Jump to content
Annons

Hjälp och diskussion ang. en bra ljudbild!


Adish

Recommended Posts

Hej.

Jag har hållit på med musik ett bra tag nu och känner mig hyfsad på det jag gör.

Jag har övat upp musikörat och känner mig i övrigt musikalisk. Införskaffat några bra pluggar och har godtagbar utrustning.

Jag och en kompis som är väldigt grym på piano och väldigt musikalisk sa att vi tillsammans skulle snickra ihop en låt,

så vi började pilla.

Vi skulle göra en ballad. Men, efter några dagars pul och många pauser och timmar framför datorn så kände vi att vi inte kan åstadkomma så mycket mer.

Vi båda har ledsnat då vi hör att låten låter helt fel i sitt sound, men vi kan inte göra något åt det utan bara förvärrar det. Vi är irriterade över hur svårt det är att få till det.

En annan polare till oss som inte är musikalisk alls gav oss en helt annan vinkel i det hela när han kom förbi och sedan sa:

" Låten är grym. Men man hör allt för tydligt. För mycket tv-spel och alldeles för skarpt och tråkigt. "

När vi sedan jämförde med Erik Grönvalls idolvinnarlåt t.ex så märkte vi att "proffsen" får till ljudbilden så "nedtonad, anonym och det flyter".

Vi som trott att vi mixat bra genom att allt ska höras försökte tona ner det likadant, men förstörde sedan låten totalt istället.

IALLAFALL. Vad är det som vi söker, gör fel, inte gör fel eller inte stämmer för oss.

* Är det akustiska instrument som är det ända riktiga?

* Är det för några spår med ljud och instrument för att få till en bra ljudbild? Kanske har vi för några instrument och spår i låten.

* Är det effekterna vi inte kan använda?

* Är det proffsigare hårdvara som krävs för soundet?

Vi behöver hjälp från alla här ute, för vi trots att vi tror på oss själva, så VET vi att vi inte kan lösa det här mysteriet själva. Vi behöver kunskap! 🙂

Tacksam för alla svar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nej, jag trodde bara folk har varit i samma sits någon gång förut.. Kanske känner igen sig ang. den känsla jag söker.

Jag har inget ljudexempel just nu, men kan försöka fixa det sen.

Vi testade låten på ett akustiskt piano, med sångaren som sjunger. Blev genast en bättre version än den andra låten på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni skall strunta i att försöka efterlikna en viss ljudbild. Skapa en egen utifrån de förutsättningar ni själva har med instrument lokal mickar daw mm. Sen är det kanske kul att fastna i hur folk gjort för att få fram ett viss gitarrljud eller så men fastna inte i det. Min erfarenhet när jag spelat in med folk är att om man har en bra planering till varje låt så att man vet vad som skall spelas in så blir det mycket bättre förutsättningar i mixningsarbetet efteråt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

Jag kanske borde nämnt det också, att vi har egentligen bara en bra mic för sång.

Resten är grejor vi lägger på med hjälp av Komplete7, Trilian, Logic och så vidare.

Vi har varken ett bra rum för akustiska instrumentinspelning, eller några instrument.

Sen angående att efterlikna, det vill vi nog inte. Men vi känner att vår ljudbild är till skillnad mot

dussintals låtar mycket mer stelare i sin helhet. Vet inte om det beror på vår dåliga förmåga att komponera eller

om mixen är urusel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som hjälpte mig i början var främst två saker - att hålla koll på eq och på alla olika volymnivåer i spåren. Skär med eq där det blir grötigt och flera olika saker kolliderar och experimentera med olika volymnivåer på olika instrument, effekter, röstspår etc. Låt gärna ljudbilden vara komplex, men låt vissa saker framträda mer än andra, både frekvens- och volymsmässigt. Ofta ligger nästan allt från början på liknande volym, och då låter det kaos. Jag var också en flitig reverbizer, och kunde ha fem-sex olika reverb som låg och skvalpade överallt i låten. Med bara ett eller ett par reverbkanaler som ni skickar det ni vill ha reverb på igenom får ni en mer sammansatt och sansad reverbeffekt. Sen är det bara att öva. Och öva. Och öva... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Puttar in ett par ord här...

Förstår din sits och ja, alla har varit i den som precis börjar närma sig att ta steget över till " att få det att låta riktigt jävla bra"!

Det du hör i en mix från ett proffs är inget mer än förståelsen över hur musiken ska projiceras.

Alltså förmågan att kunna överföra den energi som låten har.

Den kan vara lugn, soft, aggresiv, lekandes och sjuhundra andra olika känslor.

Det är ju detta du hör i band.

Du hör deras "style".

Tänk så här...

Ett dansband..., som får i uppgift att spela låt säga Metallicas Enter sandman.

Det kommer inte lyfta fram låten i ett direkt bra perspektiv right!?

Bandet projicerar inte musiken för de har antagligen ingen koll på vad som krävs för just den låten.

Bra att höra att ni inte försöker plagiera.

Det går sällan bra just pga dessa faktorer som åvan nämnts.

Sen har proffsen ett par fusk som är ganska enkla att åtgärda.

1. En lyssning som dom kan utan och innan. Det kan röra sig om en viss högtalarmodell!

2. Minst en preamp som dom vet exakt hur den låter med just den mikrofonen eller linjesignalen.

3. Ambience. Massor av ambience!!! I olika former för att kunna bygga djup samt bredd i mixarna.

Det är bara ett par exempel.

Ställ frågorna så fortsätter vi dialogen här.

Piiiz!

/Cruncharn'

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har hållit på med musik ett bra tag nu och känner mig hyfsad på det jag gör.

Jag har övat upp musikörat och känner mig i övrigt musikalisk. Införskaffat några bra pluggar och har godtagbar utrustning.

Jag och en kompis som är väldigt grym på piano och väldigt musikalisk sa att vi tillsammans skulle snickra ihop en låt,

så vi började pilla.

Vi skulle göra en ballad. Men, efter några dagars pul och många pauser och timmar framför datorn så kände vi att vi inte kan åstadkomma så mycket mer.

Vi båda har ledsnat då vi hör att låten låter helt fel i sitt sound, men vi kan inte göra något åt det utan bara förvärrar det. Vi är irriterade över hur svårt det är att få till det.

En annan polare till oss som inte är musikalisk alls gav oss en helt annan vinkel i det hela när han kom förbi och sedan sa:

" Låten är grym. Men man hör allt för tydligt. För mycket tv-spel och alldeles för skarpt och tråkigt. "

När vi sedan jämförde med Erik Grönvalls idolvinnarlåt t.ex så märkte vi att "proffsen" får till ljudbilden så "nedtonad, anonym och det flyter".

Vi som trott att vi mixat bra genom att allt ska höras försökte tona ner det likadant, men förstörde sedan låten totalt istället.

IALLAFALL. Vad är det som vi söker, gör fel, inte gör fel eller inte stämmer för oss.

* Är det akustiska instrument som är det ända riktiga?

* Är det för några spår med ljud och instrument för att få till en bra ljudbild? Kanske har vi för några instrument och spår i låten.

* Är det effekterna vi inte kan använda?

* Är det proffsigare hårdvara som krävs för soundet?

Vi behöver hjälp från alla här ute, för vi trots att vi tror på oss själva, så VET vi att vi inte kan lösa det här mysteriet själva. Vi behöver kunskap! 🙂

Tacksam för alla svar

Att mixa och mastra är en konst det är inget man lär sig på kort tid.

10 år och om du har talang får du det att låta super bra även producenter tar hjälp av mixnings och mastrings proffs tråkigt men sant.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Cruncher!

Du gav precis ett sådant svar som jag söker. 🙂

Vi vill göra något nytt och eget, inte kopiera/plagiera etc..

Det ligger säkert någonting i det du säger! Vi försöker hitta en känsla, men har svårt med att få mixen att komma dit.

Det kan röra sig om ambience-problemen eller något liknande. Vi märkte att vi i en slinga hade alldeles för höga oktaver dessutom.. men det

blev inte mycket bättre..

Vi är oroliga för att det kan röra sig om ett problem med icke-akustiska instrument. Dvs att på grund av att vi inte har ett

ända akustiskt inspelat instrument från mic, så hör man att låten inte binds samman musikaliskt.

Men det känns ju som om pluggarna från komplete7 och trilian samt ez-drummer bör kunna hålla sig på en bra nivå som dom är. Eller?

Krävs alltid ett inspelat instr. i en pop-mix för att hitta hem?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nej pluggar låter så pass bra så man behöver inte oroa sig för att det skulle förstöra ert ljud.

Valet av ljud är nåt man måste jobba också.

En grej ni prova är att ställa instrumenten och sångaren i samma rum, dvs ett reverb som man försiktigt lägger på hela ljudbilden.

Men som sagt, allt blir bara gissningar innan man hört hur det låter nu.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej pluggar låter så pass bra så man behöver inte oroa sig för att det skulle förstöra ert ljud.

Det går såklart att få bra ljud med de pluggarna, men min erfarenhet är att det alltid är lättare att få ett sound jag gillar om jag spelar in riktiga instrument, oavsett hur noga jag är med inspelningen. Det är, tycker jag, hopplöst oinspirerande att jobba med pluggar som man måste pilla och pilla med i timtal för att få det att låta levande, när man bara kan sätta upp en mick och dra några ackord på pianot. Även om man får stående vågor och burkljud och allt vad det kan bli så är det roligare att jobba med, och när man har roligt blir det bättre resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det går såklart att få bra ljud med de pluggarna, men min erfarenhet är att det alltid är lättare att få ett sound jag gillar om jag spelar in riktiga instrument, oavsett hur noga jag är med inspelningen. Det är, tycker jag, hopplöst oinspirerande att jobba med pluggar som man måste pilla och pilla med i timtal för att få det att låta levande, när man bara kan sätta upp en mick och dra några ackord på pianot. Även om man får stående vågor och burkljud och allt vad det kan bli så är det roligare att jobba med, och när man har roligt blir det bättre resultat.

Roligt skall man ha när man gör musik, det är ju därför man gör musik...

Det är ju kul att spela in "riktiga" instrument om man har möjlighet.

Min erfarenhet är att får man jobba hårt med ett ljud eller ljudbild så är det ofta fel valda ljud från början, oavsett man spelar in riktiga instrument eller kör pluggar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En av de stora orsakerna till varför man oftast tycker att egenhändigt inspelade ljud låter bättre är på grund av deras unika profil.

Tar man en synth eller en plugg, vad som, så låter det likadant i begynnande skedet.

Man ledsnar helt enkelt!

Ett inspelat ljud från ettinstrument innehåller alltid något fel, rytmiskt, dynamiskt, ja vad som helst!

Det är det som gör ljud intressant.

Lättaste sättet att lära sig detta tycker jag är att lyssna på soloinsatser av människor. Oavsett genre!

Det finns felaktigheter i deras framförande som kan lyfta en låt till skyarna.

Det mesta av det ni söker med att nå "pro-level" ligger i just detta.

Förmågan att kunna höra fulheterna och lyfta fram dom för att gemensamt skapa ett musikaliskt mästerverk.

Med andra ord... gör det till nåt så galet att lyssnarens upplevelse blir så total att han/hon skiter blanka fasen i om baskaggen är fet nog!

Ett exempel på detta.

Gamla inspelningar på tonrulle.

Låter apa! Men det är fortfarande en känsla av att det är proffs.... undrar varför!? :rolleyes:

Piiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Tack för alla svar så här långt. Mycket givande!

Det är sant att det kanske är svårt att säga något om man inte har

något att lyssna på.

Jag kan direkt säga att vi inte arbetar så mycket med varje ljud, utan vi försöker hitta ett ljud

som ska passa in någorlunda i vår ljudbild. Sen satsar vi mycket istället på att få instrumentet

att jobba på rätt sätt med rätt toner och takt eller ackord..

Kan det hända att vi jobbar alldeles för lite med varje ljud? Mycket möjligt.

Det där med reverb låter mycket intressant, då vi har 6 olika på olika instrument. Samt olika delays.

Men inget reverb är likadant på allt, och vi har egentligen inte kollat på hur mycket reverb vi tilldelat ljudbilden.

Kan ligga något i det. Det ända som vi försökt gjort bra är att skära botten på rätt många kanaler..

Hur fungerar Logics effekter? Är de tillräckligt bra för att få ett godtagbart resultat?

Ja, det känns iallafall som att pluggarna jag införskaffat borde vara tillräckligt bra för sina uppgifter, men ska ta en koll och

kika på att få till det mer mänskligt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Låter som om ni ska kolla upp det där med era reverb och delays...., sen är det alltid svårt att få till ljud som låter bra ihop.

Jag hittar ofta en cool synthbas och sedan ett coolt arpeggioljud osv men till sist så kan man inte ha så många ljud som låter skitcoolt i en låt för det finns inte plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

"nedtonad, anonym och det flyter" vad betyder det?

Om du inte ens kan identifiera skillnaderna mellan din låt och den där Idol-låten har du liksom inte en chans. Börja från början - analysera, kopiera, goto10

Om jag nu skulle veta skillnaderna på pricken, skulle jag inte söka här, utan göra om och göra rätt.

Men eftersom jag inte hör vad det beror på och har provat med det mesta så kan jag endast måla upp min analys av skillnaderna

(så som jag uppfattar det). Jag förmodar att folk har varit i samma sits någon gång och kanske känner igen sig och kan ge mig tips.

Precis som några redan gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Flera bra svar tidigare i tråden. Har bara några saker som jag vill tillägga:

1. Panorera allting som går att panorera! Bas och baskagge/virvel går inte att panorera (då "välter" man mixen), men allting annat! Genom att panorera så mycket som möjligt kan man sänka nivån på en kanal några dB, och ändå få den att höras perfekt. Det gör ljudbilden mindre skrikig.

2. Av samma anledning: komprimera och gruppkomprimera det som kan komprimeras (det behöver inte vara mycket, en ratio på 2:1 kan räcka alldeles utmärkt). Gruppkomprimera trummor och bas, det gör ljudbilden mer sammanhållen, samtidigt som de hörs precis som de ska i mixen.

3. Två reverb räcker! I mina mixar använder jag två send-reverb som jag brukar döpa till "front" och "back". Det säger en del om vilken funktion de fyller. Var inte rädda för att minska ned mängden reverb när ni har mixat färdigt.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag har hållit på med musik ett bra tag nu och känner mig hyfsad på det jag gör.

Jag har övat upp musikörat och känner mig i övrigt musikalisk. Införskaffat några bra pluggar och har godtagbar utrustning.

Jag och en kompis som är väldigt grym på piano och väldigt musikalisk sa att vi tillsammans skulle snickra ihop en låt,

så vi började pilla.

Vi skulle göra en ballad. Men, efter några dagars pul och många pauser och timmar framför datorn så kände vi att vi inte kan åstadkomma så mycket mer.

Vi båda har ledsnat då vi hör att låten låter helt fel i sitt sound, men vi kan inte göra något åt det utan bara förvärrar det. Vi är irriterade över hur svårt det är att få till det.

En annan polare till oss som inte är musikalisk alls gav oss en helt annan vinkel i det hela när han kom förbi och sedan sa:

" Låten är grym. Men man hör allt för tydligt. För mycket tv-spel och alldeles för skarpt och tråkigt. "

När vi sedan jämförde med Erik Grönvalls idolvinnarlåt t.ex så märkte vi att "proffsen" får till ljudbilden så "nedtonad, anonym och det flyter".

Vi som trott att vi mixat bra genom att allt ska höras försökte tona ner det likadant, men förstörde sedan låten totalt istället.

IALLAFALL. Vad är det som vi söker, gör fel, inte gör fel eller inte stämmer för oss.

* Är det akustiska instrument som är det ända riktiga?

* Är det för några spår med ljud och instrument för att få till en bra ljudbild? Kanske har vi för några instrument och spår i låten.

* Är det effekterna vi inte kan använda?

* Är det proffsigare hårdvara som krävs för soundet?

Vi behöver hjälp från alla här ute, för vi trots att vi tror på oss själva, så VET vi att vi inte kan lösa det här mysteriet själva. Vi behöver kunskap! 🙂

Tacksam för alla svar

Jag kan säga som så här den känslan du beskriver nu är som känslan när man ska baka en kaka utan att veta EXAKT hur mycket av varje ingrediens som man ska ha i och sedan försöka att få den good på samma gång, det är svårt men efter tillräkligt många gångers testande blir den tillslut good det vill jag lova, och ja mycket riktigt så är det med musik också, du måste mixa ihop ljuden ordentligt så att dom passar bra med varandra läs om Mixing ta reda på all fakta du kan köp Tutorials lär dig hur det fungerar,det kan inte handla om Akustiken i ditt rum om du inte har använt någon referens att lyssna genom, för man kan alltid få det att låta bra i vilka högtalare man än mixar i sedan om det inte låter bra i andra högtalare efteråt då är det ju en annan sak, Tyvär kan jag ju inte förklara Mixing genom bara några få ord på ett forum, men med hjälp av EQs,Pan, samt volym i exaktheter och med rätt ljud val (ofcourse) ska du kunna få till en bra mix, MITT TIPPS ÄR: Tänk dig att ljudet i själva låten är som om du vore i ett rum du måste placera ut ljuden EXAKT där du tycker dom ska vara det hjälper inte bara att "skruva lite gran" ,Pan,Volym samt Equalisation och i längre fall Reverb är mycket mycket viktigt i en låt, alla ljuden kan inte vara på samma ställe men dom kan inte häller vara för långt ifrån varandra det måste lixom vara perfekt och det tar tid att lära sig, det där du säger med att låten låter "för skarp" kan bero på att du inte använt Equalition på rätt sett, tänk inte på att det finns regler utan försök få det att låta bra skruva ner några DB med ett high shelfing filter om du tycker att det låter för skarpt detta bör göras på alla ljud Enligt min uppfattning samt många andra professionella producenters uppfattning,kolla även så du inte skärt av för mycket av frekvenserna, t.e.x jag vill ta bort onördiga 150Hz från ett ljud som inte behöver 150Hz då skär jag ljudet EXAKT till 150Hz och inte till 160 osv man ska inte överdriva utan stanna när du känner att det låter bra, det du säger nu har hänt mig långt över 1000 gånger, och ja kämpade rejält för att lära mig hur man hanterar ljuden, T.e.x om ja ska baka en kaka så FÅR DET INTE VARA 1 matsked för mycket av nånting för då kommer den inte va god, allt måste vara perfekt, Ett annat tipps är Använd inte reverb och annan skit för än det låter bra när du har Mixat med hjälp av ändast EQ/Volym och Pan man ska kunna få till det bra med hjälp av ändast dom verktygen, Mixa gärna Volymerna i "MONO" om du känner att det blir för mkt för huvudet, MONO gör ofta att man får en bättre "Vision" av volymerna, lyssna norgrant så att inga frekvenser bråkar med varandra ljuden kan alltid låta bra en och en men tillsammans låter de för mkt på nått ställe det kan bero på att det finns för mkt av samma frekvens leta då upp vart just den frekvensen sitter och skär bort lite av det stället du tycker att det låter för skarpt på, det finns så otroligt mkt grejer att göra man måste bara lära sig VAD man ska göra, Men en väldigt väldigt good start är att ÄNDAST använda sig av Pan/Volym/EQ sänk hällre frekvenser än att höja dom då det kan bli "slagsmål" mellan frekvenser speciellt i fall när du använt Compression, men börja med dessa 3 Verktygen och glöm allt annat (SÅ LÄNGE), om du t.e.x har Reverb/Delay/Volym/Pan/Compressor/Chorus ? så vet du ju inte vilka av dom som kan vara felet det kan mkt möjligt vara Chorus eller Compressionen, drf ska man göra det enkelt för sig och ändast börja med dessa 3 verktygen, det säger ju sig själv ? va tror du själv är lättast att baka en kaka med, en med 3 Goda ingredienser ? eller en med 50 ingredienser ? självklart är det mer troligt att man får till det Godare med den kakan som ändast behöver 3 ingredienser, så gör det enkelt för dig och jobba mer med dessa 3 verktygen när det väl låter bra rör inte på inställningarna mer utan gå vidare,vissa ljud blir bra direkt bara efter några sekunder man ska inte inbilla sig att det är svårare än va det egentligen är,lyssna nogrant och glöm inte att det även kan vara ljuden det är fel på,tänk t.e.x 20 Olika Piano som spelar på samma gång i ett vanligt rum knappast kommer det låta bra 🙂, takc för mig och Hoppas detta hjälpt eller kommit till någon nytta, Lycka till med låten och sluta inte ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi som trott att vi mixat bra genom att allt ska höras

Se där. Jag brukar säga att smådetaljer inte ska höras, det är lagom när de märks. ☺️

Kanske är det arret som gör att mixningen blir svår?

Fokusera på det viktigaste instrumentet, vanligtvis sångspåret.

Många lägger på instrument efter instrument, och alla instrumentspår som spelats in/alla musiker i bandet utgår från att dess slinga/stämma/riff/etc. är så snyggt - men funkar det tillsammans med övriga instrument? Eller blir det slagsmål om uppmärksamheten?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man sysslar med rock funkar ju det du säger crunch.

Det funkar om inte man som jag spelar syntmusik.... 🙂

Nä det är helt klart drloop!

Fast i ditt fall och många andras så blir det ju lite samma sak som jag menar om man i stället faktiskt spelar in slingorna då.

Att man skippar überkvantiserinegn eller genom att rita ut tonerna.

Men ja visst har du rätt!

Piiiz!

/Tha' Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Se där. Jag brukar säga att smådetaljer inte ska höras, det är lagom när de märks. ☺️

För mig var det en riktig aha-upplevelse när jag lärde mig att panorera ljuden i mixen. I början kämpade jag för att få alla snygga ljud att höras, ofta genom att höja dem alldeles för mycket. När jag satte mig ner och lyssnade på några av låtarna jag använder som referenslåtar slog det mig plötsligt hur mycket som var panorerat och hur lite som faktiskt var alldeles i mitten. När jag började panorera ut sådant som jag aldrig panorerat tidigare (ex. pads, staccato-orgel och loopar) insåg jag att de egentligen låg alldeles för högt i mixen, och jag kunde sänka dem flera dB samtidigt som de fortfarande fyllde sin funktion i ljudbilden.

Dvs. ett strålande exempel på det som Linus skrev 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har vi panorerat lite, lagt på lagom mycket eko.. och sen verkligen letat efter rätt effekter.. och det börjar låta bra! 🙂

Allt hängde på en dålig mixning.. Bara genom att byta ekon på ett instrument gjorde susen! Tack för alla tips..

Tips till andra i samma sits: Se över mixningen!!!! Speciellt rätta reverb.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...