Jump to content
Annons

Behöver sångmick


guitargirl

Recommended Posts

Annons

Om du tycker att alla har jobbig diskant är det fel nån annanstans än på mickarna...

Har du fått hyperakusis? är dina högtalare bra?

Annars kanske du behöver ett popfilter eller en de-esser?

Ska jag lägga in ljudfilerna från micktestet i musikprogrammet och lägga de-esser på dom eller vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade igenom dom flesta mickarna. Alla hade den där jobbiga diskanten.

Har blivit tipsad om Microtech Gefell fast dom är ju jättedyra.

Microtech Gefell har också en tydlig diskant i e flesta mickar jag testat/lyssnat på. Så det är nog inte rätt väg att gå. Har du lyssnat på några bandmickar? Dom har oftast betydligt mindre diskaninnehåll än kondensatormickar. Undantaget är bland annat Beyers mickar.

Eller varför inte dynamiska mickar? Kolla till exempel in Beyer M88, Shure SM7 och MD421.

Edit: Såg nu ditt senaste inlägg. Rekommenderar dig att kolla in ADKs Hamburg-varianter. Beggade Milab DC96 och DC196 hamnar också under 10000-strecket.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen anser jag att TLM 103 inte är en mikrofon i Neumann-anda. Den låter riktigt illa. Jag skulle för dom pengarna mycket hellre köpa en Microtech Gefell

eftersom dom bygger mickar som Neumann gjorde förr. Neumann är idag inte bättre än kinamickarna, tråkigt men sant. Den enda mick jag skulle kunna tänka mig att köpa från Neumann är en U87.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

AT4047 rullar av diskanten snyggt och känns därmed varm. CV-12:an är en Alctron mic med lite extra bling bling. Originalet är billigare. Heter även APEX 460.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tlm103 har väl ganska vass topp va? Men kanske en tlm49 funkar för dig? Finns beggade för strax under 10 lax.

Håller med neumann tlm49 är en exeptionell bra mick utan den där vassa toppen. Köpte min för 9000 för några år sedan och är nöjd. Ger en varm och detalrik ljudbild med mjuk topp. Är även byggd med "rör" karaktär och skiljer markant ut sig från tex 103. Jag använder den framförallt på sång och stråk/sträng instrument. Bra ihop med ganska transperanta preampar.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har inte lyssnat på den, men modellnamnet och utseendet påminner mer om AKG C12 än Neumann U47. Kollar man frekvensresponsen ser den ut att ha ganska mycket topp.

Har du använt/lyssnat på micken?

Det inte mycket som är likt C12 annat än att det är långt och smalt. Kapseln är en neumann K67 style, men utan filter för att få rak frekvensgång. Förstärkar steget är inte likt varken AKG eller Neumann. Utan ganska modern koppling där man använder båda trioderna. Ingången är ganska lik ELAM251, men den extra trioden används som katodföljare som utångsteg, en ganska fiffig konstruktion som sänker utgångs impedansen ganska ordentligt vilket gör att man kan använda mycket billigare transformatorer. Man använder dessutom 12AX7 rör som har mycket mer gain än vad som är brukligt i rörmickar vilket kan vara bra om inte har bra med gain i sin preamp. Det enda som saknas är deemphasis filtret från U67 för att tämja diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Gilbert

TLM49 är konstruerad för att efterlikna rörkaraktäristiken hos äldre mikrofoner som M49 utifråm den info jag kan hitta på nätet tex.

Så du menar att de medvetet valt att låta micken dista eller vad? Tror inte du kommer att hitta en enda mening som syftar till rör på Neumanns sida om denna mikrofon. Raka motsatsen faktiskt: "Due to the wide frequency response, the TLM 49 can also transmit extremely low-frequency signals without coloration." Om "rörsound" så skulle det genereras övertoner, d v s färgning. Låter som om något mindre kunnigt folk svamlat ihop detta om "rörsound" (för rörsoundet är ju så jäkla ballt ... suck! Synd bara att få verkar veta vad det är ...).

PS. Vintage ≠ enbart rör.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Det inte mycket som är likt C12 annat än att det är långt och smalt. Kapseln är en neumann K67 style, men utan filter för att få rak frekvensgång. Förstärkar steget är inte likt varken AKG eller Neumann. Utan ganska modern koppling där man använder båda trioderna. Ingången är ganska lik ELAM251, men den extra trioden används som katodföljare som utångsteg, en ganska fiffig konstruktion som sänker utgångs impedansen ganska ordentligt vilket gör att man kan använda mycket billigare transformatorer. Man använder dessutom 12AX7 rör som har mycket mer gain än vad som är brukligt i rörmickar vilket kan vara bra om inte har bra med gain i sin preamp. Det enda som saknas är deemphasis filtret från U67 för att tämja diskanten.

Oj, vad mycket matnyttig info. Tack!

Jag var inne och kollade på tillverkarens hemsida men hittade enbart säljsnack. Har du lust att länka till källan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att de medvetet valt att låta micken dista eller vad? Tror inte du kommer att hitta en enda mening som syftar till rör på Neumanns sida om denna mikrofon. Raka motsatsen faktiskt: "Due to the wide frequency response, the TLM 49 can also transmit extremely low-frequency signals without coloration." Om "rörsound" så skulle det genereras övertoner, d v s färgning. Låter som om något mindre kunnigt folk svamlat ihop detta om "rörsound" (för rörsoundet är ju så jäkla ballt ... suck! Synd bara att få verkar veta vad det är ...).

PS. Vintage ≠ enbart rör.

Du har helt rätt Gilbert. Detta är inte en rörmick och på neumanns hemsida så skulle den självklart aldrig beskrivas så. Den genererar inga övertoner och färgar inte, distar inte. Ok tar bort rörsound från mitt första inlägg..

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Oj, vad mycket matnyttig info. Tack!

Jag var inne och kollade på tillverkarens hemsida men hittade enbart säljsnack. Har du lust att länka till källan?

Här en som skruvat isär en.

http://www.3daudioinc.com/3db/showthread.php?16391-Anyone-hip-to-this-mic-Avantone-CV-12

Och jämför med apex460. Mer om apex460: http://recordinghacks.com/microphones/Apex-Electronics/460

Den är även såld under namnet Telefunken M16. http://recordinghacks.com/articles/telefunken-m16-and-apex-460-comparison/

Modellen är mycket populär bland DIY folk som inte orkar eller kan fixa mekaniken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte lyssnat på den, men modellnamnet och utseendet påminner mer om AKG C12 än Neumann U47. Kollar man frekvensresponsen ser den ut att ha ganska mycket topp.

Har du använt/lyssnat på micken?

Nej det har jag inte. Det kan ju bli en besvikelse av att chansa. Kanske bättre att spara tills jag får råd att köpa en UM-92.1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...