Jump to content
Annons

Ghost


0sk4rb

Recommended Posts

Ingen som håller sig uppdaterad på hårdrocksfronten lär ha undgått Ghost. Vad har alla ni här att säga om dessa hemlighetsfulla spökrockare? Produktion, låtmaterial, image osv - tjöta på!

För er som inte hört dem än:

Vill man inte lyssna på hela skivan rekommenderar jag det andra eller tredje spåret för att få en bra bild av vad det hela handlar om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att det är fantastiskt! Folk får väl säga vad de vill om dräkterna, men en jävla hajp har de ju lyckats skapa kring de själva! Och det är ju inte direkt så att de ger sig ut för att vara världens seriösaste satanistband, utan det är ju med en tydlig glimt i ögat så jag tycker det är kul. Och blir ju en bra scenshow!

Tycker att det är härligt att det kommer ett sånt här band som verkligen lyckas fånga 70-tals känslan, med lagom mängd Sabbath-doom och lagom mängd "tralliga" refränger. Grym kombo. Jag tycker att det är det bästa svenska hårdrocksbandet som kommit sedan, ja, nu minns jag inte när det kom ett grymt rockband senast faktiskt. Frågan är nu bara hur de lyckas förvalta det här. Det är en hype, deras debutskiva är grym. Kul att följa!

Kan ju vara kul att höra vad folk tycker. Jag har fastnat sjukt mycket för Ritual och Death Knell efter många lyssningar nu.

Redigerat av LaBrea
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 år senare...

Fenomenet Ghost intresserar mig. Men inte musiken som "bra" direkt. Jag tycker att Ghost har riktig dålig produktion osv. med tanke på förmodad ekonomi. Någon/några jag diskuterar det med IRL hävdar att det är medvetet eftersom "folk" är vana vid dålig produktion; det säljer mer ("lagom" dåligt virvelljud osv.). Vad säger Expertpanelen här?

En vän som är ubildad (jag är "självlärd", dock en del via teoretiska böcker osv., om ens lärd) i ljudteknik fick höra den här hemma hos mig i en Accuphase E-203 och HPM-60-högtalare (acceptabel CD-spelare, Sony-nånting).

Det var via bränd CD och FLAC (har kastat eländet). Han trodde nästan att det var något slags skämt (hans egna ord). Vad har hänt egentligen?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, s-wunderlich said:

Fenomenet Ghost intresserar mig. Men inte musiken som "bra" direkt. Jag tycker att Ghost har riktig dålig produktion osv. med tanke på förmodad ekonomi. Någon/några jag diskuterar det med IRL hävdar att det är medvetet eftersom "folk" är vana vid dålig produktion; det säljer mer ("lagom" dåligt virvelljud osv.). Vad säger Expertpanelen här?

En vän som är ubildad (jag är "självlärd", dock en del via teoretiska böcker osv., om ens lärd) i ljudteknik fick höra den här hemma hos mig i en Accuphase E-203 och HPM-60-högtalare (acceptabel CD-spelare, Sony-nånting).

Det var via bränd CD och FLAC (har kastat eländet). Han trodde nästan att det var något slags skämt (hans egna ord). Vad har hänt egentligen?

 

"Dåligt" är ju högst subjektivt. Speciellt med tanke att Andy Wallace b.la har mixat en av deras plattor. Jag tror snarare det låter exakt som de vill att det ska låta. 

Just plattan som Wallace mixade låter kanon i mitt tycke.  De första låter väl lite väl vintage på ett halvdassigt sätt.  Många gillar ju blandningen av vintage 70-tal (eller hur de tänker det lät på den tiden) och modernt sound/tryck.

 

Man kan alltid diskutera produktion och mix men band på den nivån gör i alla fall medvetna beslut om sound och vilken riktning de vill ta. Vilket 99% av osignade band inte gör. Fix it in the mix - mentaliteten. ..

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, crillemannen said:

"Dåligt" är ju högst subjektivt. Speciellt med tanke att Andy Wallace b.la har mixat en av deras plattor. Jag tror snarare det låter exakt som de vill att det ska låta. 

Just plattan som Wallace mixade låter kanon i mitt tycke.  De första låter väl lite väl vintage på ett halvdassigt sätt.  Många gillar ju blandningen av vintage 70-tal (eller hur de tänker det lät på den tiden) och modernt sound/tryck.

Man kan alltid diskutera produktion och mix men band på den nivån gör i alla fall medvetna beslut om sound och vilken riktning de vill ta. Vilket 99% av osignade band inte gör. Fix it in the mix - mentaliteten. ..

Det är inte bara jag som tycker det låter dåligt. Alla jag spelar upp det för i en riktigt bra stereo tycker det låter dåligt. Riktigt dåligt. Jag vet att en uppspelning ledde till en debatt på en arbetsplats i musikbranschen om vilka som egentligen har sämst ljud/produktion: Ghost eller Metallica. Metallica verkar ha segrat där, trots allt.

Jag gjorde lite research på Andy Wallace då och kom fram till att han var någon slags föredetting, men det stämmer kanske inte? Listan här (som knappast lär vara komplett) imponerar ju inte direkt efter ...öh... 2000-nånting.

"dåligt" är ju rätt diffust. Jag väljer att kalla det "amatörmässigt" istället. T.ex. riktigt usla digitala delay. Amatörmässigt trumljud och otroligt dåligt "ihopklistrad" bas och trummor. Gitarrerna är väl ok. Kanske? Piano/stråkar osv. Oklart... 
För mig låter det som någon sk. "hemmapulare" skulle kunna ha påtat ihop. Det är ju inte ABBA direkt, om man säger då.

Sången är ju ytterst medioker. Det går väl inte att rädda med den bästa producent i världen direkt. Men t.ex. effekterna slätar ju över det problemet hyfsat bra i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, crillemannen said:

Jag tror snarare det låter exakt som de vill att det ska låta. 

Det är väl det jag (m.fl.) är inne på iofs.: att Ghost väljer att ha tillräckligt "amatömässigt" trumljud eftersom det är det folk är vana att höra numera. Det säljer!? "Ingenting på Ghosts skivor är där av en slump" sa en vis person till mig nyligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, s-wunderlich said:

Det är väl det jag (m.fl.) är inne på iofs.: att Ghost väljer att ha tillräckligt "amatömässigt" trumljud eftersom det är det folk är vana att höra numera. Det säljer!? "Ingenting på Ghosts skivor är där av en slump" sa en vis person till mig nyligen.

Det verkar väl mer som att du helt enkelt inte gillar dem. Jag är inget fan jag heller men kan ändå uppskatta vissa låtar.

 

Jag tycker bara du använder dig av fel ordval bara. Det är ju allt annat än amatörmässigt.  Jag tror soundet delar upp folk i olika läger. En del älskar det och andra tycker det låter dassigt. Det finns ju en våg just nu i metal där folk vill låta 70-tals progg. Ta Opeths två senaste plattor t.ex. Jag gillar mer fläsk personligen men förstår ändå grejen. 

Folk som endast lyssnar på musik, dvs inte producerar själva har ju extremt svårt att skilja på bra produktion och banden de gillar. Och fler gillar ju Metallica så det är ju inte en fair fight på så vis. 

Andy Wallace är gammal men fortfarande än av de mest anlitade metal/rock top-mixarna. Han har väl ett mer organiskt sound gentemot t.ex Christ Lord-Alge men åter igen handlar det mer om smak. Han har bra balanserade mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är flera som producerar musik själva som hört det här hemma hos mig och dömt ut det.

Varför kommenterar du inte det här flera påstår: att Ghost väljer medvetet att ha dåligt/amatormässigt ljud för att folk är vana vid det? Fast du kommenterar väl det indirekt. Det är vad jag tror i alla fall.

Ghost låter väl knappast 70-tals-progg iaf.? Det gjorde ju däremot Opeth. Jag trodde tom. att det var en gammal inspelning då jag hörde det. Visste inte vad det var, det var poängen med att lyssna på det. Okänt sådär.

Det lär väl vara fakta att Metallica hade katastrofal produktion på St. Anger. i alla fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu, s-wunderlich said:

Det är flera som producerar musik själva som hört det här hemma hos mig och dömt ut det.

Varför kommenterar du inte det här flera påstår: att Ghost väljer medvetet att ha dåligt/amatormässigt ljud för att folk är vana vid det? Fast du kommenterar väl det indirekt. Det är vad jag tror i alla fall.

Ghost låter väl knappast 70-tals-progg iaf.? Det gjorde ju däremot Opeth. Jag trodde tom. att det var en gammal inspelning då jag hörde det. Visste inte vad det var, det var poängen med att lyssna på det. Okänt sådär.

Det lär väl vara fakta att Metallica hade katastrofal produktion på St. Anger. i alla fall?

Jag kommenterar väl det? Jag håller inte med dig om att de väljer ett "dåligt/amatormässigt ljud" bara.
Det är inte mitt ljud-ideal men jag tycker ändå det låter bra. I alla fall de två sista plattorna.

 

De plattorna som låter bäst med Metallica är ju Load/Reload och Garage Inc. De låter helt rätt tycker jag! Och de står sig även bra idag.  St. Anger får väl ses som något form av experiment, den låter så jäkla illa ja, haha...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, meningarna går isär här. Det är la ok. Det var Meloira vi spelade här då.

Trevligt att vi kan enas om St. Anger i alla fall! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...