Jump to content
Annons

Någon med analog studio!?


Jaker

Recommended Posts

Annons

Har ni spelat in analogt tidigare? Enbart en rulle med tvåtumstejp går lös på någon tusenlapp, så det kan bli rätt dyrt =/

Någon tusenlapp? Du menar några? Jo, dyrt blir det med tanke på att man får ut ca 13-14 min. per rulle (om 30 ips). Jag skulle dessutom rekommendera att spela in på ett "transparant" medium också (HD) då vissa saker inte alls låter kul via band. Kagge, pukor, bas, el-gura, ev. sång etc kan vara kul, men t ex överhäng/HH, stålsträngad acke etc. tycker jag inte vinner på denna degradering (mättat eller inte).

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en duktig o musikalisk tekniker kan ni nog spela in direkt till två spår. Mycket av den bästa jazzen är inspelad så. Sen kan ni ju mastra det hela och få det som ni vill.

I Söderhamn finns en analog 24 kanals studio, Studer bandare. Peo Larsson spelar in både analogt o digitalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns en hel del att välja på tydligen. Men jag har också tänkt på allt live till 2 kanaler ideen och det verkar ju ekonomiskt vettigare och en kul erfarenhet.

jag omformulerar frågan. Finns det någon som har en analog studio som känner att dom har tillräcklig kunskap/förutsättningar för att kunna banda allt live direkt till 2 kanaler band.

Och även få ett bra resultat. så länge det är inom 35mils avstånd från kalmar. Vi är ute efter en jazz skiva helt enkelt

Det vi är ute efter är 5-6 helt färdiga (mastrade) låtar. Är allt klart så man kan trycka rec behöver vi bara en dag. så de blir ju + riggning och SC och master.

Vi är ute efter en jazzskiva helt enkelt, Känns det som en rolig utmaning är ni hemskt välkomna att PMa mig en prisuppgift. Jag försöker få mitt studieförbund att ta en del av kostnaden så det fodras att ni helt eller delvis kan ta vit betalning.

Och för att eliminera en del av analogt v.s digitalt diskussionen vill jag säga att anledningen till att vi vill ha det så här är för att. En digital inspelning kan jag göra själv och det finns någon i varenda buske i det här landet som kan spela in digitalt (jag vet att de är skillnad på rum hit och rum dit, utrustning och kunnande) Men vi vill göra det analogt för att lira lite utan skyddsnät och framförallt är jag oerhört intresserad av att lära mig själv och se hur det fungerar när man donar helt analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...