Jump to content
Annons

Side chain compression


chsandstrom

Recommended Posts

Annons

Jag behöver komma åt denna funktion, så kan någon berätta vart den finns och hur jag får tag på den? ALLA alternativ är välkomna.

Om någon kan ge en utförlig förklaring kring detta ämne så vore det bra också!

TACK!

...du skrev att ALLA alternativ är välkomna.

Db Audioware gör ju så att säga sidechaining väldigt enkelt

Faktumet att du jobba i Audacity frmkommer ju inte i din fråga.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

...du skrev att ALLA alternativ är välkomna.

Db Audioware gör ju så att säga sidechaining väldigt enkelt

Faktumet att du jobba i Audacity frmkommer ju inte i din fråga.

Jag vet, jag glömde det. Sorry! Men en plug in till wavelab som duckar vore grymt. Har tydligen inte auto duck på min wavelab!

EDIT: Menar auto duck i audacity!

Redigerat av chsandstrom
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen auto duck trots allt! Jag tankade 90 plug ins, men vad jag har problem med är att få till en grym kompressor.

Kan någon svara på hur den används? Ska den läggas på varje kanal för sig eller flera samtidigt?

det känns som att din kunskap sätter begränsningar för dig

vad vill du lära dig?

hur en kompressor funkar?

vad sidechain är?

hur man kan använda sidechain ihop med en kompressor?

Link to comment
Dela på andra sajter

det känns som att din kunskap sätter begränsningar för dig

vad vill du lära dig?

hur en kompressor funkar?

vad sidechain är?

hur man kan använda sidechain ihop med en kompressor?

Till en viss gräns förstår jag mig på hur det funkar, men när jag kikat på en annan tråd här på forumet om just sidechain så är det inget jag förstår mig på faktiskt. Dessutom arbetar jag i helt andra program.

Vad jag vill veta mest är hur jag gör i wavelab eller audacity för att få till ett fett ljud med hjälp av en sidechain kompressor? Vart kan jag få tag på en sådan kompressor.

Här nedan är en sidechain kompressor i wavelab. Hur funkar den? Kan någon förklara?

pt55z.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här nedan är en sidechain kompressor i wavelab. Hur funkar den? Kan någon förklara?

en kompressor kopplad via sidechain triggas av ett ljud att arbeta mot ett annat ljud

det vanligaste exemplet är väl att en bastrummas ljudsignal styr hur en kompressor ska komprimera en bas - detta för att bastrumman ska komma fram ordentligt när den väl låter men att basen ska kunna vara fet å rund ändå

det man gör är alltså att sänka (ducka) ett ljud när ett annat låter - förstår du principen nu?

är det det du vill göra och isf vad vill du använda det på?

för att få till ett fett ljud med hjälp av en sidechain kompressor?

det finns inga vare sig garantier eller snabba enkla lösningar för att automatiskt få till ett fett ljud bara för att man använder sidechain

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Till en viss gräns förstår jag mig på hur det funkar, men när jag kikat på en annan tråd här på forumet om just sidechain så är det inget jag förstår mig på faktiskt. Dessutom arbetar jag i helt andra program.

Vad jag vill veta mest är hur jag gör i wavelab eller audacity för att få till ett fett ljud med hjälp av en sidechain kompressor? Vart kan jag få tag på en sådan kompressor.

Här nedan är en sidechain kompressor i wavelab. Hur funkar den? Kan någon förklara?

Det vanligaste sättet att använda en sidechainkompressor på är att lägga en kompressor på ett basspår och mata kompressorn med signal från bastrumman. Det som händer då är att basen duckar i volym varje gång bastrumman slår. Är det det du är ute efter? Om du är ute efter fett ljud så är det inte alls säkert att det är sidechainkompression som är bästa lösningen.

EDIT: Demonproducenten hann före 🙂

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

en kompressor kopplad via sidechain triggas av ett ljud att arbeta mot ett annat ljud

det vanligaste exemplet är väl att en bastrummas ljudsignal styr hur en kompressor ska komprimera en bas - detta för att bastrumman ska komma fram ordentligt när den väl låter men att basen ska kunna vara fet å rund ändå

det man gör är alltså att sänka (ducka) ett ljud när ett annat låter - förstår du principen nu?

är det det du vill göra och isf vad vill du använda det på?

Yes, det är vad jag vill göra och jag har förstått principen så länge. I praktiken har jag problem och därför är jag här för att få hjälp. Dels för att få hjälp med huruvida jag har vad som krävs för att kunna åstadkomma vettiga resultat..

det finns inga vare sig garantier eller snabba enkla lösningar för att automatiskt få till ett fett ljud bara för att man använder sidechain

Detta "fett ljud" är väl mest rekommenderat för trumma+bas, om jag förstått det rätt, och det är även där jag vill använda den.

Ytterligare en fundering är; ska jag använda kompressor på varje enskild kanal eller markera flera samtidigt? jag vill inte överanvända kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vanligaste sättet att använda en sidechainkompressor på är att lägga en kompressor på ett basspår och mata kompressorn med signal från bastrumman. Det som händer då är att basen duckar i volym varje gång bastrumman slår. Är det det du är ute efter? Om du är ute efter fett ljud så är det inte alls säkert att det är sidechainkompression som är bästa lösningen.

EDIT: Demonproducenten hann före 🙂

Okej, men jag har kompressor i audacity. Vad ska jag tänka på? Ska jag lägga en kompressor på varje kanal för sig? Dvs. en på KICKEN, en annan på SNAREN, och så vidare. Eller kan jag lägga en kompressor på alla beståndsdelar i ett beat (snare, hi-hat, kick, osv)?

Jag orkar inte experimentera med resultatet, därav mina frågor. Audacity låter mig inte få resultatet i realtid, så jag måste rendera i drygt 2 minuter och skulle jag bli missnöjd var det bara att göra om! Jag är oerhört tacksam för alla svar jag får!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ytterligare en fundering är; ska jag använda kompressor på varje enskild kanal eller markera flera samtidigt? jag vill inte överanvända kompressor.

du ska använda kompressor där du tycker att dynamiken är för stor

du ska använda sidechain om det är nåt ljud som du vill lyfta fram tidvis och det dränks av nåt annat

"fett" är nåt annat

jag har förstått principen så länge

då sätter du kompressorn på baskanalen å kopplar sidechain från bastrummans kanal

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag orkar inte experimentera med resultatet, därav mina frågor. Audacity låter mig inte få resultatet i realtid, så jag måste rendera i drygt 2 minuter och skulle jag bli missnöjd var det bara att göra om! Jag är oerhört tacksam för alla svar jag får!

ladda ner reaper istället då så kan du testa i realtid

om du orkar vill säga

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, nu har jag sidechain och duckning och allt vad det är i audacity, så jag är lite gladare. Skiten tar något oerhörd tid att rendera, eftersom resultatet inte kommer i realtid när man rattar på inställningarna.

Lite hjälp. Jag har två kanaler med två olika kickar, och två kanaler med två olika basgångar. Hur får jag dessa att arbeta tillsammans?

När jag väljer duckning kommer det upp att "ducking behöver ett kontrollspår som måste vara placerad under valt spår". Jag förstår inte det riktigt...

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

du ska använda kompressor där du tycker att dynamiken är för stor

du ska använda sidechain om det är nåt ljud som du vill lyfta fram tidvis och det dränks av nåt annat

"fett" är nåt annat

då sätter du kompressorn på baskanalen å kopplar sidechain från bastrummans kanal

Ur audacitys perspektiv, hur gör jag det? Jag må vara besvärlig, men är som sagt väldigt tacksam för all hjälp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det egentligen så roligt med duckad bas på en rock eller boogielåt? Då klipper ju kaggen bort basgitarrens attack som kommer samtidigt med kaggetrampet? Jag tycker man ofta hör elbas som är så platt att den lika gärna kunde vara en enda lång baston på en orgel. Inte bra tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det egentligen så roligt med duckad bas på en rock eller boogielåt? Då klipper ju kaggen bort basgitarrens attack som kommer samtidigt med kaggetrampet? Jag tycker man ofta hör elbas som är så platt att den lika gärna kunde vara en enda lång baston på en orgel. Inte bra tycker jag.

Jag kanske missat, men står det nånstans att det är den typen av musik det är frågan om?

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag uppfattar det så är möjligheterna i audacity väldigt begränsade. men autoduck vara något liknande som sidechainkomressionseffekten (vilket ord!). har inte Audacity själv men efter en kort sökning såg jag detta

"

Have you tried the AutoDuck effect in Audacity?

 

You would need to set all of the time values very short.

You use two tracks - select the upper track and apply the effect. The processed upper track will duck when the level on the track below goes above the threshold level.

Try it with a pad sound on track 1 and a kick drum on track 2."

Här http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=16&t=12980

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...