Jump to content
Annons

Hjälp att förstå ett ackord...


Elephanttea

Recommended Posts

Annons

Hm, vad är det du vill förstå? Vad ackordet heter eller,,,? Du har ju listat ut vad tonerna heter. Det verkar vara ett dim-ackord. Antagligen C-dim. Ett dimackord innebär att den tredje och femte tonen i durskalan (do-re-mi,,,) sänks ett halvt tonsteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, vad är det du vill förstå? Vad ackordet heter eller,,,? Du har ju listat ut vad tonerna heter. Det verkar vara ett dim-ackord. Antagligen C-dim. Ett dimackord innebär att den tredje och femte tonen i durskalan (do-re-mi,,,) sänks ett halvt tonsteg.

ja, funktionen snarare, och även vad den heter...

Link to comment
Dela på andra sajter

det är så länge sedan jag höll på med sånt här:(

men kanske en subdominantkvintsext eller vad menar du?

det skulle förklara A, och D är nog bara en övergångston till C, alltså subdominantens grundton.

Men F#, då? finns det ingen subdominant som innehåller överstigande kvart?

Link to comment
Dela på andra sajter

det skulle förklara A, och D är nog bara en övergångston till C, alltså subdominantens grundton.

Men F#, då? finns det ingen subdominant som innehåller överstigande kvart?

en subdominant kan ju innehålla vilka färgningar som helst och det är fortfarande bara en subdominant

Link to comment
Dela på andra sajter

Det måste vara ett dimackord med en ledton. Dim-ackorden är ju så finurliga att det bara finns 4 styckn egentligen. De heter olika men innehåller samma toner. Vilket ackord kommer efter?

nej ett dimackord kan det inte vara även om 4 av tonerna skulle kunna ingå i ett dimackord

Edit: det är i gmoll så dominanten är ju D och ett dimackord är ju utan grundton (ofullständig dominant)

och sen finns det bara tre olika dimackord egentligen

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

en subdominant kan ju innehålla vilka färgningar som helst och det är fortfarande bara en subdominant

ja, jag vet att det är en subdominant... men det finns olika beteckningar (tänk, du sa det själv, "subdominantkvintsext", "neapolitanskt sextackord", osv...)

vad heter DEN HÄR subdominanten?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, jag vet att det är en subdominant... men det finns olika beteckningar (tänk, du sa det själv, "subdominantkvintsext", "neapolitanskt sextackord", osv...)

vad heter DEN HÄR subdominanten?

neapolitanare finns ju också men det är det inte här

tror aldrig jag hör om några andra så här är det isåfall en subdominantkvintsext

Link to comment
Dela på andra sajter

Sub. moll 6/9(#11) eller IV-6/9(#11).

9an blir C så småningom, så den bortser jag ifrån. Det är alltså någon subdominant kvintsext med tillagd överstigande kvart... grejen är att jagkommer ihåg att vi gick igenom det här ackordet, men jag minns inte vad man kallade den för...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kan det inte vara ett typ D13-9/C?

Det leder ju ändå vidare till Gm.

Det låter mer logiskt! Förutom att 13 i D-ackordet inte är med. Så då skulle det väl bli D(-9)/C? Känns mer "rätt" i klassisk musik än den där subdominantgrejen vi pratade om innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...