ner mycket tid på att få det låta slarvigt, har du lust att utveckla detta lite? Jag kan själv känna igen mig i detta då jag OFTAST, men inte alltid, föredrar ett lite mer opolerat ljud framför en supertydlig "var sak på sin plats, inget som stör" produktion. T ex gillar jag ofta den "känsla av liv" som rikligt användande av rumsmikrofoner kan ge en digital inspelning. Ibland dock på bekostnad av egentlig ljudkvalitet (vad nu det betyder). Användning av konstiga, ibland halvtrasiga mickar kan också ge intressanta resultat tycker jag. (men jag som är lite feg brukar oftast dubbla med en vanlig mick ändå då för säkerhets skull) Det skulle vara intressant att höra hur ni tänkte kring detta!

/Farmer Boy

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker slarvigt i flera led. Dels att få uttrycket att låta slarvigt, oansträngt. Det kan vara lika pilligt att få till den perfekta slarviga tagningen som den perfekta överträffa-sig-själv-tagningen.

Sedan är det ljudideal. Vill jag ha det krispiecleant väljer jag en lagom dämpad plats och en viss signalkedja. Vill jag ha det lite livligare väljer jag en plats där direktljud blandar sig med efterklang och reflektioner på ett passande sätt. Sedan kan ske jag kombinerar en konventionell mick/uppmicning med något som ger lite mer karaktär. Till exempel en rumsmickning eller en effektmick. Har nyss skaffat en carbon(kol)-mikrofon och laborerar lite med den. Den låter som en gammal bakelittelefon typ.

Eller så reampar jag trummaskiner/loopar. Ja, det finns massor av lull-lull. Tyvärr tar allt sånt tid och man vill ju ha lite tid över till annat också. Som att sätta var sak på sin plats och så. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, kul tråd, hoppas att du inte får skrivkramp av alla frågor.

Har du någon gång mixat/producerat något band eller artist, där du känt att ljudbilden som artisten vill ha ligger långt ifrån vad du brukar göra? Och har du i så fall lyckats få till det ändå?

/Johan

P.S välkommen till forumet 😄 D.S

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga: Kan du mer konkret ge exempel på de här "slarvigheterna" som du pratat om?

Jag vet inte riktigt. Ge mig ett exempel på vilket sätt du vill at jag är konkret.

Har du någon gång mixat/producerat något band eller artist, där du känt att ljudbilden som artisten vill ha ligger långt ifrån vad du brukar göra? Och har du i så fall lyckats få till det ändå?

Ja det händer då och då att jag vil dra produktionen åt ett annat håll än artisten. Om jag har producentrollen försöker jag sätta mig in i vad artisten menar. För det känns ofta rätt dödfött att försöka övertyga artisten om att min idé är bättre. Om det visar sig att man inte når ända fram med artistens idé kan det vara läge att pröva den idé jag hade.

Men om jag är ljudtekniker handlar det lite om att styra dit artist eller producent pekar. Och visst kan man diskutera vad det ena eller andra har för konsekvenser. Ofta återkommer jag till diskussioner om hur sången drunknar om man sänker den ytterligare och att jättestora och starka reverb på till exempel sång kan maskera detaljer från andra instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hej Gransus!

Tack för att du bumpade. 🙂

Jag har använt en hel del olika ljudkort och kommit fram till den (o)konventionella slutsatsen att ljudkortstillverkare som primärt tillverkar ljudkort gör de bästa korten. Därför undviker jag tillverkare som Tascam, Focusrite, TC etc, när jag kan. Får jag välja använder jag gärna RME eller MOTU. Tryggt och enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra och intressant fråga Casper! Jag ser absolut poängen med att ha fritidsintressen utöver musiken och var ganska noga med det förr. Men nu för tiden tar familjen den mesta tiden utanför jobbet så jag har ingen aktiv fritid att prata om längre. Tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...