Jump to content
Annons

System overload förstör min dag!


Johnny Boi

Recommended Posts

Nu är jag TRÖTT på skiten. Har lust att råna nån mindre värdetransport och köpa en sprillans ny MBP, för det här börjar bli löjligt.

Jag sitter och ska spela in elgitarr. Guran->tele->Boss GT-8->två tele->line input 3-4 på min Presonus Firebox.

Jag har ca 40 spår. Har snabbmixat då och då under projektets gång för att snygga till det lite och höra bättre vad som fattas i arret, men inget allvarligt. Har till exempel bara reverb på någon enstaka grej, inte börjat med parallelkompression och annat buss-bus. Nu har jag fryst ALLA spår förutom det jag spelar in på, OCH ställt buffern till 1024, alltså HÖGSTA VÄRDET. Och ÄNDÅ AVBRYTS INSPELNINGEN HELA TIDEN! Aaaaa!! När jag trycker på rec så är det en av fem tagningar som klarar sig genom hela versen, de andra avbryts av "system overload or disk too slow".

Min MBP är från hösten 2007, med en Intel Core 2 Duo på 2.2 GHz, nyligen uppgraderat RAM-minne från 2 till 4GB (köpte Kingston och satte i själv, och ja, alla specar stämde - i "Om den här datorn" ändrade texten sig till 4 GB av automatiskt). Hårddisken har 6 GB ledigt utrymme.

Alltså...jag KAN ju inte spela in när det är så här! Är detta normalt? Kan jag göra nåt för att ändra på situationen? Jag har INGA andra program igång samtidigt. En trådlös mus är ansluten, och en extern hårddisk med Time Machine (nej, den gjorde ingen kopiering när Logic höll på och fjanta sig så här).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Spelar du in audio (all audio skall vara) på en extern hårddisk?

Ram är inte problemet här utan för 'lite' cpu.

(en annan tips är att alltid ha 10% av systemhårdisken fri).

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är jag TRÖTT på skiten. Har lust att råna nån mindre värdetransport och köpa en sprillans ny MBP, för det här börjar bli löjligt.

Jag sitter och ska spela in elgitarr. Guran->tele->Boss GT-8->två tele->line input 3-4 på min Presonus Firebox.

Jag har ca 40 spår. Har snabbmixat då och då under projektets gång för att snygga till det lite och höra bättre vad som fattas i arret, men inget allvarligt. Har till exempel bara reverb på någon enstaka grej, inte börjat med parallelkompression och annat buss-bus. Nu har jag fryst ALLA spår förutom det jag spelar in på, OCH ställt buffern till 1024, alltså HÖGSTA VÄRDET. Och ÄNDÅ AVBRYTS INSPELNINGEN HELA TIDEN! Aaaaa!! När jag trycker på rec så är det en av fem tagningar som klarar sig genom hela versen, de andra avbryts av "system overload or disk too slow".

Min MBP är från hösten 2007, med en Intel Core 2 Duo på 2.2 GHz, nyligen uppgraderat RAM-minne från 2 till 4GB (köpte Kingston och satte i själv, och ja, alla specar stämde - i "Om den här datorn" ändrade texten sig till 4 GB av automatiskt). Hårddisken har 6 GB ledigt utrymme.

Alltså...jag KAN ju inte spela in när det är så här! Är detta normalt? Kan jag göra nåt för att ändra på situationen? Jag har INGA andra program igång samtidigt. En trådlös mus är ansluten, och en extern hårddisk med Time Machine (nej, den gjorde ingen kopiering när Logic höll på och fjanta sig så här).

Var god och ta reda på vad det är som inte hänger med, processorn eller hårddisken, genom att i Logic aktivera "System Performance" (Options/Audio/System Performance) och återkom.

Vidare bör man har minst 10% av hårddiskens totala storlek ledig för att inte datorn skall kräkas på en. Har du det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Lägg upp en skärmdump här på OSX aktivitetskontroll (% process) när du kör Logic, så kan man nog enkelt se vad ditt problem beror på.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 % gränsen är farligt nära att datorn kan krasha ordentligt , försök att ha i alla fall 20 % för att minimera risken för en HD Krash.

Sedan förstår jag inte varför du går mono in i ljudkortet men stereo ut ?Eller du kanske bara spelar in på Input 3.

I alla fall om du nu spelar in gitaren i stereo vilket är helt onödigt då det bara tar dubbla utrymmet så kommer du undan med flera spår om

du spelar in i mono istället vilket din gitarr är.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Hårddisken orkar inte med när det är så fullt på disken. Då har du förlorat all prestanda när den måste söka fram och tillbaka mellan olika platser på hårddisken.

Du behöver en separat hårddisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla tips och råd! Ja, det kanske är lite onödigt att spela in i stereo hela tiden, den bara råkar sitta inkopplad så och jag har inte reflekterat över att ändra på det... 🙂

Ska titta lite på det där "System Performance" nästa gång jag sätter mig och ska spela in. Sen ska jag definitivt rensa hårddisken också, efter era varningar! Shiet, jag har ju spelat ett farligt spel ganska länge då, om det är så riskabelt att ha hårddisken så packad... Har ju en extern jag kan lägga över en del skit på.

Återigen stort tack, ska återkomma när jag haft tid att ta tag i åtgärderna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara berätta att jag rensade hårddisken ordentligt, har nu 15GB ledigt (hårddisken är på 111GB), och nu funkar Logic problemfritt igen! Glömde bort att ta fram system performance-rutan när jag fortfarande hade problemen innan jag rensade hårddisken, men aja - nu är problemet ur världen! Tack återigen för hjälpen och tipsen!

Redigerat av Johnny Boi
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog inget i mitt liv just nu som jag har insett med så stor säkerhet som att jag behöver ny och större hårddisk! 😄

Har siktet inställt på en OCZ Vertex 2, men vill att den ska droppa till under 4.000:- på de tillförlitliga nätshopparna (Webhallen billigast just nu med 4.400:-).

Link to comment
Dela på andra sajter

JoakimL (oregistrerad)

Well, jag tror att de är buffersizen som förstör din dag.. och hårddisken kanske..

Men generellt ska du tänka högre buffert = bättre för mixning, lägre buffer = bättre för inspelning.

Testa därför (hur konstigt de än kan låta) att SÄNKA buffersizen o spela in.

Sen höjer du den igen när du ska mixa.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, du missförstod nog lite där JoakimL...men tack för din hjälpsamhet! Milt uttryckt: jag är mycket väl medveten om förhållandet mellan processorkraft, latency och buffersize. 😉 Det jag blev paff över var att Logic fick System Overload TROTS att jag hade högsta buffersize på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

JoakimL (oregistrerad)

Exakt, och jag säger att du borde göra precis tvärtom mot hur du gör nu.

Ha en så LÅG buffersize som möjligt när du spelar in. (motsatsen till hur du har de nu)

Ha en HÖG buffersize när du mixar eller arrangerar. (som du har det nu..)

Testa själv så får du se!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jomen Joakim, jag VET att man bör ha låg buffer när man spelar in - för att få så låg latency som möjligt - och att man bör ha högsta möjliga när man mixar eftersom man då inte märker av att latencyn är hög och istället behöver all kräm man kan få till programmet. Med min kassa dator får jag göra de inställningarna tjugo gånger om dagen! Men när jag jobbade med projektet och det stannade p.g.a. System Overload, så tänkte jag att "okej, nu har den väldigt låg buffer inställd och alltså inte så mycket kräm att tillgå, vi testar att ge den så mycket kräm som möjligt genom att ställa in högsta buffersize och se om det förändrar något". Och det gjorde det inte, alltså berodde det på något annat - som det visade sig: hårddiskutrymmet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara berätta att jag rensade hårddisken ordentligt, har nu 15GB ledigt (hårddisken är på 111GB), och nu funkar Logic problemfritt igen! Glömde bort att ta fram system performance-rutan när jag fortfarande hade problemen innan jag rensade hårddisken, men aja - nu är problemet ur världen! Tack återigen för hjälpen och tipsen!

Skönt att det funkar bättre nu men 15 gb är ett minimum av ledig utrymme du ALLTID bör ha.

Om du inte har nån extern HD , packa ihop filer du inte behöver och lägg upp dom på nån server eller bränn över massa filer till en DVD.

Och kom ihåg att

när du spelar in han en så LÅG buffersize som möjligt

Och när du

Mixar ha en så HÖG buffersize som möjligt. 😆

Tack så mycket för alla tips och råd! Ja, det kanske är lite onödigt att spela in i stereo hela tiden, den bara råkar sitta inkopplad så och jag har inte reflekterat över att ändra på det...

I Logic kan du välja att spela in på en kanal istället , Input 3 tex så slipper du packa HD med massa helt onödig information.

Och spela upp stereospår tar mer kraft än att spela upp monospår.

Ställ din inspelningskanal till mono genom att klicka på cirklarna längs ned i Channelstrippen. En cirkel = Mono , Två cirklar = Stereo.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Var god och ta reda på vad det är som inte hänger med, processorn eller hårddisken, genom att i Logic aktivera "System Performance" (Options/Audio/System Performance) och återkom.

Vidare bör man har minst 10% av hårddiskens totala storlek ledig för att inte datorn skall kräkas på en. Har du det?

Jag har detta problemet i skrivande stund. Det är två partier i låten där "System Overload" kommer upp. Jag kollade på mätarna och Audio-mätaren är i princip maxad hela tiden, vad innebär detta? Detta är inget jag har någon direkt koll på i ärlighetens namn. Mixningen är i princip klar, lite små detaljer kvar, samt lite mer inspelning som ska göras. Men vad kan jag göra åt detta problemet?

Väldigt tacksam för lite vägledning!

kanske ska tillägga att jag har en Macbook Pro 2,4 Intel core duo. 4 gb ram. ca 95 gb kvar på hårddisken av 250 möjliga.

Redigerat av joakimludvig
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har detta problemet i skrivande stund. Det är två partier i låten där "System Overload" kommer upp. Jag kollade på mätarna och Audio-mätaren är i princip maxad hela tiden, vad innebär detta? Detta är inget jag har någon direkt koll på i ärlighetens namn. Mixningen är i princip klar, lite små detaljer kvar, samt lite mer inspelning som ska göras. Men vad kan jag göra åt detta problemet?

Väldigt tacksam för lite vägledning!

kanske ska tillägga att jag har en Macbook Pro 2,4 Intel core duo. 4 gb ram. ca 95 gb kvar på hårddisken av 250 möjliga.

Audio-mätaren är samma sak som CPU-kraft. HD-mätaren är samma sak som HD-akrivitet. I ditt fall är det CPUn som inte hänger med.

Eftersom Logic är smart uppbyggt och bara använder CPU-kraft på spår som låter kan du "muta" alla kanaler och sedan ta bort "mute" spår för spår och se vad det är som drar mest CPU-kraft.

Det man kan göra för att dra ner på CPU-användandet är att antingen köra "Freeze" eller "Bounca" ut spår med mycket effekter till en ren audiofil. Använder man mjukvarusynthar kan man använda samma tillvägagångssätt för dessa.

Ett annat knep som drar mindre CPU-kraft är att lägga effekter på "bus" istället för på audio-spår. Fungerar bäst på reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...