Jump to content
Annons

Har rören gjort sitt? (ljudfil finns)


Stonerbox

Recommended Posts

Mitt under inspelning så tappade toppen mycket volym och började spraka, misstänker att rören är slut men vill rådfråga er innan jag ger mig ut och köper nya.

Jag bifogar en inspelning, den är väldigt kort men ni hör nog vad som händer.

Edit:stavning

Tube.mp3

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sätt på förstärkaren på human volym, precis som vanligt och se till att det går signal genom rören. Slå sedan på dem, ett i taget, med exempelvis trähandtaget på en hammare. Du behöver inte ta i för kung och fosterland, men en mild smekning är för lite. Om du har lösa glödtrådar kan det börja spraka och rassla ordentligt när du anfaller just det röret. Om du fått korrosion i en rörsockel kan det sätta sig tillrätta när du bankar på röret. Jag förutsätter att du tagit ut samtliga rör och granskat pinnarna och ruskat om dem. Annars är det bara att låta stärkaren svalna och ta ut dem ett och ett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att du tar upp rassel, för varje gång man har lagt nycklar på toppen eller klappat lite på den så har det rasslat mycket. Det har dock slutat sedan incidenten.

Hepp, då blir det en beställning från tyskarna. Har ni några tips på bra rör med mjuk topp och härligt bas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat på ljudfilen har jag svårt att tro att rören skulle va slut (de kan förvisso va kassa för at de är gamla) men jag tror inte att är rören. Tror snarare på glapp orsakat av korrosion somnågon tidigare skrev. Samma ljudeffekt får du av en dåligt inställd noisegate.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall har jag kastat 2000kr i sjön, mja kanske inte riktigt, det är ju alltid bra med backup rör.

Jag stötte dock på ett problem, att hitta någon som ställer in bias var tydligen inte det lättaste här i Småland. Jag har ringt runt utan någon lycka, dock sa dom på Musikbörsen i Jönköping att dom har en kille som är "gitarrtekniker" och att han kan fixa det. Dock arbetar han bara ibland och fixade saker "i mån om tid". Kändes lite så där när man är mitt i inspelning och vill ha snabb hjälp. Så klart så hajade inte den dryga försäljaren detta utan sa återigen på ett ungefär: "lämna in den så fixar han det någon gång".

Vet att Folkesson är en redigt bra kille när det gäller sånt men känns lite bökigt att åka 14 mil för att fixa bias. 🙁

Någon i Smålands trakten som har några tips på vem man kan vända sig till?

Redigerat av Stonerbox
Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Minns inte så noga, är det 1,56v som gäller. var att tag sedan jag lämnade Yngre stenåldern. :rolleyes:

Du får fram med voltmeter och gummistövlar eftersom det gäller att inte vara jordad. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Ok det kan vara bättre att ro ihop kulor på det man kan och få andra till att göra det man tycket är svårt. Dessutom har du kanske inte "gångbara" gummistövlar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...