Jump to content
Annons

Hur mycket plats?


tvåtakt

Recommended Posts

Annons

om du inte orkar räkna på 16-bit/44.1kHz: 5.2MB/minut så ska du nog inte förvänta dig att nån annan ska räkna ut det åt dig

eller claes räknar förstås åt dig--- så du slipper jobba så hårt

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Okay jag är inget mattegeni så den där sidan gav mej inget (och räkna i minuter är inte min starka sida...)

Wav, 16-bit, 44-balbalba nånting standard.

Vad blir det i en timme?

Man behöver inte vara mattegeni för att räkna ut det... 😉

Du har ju utrymmet för en minut (5.2MB/spår med 16-bit och 44.1kHz).

Det går som bekant 60 minuter på en timme - och det blir då 312MB per spår (5.2*60) - eller 624MB/timme om du spelar in i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

om du inte orkar räkna på 16-bit/44.1kHz: 5.2MB/minut så ska du nog inte förvänta dig att nån annan ska räkna ut det åt dig

eller claes räknar förstås åt dig--- så du slipper jobba så hårt

😆

Ja - det är ju hemskt komplicerad matte, så då får man hjälpa till lite... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Det går in MYCKET audio på en modern disk. 🙂

Se bara till att du kör med NTFS och inte FAT32 om du ska spela in länge - för FAT32 kan inte hantera större filer än 4GB...

EDIT: Korrigerade felskrivning.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jäpp! Det går in MYCKET audio på en modern disk. 🙂

Se bara till att du kör med NTFS och inte FAT32 om du ska spela in länge - för FAT32 kan inte hantera större filer än 2GB...

Det är det att jag ska spela in en livespelning som kommer vara över 3 timmar lång, på en LAPTOP. Har inget externminne (efter två trasiga (surprise...) kommer jag aldrig köpa en till igen) så jag måste lita på att mina kvarvarande ca 70 GB räcker för att spela in med. Och det borde dom alltså

Jag kommer dock göra pauser mellan setten så ingen fil kommer bli över 4 gb.

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är det att jag ska spela in en livespelning som kommer vara över 3 timmar lång, på en LAPTOP. Har inget externminne (efter två trasiga (surprise...) kommer jag aldrig köpa en till igen) så jag måste lita på att mina kvarvarande ca 70 GB räcker för att spela in med. Och det borde dom alltså

Jag kommer dock göra pauser mellan setten så ingen fil kommer bli över 4 gb.

Jag blir alltid så fundersam när folk faktiskt kan räkna och ta reda på saker men inte orkar ta tag i sitt egna problem. Har du använd en miniräknare nån gång? Ja det har du hur skulle annars räkna ut att 3h blir det antalet gigabyte. Var det Gigabyte eller gigabit? =) hehe.

Om jag får ge dig ett förslag är det bättre att beskrive hela situationen på en gång så du får svar direkt. Gör det i sökningsruta på google =) HAHA

Hur länge kan du spela in på 4GB om du har 8 spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir alltid så fundersam när folk faktiskt kan räkna och ta reda på saker men inte orkar ta tag i sitt egna problem. Har du använd en miniräknare nån gång? Ja det har du hur skulle annars räkna ut att 3h blir det antalet gigabyte. Var det Gigabyte eller gigabit? =) hehe.

Om jag får ge dig ett förslag är det bättre att beskrive hela situationen på en gång så du får svar direkt. Gör det i sökningsruta på google =) HAHA

Hur länge kan du spela in på 4GB om du har 8 spår?

Jag ville vara säker på att jag räknade rätt för det är alldeles för ofta jag räknar åt helvete fel. Minns inte sammanhanget men jag var häromdan helt säker på att 16 gånger 4 var 24.

Har alltid haft IG i matte (förutom lågmellanstadiet), å jag fick G på min folkhögskola bara för läraren var snäll. AAahaahahah

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ville vara säker på att jag räknade rätt för det är alldeles för ofta jag räknar åt helvete fel. Minns inte sammanhanget men jag var häromdan helt säker på att 16 gånger 4 var 24.

Har alltid haft IG i matte (förutom lågmellanstadiet), å jag fick G på min folkhögskola bara för läraren var snäll. AAahaahahah

Hehe =) Om man slår 4 * 16 på en miniräknare? Står det 24 då =) fniss. Använd hjälpmedel till dom saker man inte klarar av själv. Mitt tips.

Hur kom denna tråd i analog inspelning för övrigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade ingen miniräknare vid tillfället. Men kom sedan på att det var ju inte 24...

Ja det kan man ju undra. Men som jag fattat bör circa 70 gb räcka till en 8-spårs inspelning i över 3 timmar så jag är nöjd...

Lade den väl här för att det hade med inspelning att göra. Stör mej dock på att det heter analog, ska man verkligen kalla det för det om det även innefattar digital inspelning? Trodde från början det endast var rullbandare, kassett och sånt och sen såg jag en massa skumma trådar om digitala grejer... Könsigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck. Musiker behöver inte kunna räkna till mer än fyra?

Vi gjorde en låt varav ett ställe tog en jävla tid att lista ut hur metronomen i Cubase skulle gå innan vi kunde spela in.

Det var visst tre 11/8 takter följt av en 14/8 takt... 🤪🤪🤪

Förresten så nä inte fan kan jag räkna till fyra. Jag spelar ju helst tvåtakt 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara tack...

1GHz = 1024MHz??

Det har att göra med det binära talsystemet, eftersom data sparas i bytes på disken.

1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048, 4096, 8192, 16384 etc...

1GHz är däremot alltid 1000MHz. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...