Jump to content
Annons

Intonation akustisk gitarr


Anjou

Recommended Posts

Jag har på senare tid upptäckt på två av mina gitarrer att D-strängen lever sitt eget liv på en övrigt bra intonerad gitarr.

Redan på 7:e band har den tappat väldigt mycket i tonhöjd, så ackorden blir rätt sura.

Vad beror detta på, och hur löser jag det enklast?

Det är ju lite lättare på en elgitarr att justera, det här gäller alltså en Akustisk Gitarr!

Jag har nyligen bytt till 0.11-set, tidigare 0.12. Kan det påverka? Jag tycker att fler än D-strängen borde reagera illa om så vore fallet.

Må väl

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har lite samma fundering om hur man intonerar akustiska gitarrer. Det enda jag vågat mig på att göra på egen hand är att justera dragstången i halsen. Den hade slackat lite under de åren som jag haft gitarren. Det var rätt mycket banan form på min hals så stränhöjden blev därefter och därmed kass intonation. När jag drog åt den så hamnade strängarna mycket närmare greppbrädan och intonationen blev betydligt bättre. Inte perfekt men ändå okej. Prova det! Annars får man väl ge sig på översadel och stall men det är inget jag skulle göra själv. Kolla även så att halsen inte är sned och skev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...