Jump to content
Annons

Ska riden ha en egen mic?


Soxic

Recommended Posts

En vän hjälper mig med att spela in trummor och jag tycker riden blir lite svag. Han har mickat upp trumsetet som sig bör antar jag med 2 overhead, 1 hihat, toms, kicktrumma och snare. Men brukar man använda en dedikerad mic för att fånga in rideljudet eller brukar det vanligtvis mickas upp så att overheadmicken fångar upp riden?? Kollade på Jams hemsida hur deras trummickspaket ser ut, och det verkar inte som om det kommer med någon särskild ridemick i något av paketen.

Någon som kan reda ut detta åt mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har alltid använt en separat mic till riden när jag spelat in ride. Ju fler separata mikrofoner man använder desto större möjlighet har man att påverka ljudet i mixen. Just trumsetet är extra viktigt att lägga ner mycket tid och energi på, eftersom det är en av de grejor som tydligast avslöjar skillnaden mellan demo och proffsproduktion.

Om du inte har tillräckligt med mikrofoner går det alldeles utmärkt att spela in riden (och/eller andra delar av trumsetet) efteråt. Somliga kan tycka att en del av känslan går förlorad då, men det blir mycket enklare att mixa eftersom man slipper läck som riskerar att orsaka fasfel.

Jag är ingen expert på mikrofoner, men jag hade kört på en kondensatormic till riden (om du har tillgång till en sån), eftersom det är ett ganska transientrikt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kanske kan köra dubbla overhead spår och på det ena raderar du allt där inte riden är med.

eller med eq höjer raidens frekvenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mickar i princip alltid riden. Det ger mig en möjlighet att accentuera om jag behöver i mix. Ibland använder jag den inte. Ibland ligger den svagt och bara positionerar. Mycket handlar om genre och spelstil. Slamrigt vevande eller studsande klocka. Har du ingen mick, fokusera på det du har. Det går att klara sig bra utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag använder ride mick eller inte är olika beroende på resten av uppmickningen Men om man har en dedikerad hi hat mick så tycker jag man ska ha en dedikerad ride mick, annars blir energiflödet lustigt i mixen tycker jag eftersom trummisen säkert byter till riden för att ge lika mycket om inte mer energi till musiken, och om det då helt plötsligt bara kommer från OH-mickarna så kan energin minska.

Alternativ två är att skita i Hi hat micken i mixen så att energin blir likvärdig, dock tappar man ju lite tanken med att närmicka hi hat:en då.

Mina tankar kring ämnet och hur jag resonerar vid inspelning.

MVH

Anders

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för intressanta svar. Kan man sammanfatta det så här, att det inte finns något bestämt sätt att arbeta och att alla gör som passar dom, men att det bara är av fördel att micka en ride då man kan kontrollera den bättre i mixen. Det finns således inga nackdelar?

Kollade testfilerna man fixa med mixologi här. De har också bara de klassiska 7 trumkanalerna (overhead x2, 1 hihat, 1 snare, tom x2, 1 kick). Ingen dedikerad ridemick där heller. Det verkar gå att micka overheaderna så att de plockar upp mer av riden, men då blir väl exempelvis cymbalerna påverkade istället? Kanske ändå bäst med en dedikerad ridemick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man sammanfatta det så här, att det inte finns något bestämt sätt att arbeta och att alla gör som passar dom, men att det bara är av fördel att micka en ride då man kan kontrollera den bättre i mixen. Det finns således inga nackdelar?

Absolut. Man måste ju inte använda alla kanaler man spelat in. Enda nackdelen är att det tar några minuter extra att sätta upp en mic till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast allt hänger väll ändå på hur trummisen lirar, om han lirar starkt på "rajden" så behövs det oftast inte eller om det är en maffig ride.

Lyssna på hur trummisen lirar först skulle jag göra sen göra valet om hur du vill micka men om du mickar "rajden" så skulle jag som Gizmozis sa också micka hi-haten

Bra ride-mick tycker jag är en trevlig bandmickrofon om du har tillgång till en sådan, ger en mjuk och trevlig klang men det beror ju på musiken också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Sätt upp en mic på riden!

Om du har tur så har du en trummis som är vettig nog att hålla bra avstånd mellan cymbaler och pukor. (Nåt man inte ser allt för ofta...suck!)

Samt..., att riden har fri väg upp mot OH micarna!!!

Väldigt vanligt att folk gräver in den under en jävla massa splashar och china-cymbaler!

Inte fasen kommer riden fram i en mix då!!

Mica riden och kör safe!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...