Jump to content
Annons

Mixerbord med direct outputs


Potatisburk

Recommended Posts

Jag har nu kollat in diverse mixerbord som jag och bandet tänkt ha i replokalen. En grej som jag har kollat in ganska mycket är mixerbord med direct outputs, dvs att varje kanal har en egen utgång, utöver bordets bussar och huvudutgångar. En stor fördel jag ser med detta är att man kan koppla vidare signalen in i ett ljudkort och då tex kunna spela in en konsert samtidigt som man mixar den. Det jag undrar är:

Vilket mixerbord, med direct outputs, är mest prisvärt? Min budget är något oklar, det viktigaste är att hitta något prisvärt och hyfsat billigt med minst åtta kanaler (XLR-ingångar).

Har signalen i direct output gått igenom mixerbordets EQ och effekter? Är den beroende av kanalens regel osv? Eller är det kanske olika från bord till bord?

Tack på förhand!

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har ett bord på jobbet med direct out. Där ligger direct out efter regel så man kan inte mixa en konsert och spela in, om man inte lägger inspelningen väldigt lågt.

Det låter ju mindre roligt. Men vilken modell och vilket märke är det? Kanske, och förhoppningsvis, är det olika från bord till bord.

Det där verkar iofs vara en schysst mixer, men den verkar inte ha direct outputs. 😕

Redigerat av Potatisburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Det dyker upp begagnade Mixwizard ibland på blocket. Det är ett Allen & Heath bord i 19 tums bredd som finns i ett antal varianter. Bordet har varit med ett gäng år och finns i lite olika årgångar, de senare årgångarna kan ha inbyggda effekter ( reverb ). Borden har riktigt bra mickstärkare och är i övrigt riktigt bra ( jag har ett äldre 16:4:2 själv ). Det går att koppla inuti bordet på lite olika sätt för att få direct out före eller efter Eq mm. Standard är före EQ, före fader vilket är perfekt för inspelning.

Annars behövs det kanske inte ett speciellt bord med direct out. Det är mycket vanligt på mixerbord med en Insert för effekter. Om man är lite händig är det lätt att löda en "slutande" TRS kontakt (ser ut som en hörlurskontakt stora modellen, man löder ihop T och R) så att man kan tappa ut signalen till inspelning (obalanserat via T + S). Visserligen är det då "bara" obalanserat men det brukar kunna fungera alldeles utmärkt.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla Soundcraft GB2!

Lite för fin för min plånbok. 🙂

Nej visst ja, jag tänkte på inserts (som går att använda som direkt ut om man inte behöver insert samtidigt då ...).

Annars behövs det kanske inte ett speciellt bord med direct out. Det är mycket vanligt på mixerbord med en Insert för effekter. Om man är lite händig är det lätt att löda en "slutande" TRS kontakt (ser ut som en hörlurskontakt stora modellen, man löder ihop T och R) så att man kan tappa ut signalen till inspelning (obalanserat via T + S). Visserligen är det då "bara" obalanserat men det brukar kunna fungera alldeles utmärkt.

// Gunnar

Detta alternativet gör ju Soundcraft EPM 12 väldigt intressant! Inserts klarar jag mig bra utan, men måste jag löda "insertsen"? Det har jag nämligen inte så bra koll på, men om det är enkelt att fixa kan jag kanske ta kontakt med någon händig. Funkar det verkar det vara helt perfekt för mitt ändamål, och dessutom väldigt billig.

Soundcraft FX 16 II

Kör med den på jobbet. Supersmidig, direct out, valbart före eller efter regel, inbyggd lexicon-enhet, 100 mm-reglar m.m

Passar i 19-tums-rack om man vill det.

Mycket för pengarna tycker jag

Verkar väldigt väldigt bra! Men om jag får ovanstående förslag att funka blir det nog den istället, 16 kanaler är lite överflödigt för min del. Men tack för tipset! 🙂

här har du en med ställbar direct out före eller efter regel

http://www.pslx.co.uk/Datafiles/Soundcraft/spirit_sx_user_guide.pdf

Har problem med att öppna länken, skulle du kunna skriva ut namnet?

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta alternativet gör ju Soundcraft EPM 12 väldigt intressant! Inserts klarar jag mig bra utan, men måste jag löda "insertsen"? Det har jag nämligen inte så bra koll på, men om det är enkelt att fixa kan jag kanske ta kontakt med någon händig. Funkar det verkar det vara helt perfekt för mitt ändamål, och dessutom väldigt billig.

http://www.hosatech.com/media/document/DOC106.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

Coolt! Hade visserligen varit gött ifall man hittat ett billigare alternativ. Om jag ska köpa 12 sådana går det på ca 500 kr (första träffen på Google), så om det bara är relativt lätt att löda ska jag nog se till det alternativet också. Tack för länken! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har problem med att öppna länken, skulle du kunna skriva ut namnet?

Tack för alla svar!

soundcraft spirit folio sx

sen kan jag väl tillägga att många mixrar kan du köra in en vanlig kabel "halvvägs" i inserten så får du bara signal ut

utan att behöva löda

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativen med att löda om inserten och att peta in kontakten till hälften funkar bra om man kan löda och om signalen ligger på "ringen" i TRS-jacket i bordet. Jag har varit med om motsatsen. Det som funkade för mig var att jag köpte en "TRS till TS adapter", dvs en stereo till mono-adapter. Testa en sån innan lödkolven plockas fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

soundcraft spirit folio sx

Ibland har man tur - http://www.blocket.se/vi/29485362.htm

Ska nog köpa det ikväll, ser helt perfekt ut! 🥰

edit: Köpte den för ett par timmar sen. Tack för all respons på tråden!

Redigerat av Potatisburk
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett mackie 1604 borde (det gamla) och det har direct outs på 8 kanaler och dom efter allt, efter eq efter aux efter fade efter allt helt enkelt men sen har även alla 16 kanaler en insert som man också kan ta kör som line out och den är FÖRE allt. Alltså den rena signalen rätt upp å ner.

Du kan säkert hitta ett billigt på blocket. Men de är ju tyvärr inga inbyggda effekter och sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...