BoJonatan Postat 27 november 2010 Anmäl Dela Postat 27 november 2010 Jag ska strax investera i en mikrofon. Jag är trött på mikrofoner runt 2000:- med för mkt diskant.. (och hela den historien) Det lutar åt att jag beställer r84:an med en bra preamp till. Det jag kommer spela in är sång, gitarr samt diverse stråkinstrument. Jag har redan förstått att det är lite eget experimenterande och upptäckande som gäller med en bandmikrofon. Det är samtidigt det som lockar också. Kan folk --->med erfarenhet av bandmikrofoner<----- ge mig lite för och nackdelar med dem? Är det som jag fantiserar om i mina drömmar.. att det är drömmen om man vill spela in sparsamma låtar med stråk, gura osv? (Claes om du hittar denna tråd så vet jag redan vad du kommer skriva 🙂) Tack för åsikter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 27 november 2010 Anmäl Dela Postat 27 november 2010 Var inne lite på bandmick jag med, så jag gick till musikaffären och dryftade detta. En av försäljarna jag är ganska bekant med och som har egen studio, beskrev bandmickar väldigt enkelt och kortfattat; "Bandmickar kommer du bara tycka att de låter konstigt". Jag testade några i alla fall, och tyckte de bara lät konstigt. Andra tycker annorlunda, och jag har ju inte hört alla bandmickar heller. Ang TLM103 hsar jag läste några kommentarer som tyckt de varit lite vassa i diskanten. Jag brukar lägga mig i och svara på alla mickfunderingar och sen jag själv fick en TLM102 så brukar jag föreslå den. Billigare än TLM103, och inte alls vass vad jag har hört. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 27 november 2010 Anmäl Dela Postat 27 november 2010 R84 ställer andra krav jämfört med stormembrans kondensatormikrofoner. Som de flesta andra bandmikrofoner har den uptagningsområde likt en åtta. Så placerar du en sångare framför micken kommer den ta upp lika mycket ljud åt rakt motsatt håll också. Du kommer få med mer av rummet, helt enkelt. Du behöver alltså ta hänsyn till båda hållen när du riggar inspelningen. Ett sätt att få mer direktsignal och mindre rum är att placera micken nära ljudkällan. Men åttaformade mickar har tydligare proximity-effekt jämfört med t ex mickar med njurkaraktäristik. Det blir mycket botten helt enkelt. OCh R84 har redan bra respons i botten. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 27 november 2010 Anmäl Dela Postat 27 november 2010 Bandmickarnas fördelar (när man pratar om bättre - och tyvärr dyrare - sådana): Väldigt len och snygg diskant som kan plockas fram med eq vid behov (de billigaste bandmickarna saknar i princip helt diskanten, så den kan inte plockas fram på samma sätt där). Inte alls den överdrivna diskant som finns i många nyare kondensatormickar. Kan bli mycket snyggt ljud med de flesta ljudkällor, som sång, gitarrstärkare, akustisk gitarr, överhäng etc. Nackdelar: Mycket känsliga för plötsliga luftströmmar - alltså EXTREMT VIKTIGT att använda puffskydd!!!!! Man bör vara försiktig med fantommatning, eftersom obalans i matningen omedelbart bränner av bandet. De flesta tillverkare rekommenderar att man inte använder fantommatning och avbrända band går aldrig på garanti. De kräver en preamp som inte brusar för mycket vid hög gain. Bandmickarna är ju dynamiska mickar, så de kräver ganska hög gain - och de flesta preampar brusar förhållandevis mer vid högre gain än vid lägre... Det finns ett antal bandmickar på min testsite, från billigare GA Project-modeller till mellandyra från Oktava och sE - till dyrare från AEA, Royer och Crowley and Tripp. Alla inspelade med samma RME-preamp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BoJonatan Postat 30 november 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 30 november 2010 Allright. Det lutar faktiskt åt en AEA 🙂 Jag lockas av utmaningen helt enkelt. Tack för alla intressanta svar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 november 2010 Anmäl Dela Postat 30 november 2010 Bandmickarnas fördelar (när man pratar om bättre - och tyvärr dyrare - sådana): Väldigt len och snygg diskant som kan plockas fram med eq vid behov (de billigaste bandmickarna saknar i princip helt diskanten, så den kan inte plockas fram på samma sätt där). Intressant. Jag har inte testat så många billiga bandmikrofoner, men trodde att man framförallt sparade in på utgångstransformator och ibland även band. Vet flera moddar av billigare bandmikrofoner som går ut på att man just byter trafo. Och visst påverkar det frekvensomfång och uplevd kvalité av denna. Det vore hur som helst intressant med lite mer info som styrkte detta påstående. Eller varför inte lite ljudexempel? Man bör vara försiktig med fantommatning' date=' eftersom obalans i matningen omedelbart bränner av bandet.[/quote']Son den slarver jag är har jag utsatt bandmikrofoner för spänningsmatning vid flera tillfällen. Mikrofonerna har klarat sig oskadda varenda gång. Därför tycker jag det var glädjande när bandmikrofontillverkaren ShinyBox gick ut med följande video: http://www.shinybox.com/RibbonPhantom.php Kortfattat: Banmikrofoner påverkas inte av fantommatning. I de fall matningen spiller över till skärm stretchas bandet så att responsen påverkas. De kräver en preamp som inte brusar för mycket vid hög gain. Bandmickarna är ju dynamiska mickar, så de kräver ganska hög gain Givet att man spelar in något ljudsvagt. Vid inspelning av stark sång, gitarrförstärkare, basförstärkare, handklapp, trummor etc behövs inte någon särskilt tyst preamp. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 november 2010 Anmäl Dela Postat 30 november 2010 Intressant. Jag har inte testat så många billiga bandmikrofoner, men trodde att man framförallt sparade in på utgångstransformator och ibland även band. Vet flera moddar av billigare bandmikrofoner som går ut på att man just byter trafo. Och visst påverkar det frekvensomfång och uplevd kvalité av denna. Det vore hur som helst intressant med lite mer info som styrkte detta påstående. Eller varför inte lite ljudexempel? Exemplen på min testsite, kanske...? Son den slarver jag är har jag utsatt bandmikrofoner för spänningsmatning vid flera tillfällen. Mikrofonerna har klarat sig oskadda varenda gång. Därför tycker jag det var glädjande när bandmikrofontillverkaren ShinyBox gick ut med följande video:http://www.shinybox.com/RibbonPhantom.php Kortfattat: Banmikrofoner påverkas inte av fantommatning. I de fall matningen spiller över till skärm stretchas bandet så att responsen påverkas. Det ÄR extremt sällsynt att ett band går av på grund av att fantommatningen sätts igång, eftersom matningen ligger på båda sidor av bandet, precis som på andra dynamiska mickar och att det därför inte blir någon potentialskillnad mellan sidorna i normala fall. Risken är däremot påtaglig om man har fantommatningen igång medan man kopplar in eller ur micken eller om man har en defekt kabel. Eftersom alla andra tillverkare varnar för fantommatning, så är det ändå säkrast att vara försiktig. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
joachime Postat 30 november 2010 Anmäl Dela Postat 30 november 2010 Exemplen på min testsite, kanske...? Har du lagt upp jämförelser mellan olika bandmikrofoner och lyft diskant där? Eftersom alla andra tillverkare varnar för fantommatning, så är det ändå säkrast att vara försiktig. Typ som på Royers hemsida? When a mic line is crossed-patched at the patch bay, there is a temporary short that occurs as the jack is being inserted. If 48volts are present, a damaging voltage spike can be sent to the microphone. This can cause excessive stretching of the ribbon. This is also not recommended for condenser microphones. Tyvär har inte Royer, eller någon av de andra större tillverkarna av bandmikrofoner någon illustrativ video som egentligen visar vad som händer när man skickar spänningsmatning genom bandet, såsom ShinyBox har. Chansen att de utfärdar en varning för att motverka presumtiva stämningar i det hårda juridiska klimat som råder i USA, är stor. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Elof (oregistrerad) Postat 30 november 2010 Anmäl Dela Postat 30 november 2010 Har två R84or och har använt tlm103 massor av gånger. De låter VÄLDIGT olika. R84an har en riktigt massiv lågmid och botten, man behöver ofta gå tiotals centimeter längre bort från en ljudkälla än med andra mickar (även vissa andra bandmickar) för att få en jämn respons. Den är dock väldigt bra på både stråk och gitarr. Kanske inte ett förstahandsval på sång, men där är den också mycket bra på rätt röst, ofta får man skära en hel del 200, men sedan känns det balanserat, diskanten finns där. Du kommer behöva betydligt mer gain med R84an, uppemot 50-60 dB förstärkning vid akustisk gitarrinspelning. Många preamps brukar ha runt 60 dB förstärkning, men desto färre låter ultimat när de förstärker så mycket. Jag har fått bäst resultat med UA 4110 och calrec RQP, som båda har över 70 dB förstärkning. Har råkat fantommata mina R84or flera gånger, ingenting har hänt. 🙂 R84 är en ball mick, den låter som inget annat, men jag är glad att det inte är den enda bra micken jag har... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 30 november 2010 Anmäl Dela Postat 30 november 2010 Har du lagt upp jämförelser mellan olika bandmikrofoner och lyft diskant där? Nej - men det är ju bara att hämta filerna och prova att skruva själv. 🙂 Tyvär har inte Royer, eller någon av de andra större tillverkarna av bandmikrofoner någon illustrativ video som egentligen visar vad som händer när man skickar spänningsmatning genom bandet, såsom ShinyBox har. Chansen att de utfärdar en varning för att motverka presumtiva stämningar i det hårda juridiska klimat som råder i USA, är stor. Så kan det också vara - typ som att det står en varning på McDonalds kaffemuggar att innehållet är varmt och att farthållaren i bilen inte är en autopilot... 😉 Demonstrationen hos Shinybox är verkligen kanonbra! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BoJonatan Postat 13 december 2010 Trådstartare Anmäl Dela Postat 13 december 2010 Har numera en AEA R84 GUD vad fint den låter. Mer topp i ljudet än vad jag trodde det skulle vara. Rökigt, fylligt, mjukt. Kör den med en P-solo Tack och hej! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.