Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det börjar bli dags för mig att hitta en högskoleutbildning och såklart är det musikproduktion jag ska plugga. Jag har dock en fråga som kanske inte inte har allt för mycket med det att göra; var har alla svenska musikproducenter som "blivit något pluggat? T.ex. Anders Bagge, Red One (skäms lite över att de är de enda jag jag kommer på) och alla andra.

Annons
Postat

Tror de flesta inte har någon utbildning inom musikproduktion faktiskt. De har i de flesta fall jobbat hårt, haft talang och lite tur. Vilket i sig inte betyder att man inte ska plugga, det är ju alltid bra med kött på benen. Men det viktigaste är att kämpa och skriva bra låtar.

Det är ju inte direkt som att bli läkare där man pluggar och sen får ett jobb.

pme (oregistrerad)
Postat

Enligt wikipedia så jobbade hans farsa på Metronome. Det är nog en ganska bra skola...

Postat

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte högskoleutbildningarna i ämnena musikproduktion, ljudteknik osv. mest fokuserade på att lära ut det hantverksmässiga, jämfört med att förädla talang? Jag vet dessvärre lite i ämnet, ty själv är jag i full färd med att tillgodogöra mig en vanlig gammaldags universitetsutbildning, utan mixerbord och sångbås...

Postat

Låt aldrig skolan stå i vägen för din utbildning (var det inte draknäste-Douglas som fällde de orden)?

Det finns ju tyvärr en övertro på att en universitetsutbildning per automatik ger dig en biljett till precis det jobb du tänkt dig, vilket givetvis är en grav missuppfattning. Snarare mer regel än undantag att så icke blir fallet - men givetvis är det en smula avhängigt det du väljer att läsa. Därmed inte sagt att man inte ska hoppa på tåget och läsa ett antal år för sin egen skull. Know-how och egen utveckling av intresse bör ju vara det primära skälet. Oftast är det likväl rätt kontakter på rätt ställen (och vid rätt tid) som räknas. Jag kan inte uttala mig vidare om just musikproduktionsditon då jag låg fem år i Lund inom samhällsvetenskapliga/lingvistiska ämnen utan någon utdelning mer än 350 papp i studieskulder; vilket jag knappast är ensam om.

Annars kan man ju alltid nämna erkända musiker som var/är autodidakta; Hendrix, Jaco Pastorius, Dennis Chambers...

Postat

1. Vad har detta med Logic att göra ?

2. Dom flesta stora producenter och låtskrivare har en talang för det dom gör och har därmed inte behövt gå en utbildning för att lära sig.

Det man däremot kan få ut av en utbildning som SAE är kontakter och en större förståelse hur musik och framför allt musikbranchen fungerar ,

men att man skulle kunna bli en erkänd " Stor " producent tack vare utbildningen är nog minimal.

Hårt arbete , kontakter , ännu hårdare arbete , samarbetspartners , och ännu hårdare arbete är vad som krävs.

Dave Pensado sa i en intervju att :

Om man gillar att jobba 18 timmar per dag , inte ha något socialt liv , knappt se solen , aldrig ta semester , då är musik det perfekta jobbet.

Postat

Yes, jag håller med "Picasso". Jag går ut SAE i Mars.

Jag kan hålla med om att man får större införståelse i branschen absolut.

Jag måste dock nästan säga att det föder mer drömmar än jobb som du sade.

Däremot måste jag erkänna att dom har bra utbildningar och om man lägger manken till så lär man sig verkligen nåt.

Helst ska man vara rätt så insatt från början.

Jobb får man genom kontakter, oavsett om du ska börja knega på Sibylla eller Bagges studio.

I 9/10 fall iaf.

Postat

Gå utbildning på 3 år få jobb efter några månader

heller slava i 16 år innan man får ett vettigt jobb.

Jag fattar inte ens hur det kan vara ett val. Om jag var ung nog skulle jag gå, nej springa till första bästa musikskola.

Postat (redigerat)

Du får knappast nått jobb som producent eller låtskrivare efter att du gått en 3års utbildning.

Däremot får du säkert jobb som tekniker i dom enormt vinstbringande studios som finns i Sverige.

Och ALLA produktionsbolag bara skriker efter nyutbildade ljudtekniker har jag hört.

Redigerat av Piccazzo
Postat

Du får knappast nått jobb som producent eller låtskrivare efter att du gått en 3års utbildning.

Däremot får du säkert jobb som tekniker i dom enormt vinstbringande studios som finns i Sverige.

Och ALLA produktionsbolag bara skriker efter nyutbildade ljudtekniker har jag hört.

Haha, jag trodde du var seriös först! 😱

Blev nästan lite hoppfull i någon sekund.. 😆

Postat

Jag fattar inte ens hur det kan vara ett val. Om jag var ung nog skulle jag gå, nej springa till första bästa musikskola.

Lite OT (off-topic alltså, inte on-topic)då jag nu pratar mer generellt:

Hade det varit så enkelt hade alla gjort det. Känner hur många som helst med dubbla examen inom allsköns discipliner som står utan arbete just eftersom man kan vara överkvalificerad. Och detta inom betydligt mer efterfrågade ämnen än musikproduktionsrelaterade sådana. Finns en beklämmande mängd som fortfarande tror att man får ett arbete bara man utbildar sig. Så är givetvis inte fallet. Faktum är att det t.o.m kan vara så att du fjärmar dig än mer från arbetsmarknaden. Men det hänger som tidigare sagt självklart en aning på vad du väljer. Ett säkert kort är fullbordad läkarlinje+AT-tjänst. Ett antal docenter och post-docs springer ännu på arbetsförmedlingen.

Postat

Det mesta har sammanfattats skitbra. Men för att spela lite märkvärdig bara omifallatt:

Att utbilda sig till "producent" är lika (o)logiskt sökt som att utbilda sig till "låtskrivare". Att förstå "tekniken bakom" är inte detsamma som att veta vad man ska göra med den.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.