Jump to content
Annons

Kontakt 4s samplingar spelar surt!


aniah

Recommended Posts

Hej jag har problem med biblioteket i Kontakt 4. I princip alla samplingar är en aning sura. Jag har kollat detta mot andra midiinspelningar samt genom att hårdautotuna annat och det är banne mig kontakts grejer som är sura.

Har provat många syntar, gitarrer, stråk, trumpeter m.m. och nästan alla är sura. Det går att ställa in tonarter och pitcha lite upp och ned men det finns ingen finetune som jag hittat (finns det??) och oavsett vilken tonart jag väljer blir det surt, mer eller mindre illa, men alltjämt surt så det gör ont.

Har någon stött på samma problem? Finns det någon lösning? Känns ju som man annars kan kasta hela skiten. Det jag hittills fått göra då jag helt enkelt varit tvungen att använda dessa samplingar är att spela in det, bounca ner och sedan melodyna det. Vilket ju verkar ganska barockt. Mycket tacksam för hjälp..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack, men det är inställt på 440. Jag har testat att flytta lite upp och ner. Det blir en aning bättre på 442, men det är fel mellan tonerna relativt. Det finns sedan också en rad stämningar man kan ställa in när det gäller elgitarr och den ena är värre än den andra. Man kan inom tonarterna också välja equal eller pure, men ingen av dem är det ena eller det andra. Spelar det rent på några toner så är det fortfarande surt på andra och särskilt när man går upp eller ner i oktaver. Hopplöst.. :-(

Redigerat av aniah
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör 44,1. I kontakt hittar jag ingen sån inställning, men det borde vara auto, eller snarare, den borde följa värdprogrammet. Grejen är dessutom att det verkar vara relativt inom skalorna det är surt. Man kan ställa in referenston och ställa in rent till den, sen när man börjar spela andra toner blir det surt ändå..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kör 44,1. I kontakt hittar jag ingen sån inställning, men det borde vara auto, eller snarare, den borde följa värdprogrammet. Grejen är dessutom att det verkar vara relativt inom skalorna det är surt. Man kan ställa in referenston och ställa in rent till den, sen när man börjar spela andra toner blir det surt ändå..

Men om du kör i 44.1kHZ och samplingarna är i 48kHz, så blir det också fel. Samplingsfrekvensen är inget som ändras automatiskt, utan spelar man upp en sampling med fel samplingsfrekvens inställd, så kommer den att få fel ton - om det inte är så, att det finns samplingar för båda frekvenserna, så att programmet kan välja automatiskt (ingen aning om det gör det). Kan du kolla på egenskaperna för de aktuella samplingarna och se vilken samplingsfrekvens de är gjorda i?

Annars kan det ju också vara att det finns någon annan skala inställd, så att det är någon microtuning som är aktiv. Hur mycket fel blir det egentligen? Kan du spela in en vanlig C-durskala och lägga upp så att man kan lyssna på det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du kör i 44.1kHZ och samplingarna är i 48kHz, så blir det också fel. Samplingsfrekvensen är inget som ändras automatiskt, utan spelar man upp en sampling med fel samplingsfrekvens inställd, så kommer den att få fel ton - om det inte är så, att det finns samplingar för båda frekvenserna, så att programmet kan välja automatiskt (ingen aning om det gör det). Kan du kolla på egenskaperna för de aktuella samplingarna och se vilken samplingsfrekvens de är gjorda i?

Annars kan det ju också vara att det finns någon annan skala inställd, så att det är någon microtuning som är aktiv. Hur mycket fel blir det egentligen? Kan du spela in en vanlig C-durskala och lägga upp så att man kan lyssna på det?

Har hittat det nu, allt är 44,1 så det kan inte vara det :-(

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att natives session strings är lite sura när man kommer upp i högre toner, men det kan väl inte ha med TS problem att göra? alltså det jag märker är väl den sanna naturen av riktiga stråkar, de stämmer väl inte relativt? precis som en gitarr... ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har märkt att natives session strings är lite sura när man kommer upp i högre toner, men det kan väl inte ha med TS problem att göra? alltså det jag märker är väl den sanna naturen av riktiga stråkar, de stämmer väl inte relativt? precis som en gitarr... ?

violiner har inga band som en gitarr så på en violin är det teoretiskt möjligt att spela rent

kolla att alla samples spelar upp rätt ton alltså om en ton är ett samplat c så ska det spela ett c och inte transponeras till något annat

finns det möjlighet att ändra stämning i kontakt: medelton eller arabisk...?

finetune borde finnas för varje sample så där kan du i nödfall stämma varje ton om du samtidigt har en referenston

men troligtvis är det ju en inställning någonstans som är fel

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Vill bara återkoppla

Kontakt 4 spelar fortfarande surt.

Det som gör det någorlunda drägligt är att ställa upp det på 443 i stället för 440 men det är surt relativt mellan tonerna ändå. Det gäller alla instrument.

Har kollat precis alla inställningar hundra gånger om.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 månader senare...

Det är lika surt hur än man ställer in alla ljud tyvärr...

Skulle någon vilja lägga upp en skala på med något piano som ni vet är korrekt? Så kan jag spela in skalor i kontakt till det. Bara för att utesluta att även alla mina pianon skulle vara sura.. :-/ ..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske så, att du har ett pitchhjul på din klaviatur som inte är riktigt centrerat - eller är det bara i Kontakt och inte i några andra instrument...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...