Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Snackar vi om digitala signaler som klipper, eller vad?

snarare om digitala förstÀrkar-simulatorer... dist frÄn Ableton Lives "Amp", eller liknande...

Nej, inga Àr bra, allting lÄter skrÀp, det Àr bara sÄ, framförallt disten.

Det Àr bara Peavey som lÄter sÄ dÀr...

Postat

Snackar vi om digitala signaler som klipper, eller vad?

LÄter som ett skÀmt. Har aldrig stött pÄ sÀmre förstÀrkarsimulator.

Ett tips Àr att spela sakta till en metronom. Försök hÄll allt sÄ rent som möjligt, Àven fast det inte alltid Àr sÄ kul. Ha Àven koll pÄ touchen hela tiden. Men sÄnt kommer med tiden. Efter redan 5Är kommer du mÀrka en stor skillnad om du verkligen koncentrerar dig pÄ dessa saker. Efter de första nybörjarÄren gÄr det bara uppÄt om man orkar öva.

Postat

Ryck alla sladdar som gÄr till gitarren, sÀtt dig med meteronomen och lira helt akustiskt med din elgitarr. Det började jag med för kanske fem-sex Är sedan, efter att nÀstan bara öva förstÀrkt, och det har tagit mig mycket lÄngt i mitt gitarrspel.

Kul att du spelar in nĂ€r du lirar, det Ă€r ett bra sĂ€tt att utvecklas det ocksĂ„. Lyssna, analysera och fokusera pĂ„ nĂ„gra grejer i taget. Sen Ă€r det bara att lĂ„ta tiden ha sin gilla gĂ„ng och LIRA 😄

Postat

köpte precis en begagnad digitech rp 90 med olika stÀrkar simulatorer och effekter....det lÄter.....men det Àr helt okey om man kör ljuden genom cubase da tube har jag upptÀckt....sitter och exprimenterar med pedalen nu. lÀgger sÀkert ut ljud prov nÀsta vecka om jag fÄr till nÄt som lÄter skapligt.

:rolleyes:

Postat

(fast inget gÄr ju upp emot Žriktiga Žsaker.)

:rolleyes:

Postat

Jag har inte provat just Abletons variant, men en mÀngd andra förstÀrkarsimulator. De flesta lÄter ju frÄn nÄgonstans runt klart anvÀndbart till mycket bra. Den som hÀvdar att han/hon kan höra skillnad pÄ en ok förstÀrkarsimulator och en uppmickad förstÀrkare ljuger oftast.

Observera att jag nu pratar om att lyssna pÄ en fÀrdiginspelad lÄt, inte om man upplever nÄgon skillnad nÀr man spelar.

Postat

De flesta lÄter ju frÄn nÄgonstans runt klart anvÀndbart till mycket bra. Den som hÀvdar att han/hon kan höra skillnad pÄ en ok förstÀrkarsimulator och en uppmickad förstÀrkare ljuger

HÄller fullstÀndigt med. Och det Àr en Äsikt jag fÄtt försvara med nÀbbar och klor. Det finns en vÀldig motvilja bland gitarrister nÀr det kommer till att erkÀnna hur bra mÄnga simuleringar faktiskt lÄter. KÀnslan fattas helt klart (iaf pÄ datapluggarna. Axe-Fx och Eleven Rack Àr i det nÀrmaste identiska med en riktig nÀr det kommer till "kÀnslan", i min mening) men ljudet Àr ofta ruggigt bra.

Postat

Amplitube 3 lÄter förjÀvla bra faktiskt. Man kan ratta in allt frÄn ett 'trÄkigt' pink floyd-ljud till ett sjukt maffigt high on fire-ljud. Jag kommer nog definitivt komplettera den uppmickade med minst en dubb frÄn AT3 i vÄr nÀr det Àr dags för skivinspelning. Ensamt vetefan dock.

Postat

Är nu ingen gitarrist men jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig att Amp Ă€r dĂ„lig. Har sjĂ€lv bara anvĂ€nt den pĂ„ Bas Ă€n och det fungerade utmĂ€rkt. Softtube har utvecklat den för Live och jag har svĂ„rt att tĂ€nka mig att dom anvĂ€nder andra algoritmer hĂ€r Ă€n i sina egna produkter. Som sagt var sĂ„ tror jag att Amp Ă€r alldeles utmĂ€rkt. Ska ta och testa sjĂ€lv med gitarr ocksĂ„.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.