Jump to content
Annons

joachime


joachime

Recommended Posts

Jag har hängt här på studioforum i sju år, skrivit i genomsnitt 2,86 inlägg per dag, träffat en del av er IRL och funnit nya vänner men har ännu inte skrivit någon presentation.

Jag har utforskat musikscenen som musiker och ljudtekniker i mer än 20 år. Jag har medverkat på dussintals skivor, några av dem med kända rockstjärnor, men de flesta har du förmodligen aldrig hört talas om. Jag vet en hel del om skivproduktion, inspelningsteknik, turnéer, hur det är att spela i band och liknande. Jag jobbar i en inspelningsstudio på dagarna.

Några frågor?

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett av mina bästa minnen är mitt allra första. Jag hade gjort ljud live till ett lokalt band och hängde på när de skulle spela in sin första demo. Studion var inget speciellt alls, men jag hade magkänsla som på julafton hela helgen. Sög in alla intryck och körde dom på repeat i flera veckor efter.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

* Sitter storögd och lyssnar intensivt*

Finns det någon känd skiva som du tänkt "ahh.. sådär skulle han (mixaren) fan inte gjort!" ? Händer det ofta? Alltså typ nåt tekniskt felsteg.. för mycket reverb eller nån frekvensgrej osv.

EDIT: Haha.. hoppas du fattar att det här är en rätt farlig grej? 😄 Jag är extremt nyfiken och du har precis öppnat porten till frågor på vid gavel. Kvällen fri?

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack s-Pappa! En presentation blir inte bra av att stressas fram. Du kan gott ta ett par tusen inlägg på dig.

Ser fram emot resultatet.

Lax: Det händer att jag hajjar till över något i produktionen eller mix. Det kan vara en detalj som mixas starkare än väntat eller en ljudbild som är muddigare än vanligt. Ofta får jag en kick av sånt. Det påminner mig om att det är musiken och framförandet som betyder mest för min musikupplevelse. Att materialet mixades på en måndag spelar mindre roll.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Freddy!

Lax: Jag arbetar ofta ensam. Ibland tillsammans med någon som håller i producentbiten. Jag gillar båda uppläggen.

Det första jag gör är att se till att alla känner sig välkomna, om det finns något jag kan göra för att dom ska känna sig bekväma. Ibland räcker det med en kopp te eller ett par tofflor för att spänningen ska släppa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yo, man!

Att du är en i "elit"-styrkan på det här forumet tror jag att i alla fall majoriteten användare fått klart för sig i ett ganska tidigt skede av deras tid som (nya) medlemmar. Men vem är personen bakom "joachime"?

1. (Om positiva sidor) Om jag bad dina mest nöjda klienter kort beskriva dig som person, vad tror du att de skulle säga?

2. (Om negativa sidor) Om jag bad dina minst nöjda klienter kort beskriva dig som person, vad tror du att de skulle säga?

3. Varför börjar du nästan alltid ett svar med "Det beror på..."?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Skön kille. Seriös med sitt arbete. Har många trick up his sleeve, både vid inspelning och mix.

2. Skön kille. Lite för seriös med sitt arbete.

3. Det beror på hur situationen ser ut. Ibland för att jag vill belysa olika sidor. Ibland för att det retar gallfeber på vissa forummedlemmar. 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Valle:

1. Jag har ingen större koll på Pensado så det får bli Tretow (på gamla meriter). Tretow bidrog utan tvivel till att Sverige tog steget ut och blev international contributor of contemporary pop. Hade du ställt Tretow mot Ghenea hade det blivit svårare. Har gillat honom sedan Timberlakes "Like I Love You".

2. Jag svär högt åt utvecklarna av datorer och program när jag vart annat, vart tredje år måste göra en större uppgradering. Den tid jag lägger ned på datorvård är dock inget mot vad det skulle ta att hålla ett större mixerbord och en tvåtumsbandare i hyfsat skick. Därför digitalt.

3. Yes. Jag var inne på helt andra grejer när man skulle upptäcka Pink Floyd. Jag tyckte dom var mossiga och allmänsvenniga. Yes hade en annan energi. Fast å andra sidan, Pink Floyd anno 1967 var ju något helt annat, har jag upptäckt i efterhand. Och jag är fascinerad av Syd Barrets galenskaper, både i och utanför bandet.

4. Det finns ingen plugg jag inte klarar mig utan. Men vissa typer av pluggar lägger musikprogramutvecklarna mindre krut på. Jag saknar t ex en bra dedikerad brickwall-limiter i både Cubase och Logic. Detsamma med splitband de-esser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattis:

1. Hantverksmässigt tycker jag inte indie är en speciellt slarvig genre. Jag har varit med om produktioner där det lagts mycket energi på att få det att låta slarvigt. Och det är väl helt okej, kan jag tycka. Om man gör en större produktion helt oberoende av finansiärer som skivbolag eller management är det inte så konstigt om det slarvas här och där eller att man rundar hörn.

2. Innan jag hittade studioforum hängde jag en del på engelskspråkiga forum. Det var befriande att läsa och skriva på svenska. Och i början var vi inte så många och det gav en skön stämning. Eller vad tycker du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag hänger här för att musiker är så muppigt underhållande. Vi är en social katastrof, hela bunten.

En fristad för de som inte passar in i svennebananmentaliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du släppt ifrån dig någon skiva eller mix du inte varit nöjd med?

Väntar med spänning på svar...

(En sådan fråga går ju normalt sett inte att svara på utan krusiduller och bomullsinlindningar. Eller?)

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen! Bra tråd 🙂

Jo jag undrar, jag är 37 bast och har liksom aldrig fått till det ännu. Ju äldre man blir desto mer pinsamt blir det och för varje bakslag blir det än svårare att ta sig upp till ytan igen. Man tappar tillslut helt tron på sig själv och känner sig bara tom och värdelös. Kan inte längre söka stöd i mina vänner heller, dom börjar tröttna på mina tillkortakommanden och varje gång jag ber dem att lyssna på mig så får dom ont i huvudet eller så har dom annat att göra. Jag vet inte längre hur jag ska göra, därför ber jag dig nu om lite handfasta tips!

Hur fasiken ska man få till den där perfekta mixen?? 😉

Sen en grej till. Musik är min hobby och det absolut roligaste jag vet. Har naturligtvis en önskan om att kunna försörja mig på musikskapande. Men hur ofta är det lika roligt med musik om man har det som levebröd?, tappar det sin charm liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ofta blir du känslomässigt engagerad i dina mixar eller inspelningar av andra band? Händer det att du bara ser inspelningen som ett jobb? Hur viktigt är det för dig att känna för ett band som ska spela in? Skulle du spela in vilka band som helst?

EDIT: Tänk om demonproducenten skapade en sån här tråd. Då skulle den heta "Demonproducenten: Q & Q"

Redigerat av laxlaxlax
  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du släppt ifrån dig någon skiva eller mix du inte varit nöjd med?

I den stund jag lämnar ifrån mig materialet är jag i princip alltid nöjd med resultatet. I bästa fall håller den känslan i sig. Ibland hör man sin egen produktion/mix i ett ofördelaktigt sammanhang och känner kallsvetten tränga fram. Vad man ofta glömmer bort där och då är att en produktion (i alla fall i de sammanhang jag brukar arbeta) aldrig är så kristallklar och grumlig som vid mixögonblicket. När mixen börjar sätta sig vet man exakt varför den där grejen låter som den låter och varför det är bra. Två år efteråt, när låten innan var "just like a baby" med Sly & the family stone eller "in the NA" med Hidden Cameras, har man glömt förutsättningarna och lyssnar med helt andra öron.

Så, som lyssnare kan jag ibland känna mig mindre nöjd över resultatet. Som mixare/ljudtekniker/producent är jag i princip alltid nöjd.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...