Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej! Jag vet inte om detta egentligen hör hemma i mix avdelning, det beror på era svar.

Jo, tänkte helt enkelt om någon har nåt förslag på hur man får till den feta virveln i Metallicas "Whiskey in the Jar"?

När man själv försöker komprimera skiten ur någonting så låter det verkligen som man har komprimerat skiten ur någonting,

alltså inte positivt menat.

Tack på förhand! 😑

Annons
Posted (edited)

Jag vet såklart inte exakt vad dom gjorde vid inspelningen av Garage Inc men det där ska inte vara så svårt.

1. Se till att du spelar in i ett rätt stort rum.

2. Stäm ner virveln lite grann och ta bort rigningen (vilket man alltid bör göra men vissa verkar inte förstå det... Kollar på Lars Ulrich å hans jävla St Anger!!!)

3. Sätt en mick vid virveln, enklast är väl en SM57. Rikta den mot mitten.

4. Slå hårt som fan precis i mitten på virveln.

5. Boosta lite i botten på virveln (runt 150-200) och lite i toppen.

6. Använd kompressor kan du säkert göra men jag vet ju inte exakta inställningarna det får du nog få fram själv.

Jag har fått fram fetare ljud utan kompressor så det är inte livsnödvändigt.

Så skulle jag ha gått tillväga iallafall.

Edited by tvåtakt
Posted

Kollar på Lars Ulrich å hans jävla St Anger!!!

Ja, den låter som skit. Men det var ju det sound man var ute efter, inte direkt som att de inte har koll på mixningen 😉

Posted

Ja, den låter som skit. Men det var ju det sound man var ute efter, inte direkt som att de inte har koll på mixningen 😉

Fast det har nog mer med engineering att göra.

Sedan räknade dom nog inte med att man skulle bli så in i h-vete dödligt less på den "roterande" ringning som det blev i dom snabba låtarna.

Posted

Det är något hemskt som brukar ligga runt 400 hz enligt mina erfarenheter.

Så om mixerbordet är ditt instrument så får du kapa där nånstans.

Eller helt enkelt tejpa fast toapapper på virveln

Posted

Jag tycker snarare det brukar ligga kring 1-2k... eller pratar ni inte om det där irriterande "pinget" som ofta finns i en plåtvirvel? Sjukt fult. Har ofta en hel del med rummet att göra också. Flutterekon och skit kan förstärka sånt (fluttereko på trummor låter ju hursomhelst apa).

Posted

Om man bara vill minska sjunget i trumskinnet utan att ändra tonen (dvs behöva stämma om), så kan jag tipsa om moongel. Det är små gelatinliknande rektangulära klibbiga saker man sätter på skinnet som dämpar vibrationerna. Kan enkelt flyttas och tas bort utan att lämna några märken. När de blir skitiga så sköljer man bara av dem, funkar några ggr (när de blir för gamla så får man köpa nya). De små sakerna kan verkligen göra underverk!!! Rekommenderas starkt. Brukar ibland sätta en på sargen precis vid miken för att minska resonansen och pinget i den som uppstår vid kantslag. Används också med fördel för att tämja sjung i puköverskinn om man vill ha ett torrare pukljud.

Har även sett folk använda på cymbaler (av nån anledning), men det vet jag inget om...

Posted

Det är något hemskt som brukar ligga runt 400 hz enligt mina erfarenheter.

Så om mixerbordet är ditt instrument så får du kapa där nånstans.

Eller helt enkelt tejpa fast toapapper på virveln

Jamen det blir ju engeneering, mixerbordet är ju hans instrument, hep! ☺️

Posted

Mixerbordet är ditt instrumet? Hur slår du på mixerbordet för att få den att låta som en Metallica-virvel???

OK, den var dålig. Ångrar mig redan...

Posted

Mixerbordet är ditt instrumet? Hur slår du på mixerbordet för att få den att låta som en Metallica-virvel???

OK, den var dålig. Ångrar mig redan...

Står och hammrar som fan på inputen med en trumpinne

Posted

Man ska även tänka på att Lars Ulrich ofta kör på väldigt djupa virveltrummor. Någonstans kring 6,5 till 7 tums djup, vilket också är en väldigt relevant detalj i sammanhanget.

Med en djup virvel får man ett djupare och fläskigare sound. Hur mycket man än rattar med EQ och kompressor på en nedstämd 5-tumsvirvel så kommer den aldrig låta som en 7-tummare.

Och så spelar ju material också stor roll, om han kör med trä eller metall på den där inspelningen. Jag tror han för det mesta kör plåtvirvel, men är inte helt säker.