Jump to content
Annons

M-audio eller Focusrite?


jogla73

Recommended Posts

Hallå!

Har börjat använda Mainstage ute på live-spelningar och det känns helt rätt men har råkat ut för några små fadäser.... Lirade ett set a´45 min och sedan 20 min in i andra set så klipps elbasens toner i EXS24 efter 2 sekunder?! Helskumt och trist just för att det var nå´n låt med lugn inledning och långa bastoner i början, (Spelar keyboard-bas med vänstern) spelade vidare detta set och sedan startade jag om Mainstage och då verkade det funka igen.

Repade i veckan till en jul-show som mitt band ska genomföra under fyra kvällar i december och efter en halvtimmes rep så tystnar keyboarden, provar att bara starta om Mainstage men fortfarande tyst så jag startar om allt inkl ljudkortet och sen funkar allt igen! Funderade över vad som kan vara orsak och är inte helt säker, men det kan vara så att airport var aktiverad... Spelade ute i helgen igen och startade om dator och ljudkort mellan båda set och ljudet hängde med, men i andra set trots omstart av allt så börjar elbasljudet att bete´sej likadant som föregående spelning, nämligen dö efter 2 sekunder, tråkigt då det var Jump med bas och synth som ligger på långa toner på introt men men....Någon som har ett svar på varför och hur man kan rätta till detta?

Jag kör på ett Saffire Pro 14 + Svart Macbook 2,4 ghz och har ju fått för mej att Focusrite kort brukar kunna strula ibland så angående att kortet tystnar, ska jag testa något annat kort? Apogee går bort då jag behöver minst 3 ut för att kunna få ut basen separat. Har sökt efter alternativ och kollade för skojs skull in Apple Store och dom rekommenderar M-audio Profire 610 alt Fast Track Ultra. Kan det funka? Har oxå en fundering kring FW vs USB.2.

Visst kan man starta om ett USB kort utan att stänga av datorn om det tystnar? Saffire Pro 14 måste startas först så där är det bara att börja om från början om det blir tyst = Skit trist under ett live framträdande.

MVH / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror inte det är ljudkortet som är problemet.

Jag tror inte det heller men...har oxå ett saffire liquid 56 kort och det funkar visserligen bra men jag kan t.ex inte använda det tillsammans med en extern fw hd för kortet måste alltid startas först, fw hd ska tydligen funka med andra kort enligt användare på forumet...men inte med focusrite tyvärr så jag blir lite tveksam! Har ju även läst en del om andra mac användare som oxå har problem med focusrite´s produkter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det ja. Agere, det borde jag ha tänkt på! Då är frågan: om jag vill ha ett stabilt ljudkort endast för att köra ut ljud alltså ingen användning av ingångar och ingen inspelning, är det då stabilare med ett usb2 kort? Måste funka till jul-showerna om några veckor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du bara behöver uppspelning så kan det ju funka med det inbyggda ljudkortet om du har ett. Vet inte vad som händer med Latency men Mac brukar ju funka rätt bra på det området.

Som jag ser det borde det vara den mest stabila lösningen.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du bara behöver uppspelning så kan det ju funka med det inbyggda ljudkortet om du har ett. Vet inte vad som händer med Latency men Mac brukar ju funka rätt bra på det området.

Som jag ser det borde det vara den mest stabila lösningen.. 🙂

Det har jag funderat på, men.... jag vill kunna köra ut synth-basen på en separat utgång. Lirar vi på eget pa skulle det kunna funka men kör vi med ljudtekniker så tror jag denne uppskattar att få basen på en separat kanal!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag funderat på, men.... jag vill kunna köra ut synth-basen på en separat utgång. Lirar vi på eget pa skulle det kunna funka men kör vi med ljudtekniker så tror jag denne uppskattar att få basen på en separat kanal!

Upptäckte nyss, vilket jag inte hade en aning om att man kan använda sammanslagen enhet dvs interna + externa ljudkortet tillsammans! Vet nå´n om det funkar bra? för det öppnar ju nya dörrar så att säja. Då skulle ju ett Apogee kort som ändå verkar vara det bästa för mac absolut vara ett alternativ för mej när jag kör Mainstage, basen på macbookens out och övrig keyboard på Apogeens out! Men tror ni att det skulle funka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Upptäckte nyss, vilket jag inte hade en aning om att man kan använda sammanslagen enhet dvs interna + externa ljudkortet tillsammans! Vet nå´n om det funkar bra? för det öppnar ju nya dörrar så att säja. Då skulle ju ett Apogee kort som ändå verkar vara det bästa för mac absolut vara ett alternativ för mej när jag kör Mainstage, basen på macbookens out och övrig keyboard på Apogeens out! Men tror ni att det skulle funka?

Kom precis på, hur löser man det här med midi då jag lirar keyboard? Usb midi interface och hur stabilt är detta? Någon som vet eller har något tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tror jag hittat lösningen på ljudkortets stabilitet! Pratade med en som trodde att när man bussar ström via FW och datorn går på för fullt så orkar den inte bussa ström till ljudkortet och då kan det ha blivit så att ljudkortet tystnat...Lösning = egen ström till ljudkort, har funkat bra i flera dagar nu.

Angående EXS24:n och att den klipper av toner så var inställningarna till virtuellt minne + preferences helt fel inställda! Nu funkar allt klockrent. Får se under lördagens spelning och morgondagens rep om det funkar stabilt... men jag tror och hoppas det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Tror jag hittat lösningen på ljudkortets stabilitet! Pratade med en som trodde att när man bussar ström via FW och datorn går på för fullt så orkar den inte bussa ström till ljudkortet och då kan det ha blivit så att ljudkortet tystnat...Lösning = egen ström till ljudkort, har funkat bra i flera dagar nu.

Angående EXS24:n och att den klipper av toner så var inställningarna till virtuellt minne + preferences helt fel inställda! Nu funkar allt klockrent. Får se under lördagens spelning och morgondagens rep om det funkar stabilt... men jag tror och hoppas det.

Ljudkortshelvet tystnade i helgen oxå! Imorrn åker jag in på musikaffärn och lånar med mej ett eller flera usb 2.0 kort för nu är jag less på detta strul med FW.... Tror att usb bör funka då det gäller att bara få ut ljudet ur datorn, det är ju inte direkt så att jag ska spela in 20 spår samtidigt.....

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...