Jump to content
Annons

NanoPad ett skämt?


thomaslj

Recommended Posts

Fick nyss hem min Nanopad som jag hade tänkt programera lite trummor med. Sliter upp paketet och är allmänt överlycklig. Tiden då jag gör trummor via klavitur är äntligen över!... trodde jag iaf.

För att ens få den att reagera överhuvudtaget så får jag i princip använda hela min kraft när jag trycker. Ibland kommer det ljud, oftast inte.

Och det bästa med padsen är att alla är lagda på samma anropningskälla. Alla pads ligger på c#2. Så ju fler ljud man lägger in på olika pads. Ju fler spelas upp samtidigt, oavsett vilken pad man trycker på.

Sammanfattningen är att jag har en kontroll med 12 pads där alla ligger på c#2. Så det är som att programera trummor på en klaviatur med 1 fungerande tangent. Förutom det faktum att man inte behöver gå på gym för att hantera den där ensamma tangenten, vilket man bör göra för att få ljud ur Nanos härliga lilla padskontroll!

0.0001/5 i betyg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Min funkar bra!

Men jag fick en först som var trasig, vissa pads dubbelregistrerade/hakade upp sig...

Bytte den på en gång och den nya funkar perfekt.

Det låter konstigt att alla padsen ska reagera på C#2 som default.

Som sagt prova avinstallera/installera på nytt.

Vilket daw program kör du ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Har en Asus P6T SE med 1366 socket, intel's core i7 930, 3x2gb 1600MHz corsairs.

Kör Cubase essential 5 som raw och använder mig främst av battery3 till trumsampling.

Testat med nya drivrutiner, körde Korg kontroll editor, men ingen framgång... ska ringa tyskland idag och fråga vad som händer...

tack för svar, det finns kanske hopp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag fått min nya nanopad från tyskland! Efter ett nytt test kan jag konstatera att... det fortfarande är ett skämt. 4 av 12 pads fungerar som de ska. Eller tre och en halv rättare sagt. Den ena reagerar men anslaget är väldigt taskigt.

Denna produkt rekommenderas inte. MEN jag höjer betyget från 0.0001/5 till mitt slutgiltiga 0.5/5 pga av att tre pads faktiskt fungerade riktigt bra denna gången.

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något mer kopplat till dina USB uttag? Har du provat en annan kabel? Har du läst bruxen?

Har min cubase "dongle" eller vad det kallas inpluggad där bak i datorn, mitt ljudkort samt min mus. Men fungerar inte nanopad'en med dessa tre inkopplade så vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till:/

Vad det gäller kabel vet jag inte, har inte fler än de jag fått med. Men eftersom 4'a pads fungerar så kan jag inte tänka mig att det är något fel på kabeln.

Har laddat hem drivrutiner samt Korg kontroleditor.

Har väl bara haft en väldig otur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Har min cubase "dongle" eller vad det kallas inpluggad där bak i datorn, mitt ljudkort samt min mus. Men fungerar inte nanopad'en med dessa tre inkopplade så vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till:/

Vad det gäller kabel vet jag inte, har inte fler än de jag fått med. Men eftersom 4'a pads fungerar så kan jag inte tänka mig att det är något fel på kabeln.

Har du provat nanopaden utan ljudkortet och musen inkopplad? Kan vara att ditt problem beror på att paden får för lite ström eller bero på en USB konflikt. Det kan avhjälpas med en USB-hub med egen stömförsörjning. Ibland hjälper det även att byta USB-kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat nanopaden utan ljudkortet och musen inkopplad? Kan vara att ditt problem beror på att paden får för lite ström eller bero på en USB konflikt. Det kan avhjälpas med en USB-hub med egen stömförsörjning. Ibland hjälper det även att byta USB-kabel.

Musen vet jag inte hur mycket ström den kan dra men det är nog inte speciellt mycket. I vilket fall som helst så kan jag inte använda datorn utan den. Ljudkortet går ju dra ut med då får jag inte igång verken cubase eller battery då de kräver asio drivers.

Nu när du nämnde usb konflikter testade jag o plugga i den i de bakre usbportarna för att testa om det skulle vara någon skillnad, men prestandan var densamma. Fyra fungerande pads.

Funderar på att testa ett annat märke. Någon som har bra erfarenhet av AKAI lpd 8? Eller någon kontroller i de lite dyrare prisklasserna som akai mpd 26 eller kanske 32'an?

Är student nu för tiden så budgeten är inte som den en gång varit...:/

tack för alla förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du prova i en annan dator?

Testade nu med min gamla laptop, tyvärr med samma resultat. Det enda som skilde sig, vilket var lite lustigt, var latency'n. Hade mindre latency med min gamla dell xps dualcore 2.4 än vad jag har med min nya stationära i7 930 2.8.

Hur kommer det sig?

/ Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Har du prova att fabriksåterställa den?

"If you turn on the power while holding down the [HOLD] button, [FLAM] button, and [sCENE] button, the settings of the nanoPAD will return to their factory-set condition, and the scene LEDs will light up.

The process of restoring the factory settings will take several seconds after you turn on the power. You must not turn off the power during this time."

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Testade nu med min gamla laptop, tyvärr med samma resultat. Det enda som skilde sig, vilket var lite lustigt, var latency'n. Hade mindre latency med min gamla dell xps dualcore 2.4 än vad jag har med min nya stationära i7 930 2.8.

Hur kommer det sig?

/ Thomas

Kan bero på USB men även på installerad minnesmängd eller något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du prova att fabriksåterställa den?

"If you turn on the power while holding down the [HOLD] button, [FLAM] button, and [sCENE] button, the settings of the nanoPAD will return to their factory-set condition, and the scene LEDs will light up.

The process of restoring the factory settings will take several seconds after you turn on the power. You must not turn off the power during this time."

Testade d nu och... fortfarande samma fyra fungerande pads, samt samma icke fungerande..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bero på USB men även på installerad minnesmängd eller något annat.

Med installerad minnesmängd, syftar du på Ram minne då?.. Skiljer det sig i hastighetsöverföring vid olika USB 2.0 portar eller är det moderkortet som hanterar hastigheten olika?

/ Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Skiljer det sig i hastighetsöverföring vid olika USB 2.0 portar eller är det moderkortet som hanterar hastigheten olika?

/ Thomas

USB är ju en ganska lustig standard som egentligen inte är en standard utan flera och kopplar man in en USB 1 produkt på en USB 2 buss så sänker man hastigheten på hela den bussen dramatiskt. Olika moderkorts USB hastighet kan skilja lite eller ganska mycket sinsemellan.

Mera RAM minne kan ge högre latency. Men är ändå att föredra.

Såg detta som det tydligen varit problem med.

"If you have previously installed KORG USB-MIDI Driver Tools 1.11, you may run into the error message "Internal Error. K_coinst.exe" when installing KORG USB-MIDI Driver Tools 1.12 on a Windows 7 computer.

Please follow the instructions below to remedy this.

1. Download the file and unzip it to any location.

2. Double-click "V111fix.exe".

3. Click [Execute]. (This may take a little while to process)

4. Click [Close] when the process has completed.

5. Install DrvTools 1.12 for KORG USB-MIDI Driver V1.12. "

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

USB är ju en ganska lustig standard som egentligen inte är en standard utan flera och kopplar man in en USB 1 produkt på en USB 2 buss så sänker man hastigheten på hela den bussen dramatiskt.

Där ser man. Kan det betyda att min mus som antagligen är en USB 1 produkt slöar ner min USB 2 buss vilket i sin tur resulterar i högre latency på mitt USB ljudkort som är inkopplat jämte musen?

Såg detta som tydligen varit problem med.

"If you have previously installed KORG USB-MIDI Driver Tools 1.11, you may run into the error message "Internal Error. K_coinst.exe" when installing KORG USB-MIDI Driver Tools 1.12 on a Windows 7 computer.

Please follow the instructions below to remedy this.

1. Download the file and unzip it to any location.

2. Double-click "V111fix.exe".

3. Click [Execute]. (This may take a little while to process)

4. Click [Close] when the process has completed.

5. Install DrvTools 1.12 for KORG USB-MIDI Driver V1.12. "

Intressant! Kör med driver tools 1.11 nu. Inte för att jag fått några felmeddelande men ska testa o köra fixen o installera de nya drivrutinerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

KORG USB-MIDI Driver Tools 1.12.. fortfarande samma gamla tråkiga problem. Den är nog helt enkelt kass. Det är samma fel efter att ha testat med olika drivrutiner på olika datorer... vad mer kan man göra?

Mera RAM minne kan ge högre latency. Men är ändå att föredra.

Där har vi nog orsaken. Körde 2x2gb ddr2 på min laptop och 3x2gb ddr3 på min nya.

Redigerat av thomaslj
Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Där ser man. Kan det betyda att min mus som antagligen är en USB 1 produkt slöar ner min USB 2 buss vilket i sin tur resulterar i högre latency på mitt USB ljudkort som är inkopplat jämte musen?

Ja mycket möjligt fast å andra sidan brukar inte de flesta USB2 ljudkort utnyttja så mycket mer bandbredd än USB 1.

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Startade du om datorn efter du installerat de senaste drivrutinerna och provade du editorn?

Nope, men startade om nu o det är tyvärr.. same old same old... Men en sak som är lite lustig är de tillföra noterna man får, att de ligger en oktav lägre än vad som tillges i t.ex Battery.

Om vi tar pad 4 t.ex som fungerar fläckfritt.

I Scene 1 står det i editorn att den är tilldelad G2. Men i VST programmen blir den tilldelad G1.

I Scene 2 står det i editorn att den är tilldelad D#4. Men i VST programmen blir den tilldelad D#3

I Scene 3 står det i editorn att den är tilldelad D#5. Men i VST programmen blir den tilldelad D#4

osv... inte för att det ger mig några större problem, lite underligt att det inte stämmer bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du provat med några andra musikprogram?

Det var en bra fråga! Köpte den för att ha som kontroller till battery vilket inte fungerade alls bra. Men! Testa med HalionOne i CB5 essential nu och det blev faktiskt några små framsteg! Nu fick jag respons från alla pads.

Problemet är bara att de pads som inte fungerat alls innan, nu hänger upp sig.

De som fungerade bra med battery nr 4, 6, 10, 12 fungerar fortfarande fläckfritt

De andra nr 1,2,3,5,7,8,9,11 hängde upp sig i HalionOne. De ger ifrån sig en not som håller i tills... den helt plötsligt blir tyst X sekunder senare...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Det var en bra fråga! Köpte den för att ha som kontroller till battery vilket inte fungerade alls bra. Men! Testa med HalionOne i CB5 essential nu och det blev faktiskt några små framsteg!

Du har inget annat program än Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har inget annat program än Cubase?

Nope! Har inte råd att lägga pengar på fler inspelningsprogram. Har känts lite småonödigt med tanke på hur mycket de kostar. Men har länge kört battery via mina klaviaturer utan problem, så det borde väl fungera med andra "fungerande" midi triggers också? Det är väl bara midisignaler oberoende av vilken typ av midi kontroll man använder?

/ Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Nope! Har inte råd att lägga pengar på fler inspelningsprogram. Har känts lite småonödigt med tanke på hur mycket de kostar.

Finns ju en del gratisprogram och demoprogram du kan prova med.

Finns en hel del inställningar i olika program som kan skilja sinsemellan.

Angående Nanopad och Battery http://www.native-instruments.com/forum/showthread.php?t=106100

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ju en del gratisprogram och demoprogram du kan prova med.

Finns en hel del inställningar i olika program som kan skilja sinsemellan.

Angående Nanopad och Battery http://www.native-instruments.com/forum/showthread.php?t=106100

Angående nanopad o battery.. ? tilldela celler till pads fungerar utmärkt för trigger nr 4, 6, 10, 12. Men när jag försöker tilldela de andra "padsen" så läser inte programmet in dom. Ingen respons. Vet inte om du använder battery men om inte, så fungerar det så här.

Man tilldelar en "cell" ett ljud. Denna cellen styrs av valfri miditrigger. Man kan få vilken not man vill att trigga ljudet från denna cell. Jag kan få alla mina 88 tangenter på min stora klaviatur att trigga just den cellen. Samma gäller alla 41 tangenter på min lilla klave. Men bara 4 av 12 pads lyckas trigga ljudet från min nanopad.

Måste vara fabriksfel ännu en gång, men vill tacka för era försök att hjälpa mig med det här..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...