Jump to content
Annons

Tips på olika kompressorer


harju (oregistrerad)

Recommended Posts

harju (oregistrerad)

Jag var runt i forumet och letade efter en liknande tråd men lyckades inte hitta. Hänvisa mig gärna dit om det redan finns...

Men jag tänkte fråga om tips på bra kompressorer, främst plugins/mjukvaruform, men är du helt lyrisk över en pampig hårdvarukomp så kör hårt! Vad kör ni...och har ni några schyssta tips på kompressorer för enbart fläskig hårdkompression samt kompressorer för mjukare kompression?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 68
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Populära dagar

Postat mest i detta ämne

tips på kompressorer för enbart fläskig hårdkompression samt kompressorer för mjukare kompression?

Om du kör senaste versionen av vilken DAW som helst, så är mitt tips att köra dess medföljande, "interna" kompressor. Mjukvarukompressorer idag fungerar nästan alla på samma sätt. Det är bara två, tre stycken på det här forumet som hävdar att de "hör" skillnaden.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör senaste versionen av vilken DAW som helst, så är mitt tips att köra dess medföljande, "interna" kompressor. Mjukvarukompressorer idag fungerar nästan alla på samma sätt. Det är bara två, tre stycken på det här forumet som hävdar att de "hör" skillnaden.

🙂

Har svårt att tro om du säger att någon medföljande daw-kompressor låter likadant som CLA76 i allbuttonsin-mode.. men överbevisa mig gärna:)

Visst, att Logics kompressor (efter rätt mycket jobb) kan låta som en SSL busscomp-kopia men jag lägger hellre 99USD på en riktigt lättrattad kompressor som aldrig låter illa..

Link to comment
Dela på andra sajter

harju (oregistrerad)

Waves CLA-76 och Cytomic The Glue är mina favoriter.

Wavespluggarna är riktigt nice. Men använder du dessa för olika ändamål/i olika sammanhang?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör senaste versionen av vilken DAW som helst, så är mitt tips att köra dess medföljande, "interna" kompressor. Mjukvarukompressorer idag fungerar nästan alla på samma sätt. Det är bara två, tre stycken på det här forumet som hävdar att de "hör" skillnaden.

🙂

quell surprise 🙂 hehehe

i vilket fall så är användarvänligheten nog det som skiljer mest å vilka parametrar man kan styra - när det gäller pluggar

analogt är det förstås nåt helt annat

vissa pluggar (framför allt gratis) har jag sett har konstiga nivåangivelser på signaler in å ut också

huvudsaken är väl att man lätt kan hantera den å få fram det resultat man vill nå

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara två, tre stycken på det här forumet som hävdar att de "hör" skillnaden.

🙂

Då är det nog fyra nu. Jag hör klar och tydlig skillnad mellan kompressor och kompressor. En bra kompressor tar inte kål på värmen, och "skramlar" inte till det på samma sätt. Man hör vad som händer med musiken istället för frekvenserna, precis som man gör med ett bra och ett dåligt EQ.

Detta trodde jag inte på fram tills ganska nyligen när jag bytte ut de medföljande (ganska sopiga) till jävligt grymma pluggar (min åsikt). Det är stor skillnad måste jag säga. DOCK så kräver det ju att man har välinspelade spår att jobba med från början. En halvtaskig replokalsinspelning rår ju ingenting på egentligen.

Link to comment
Dela på andra sajter

harju (oregistrerad)

Om du kör senaste versionen av vilken DAW som helst, så är mitt tips att köra dess medföljande, "interna" kompressor. Mjukvarukompressorer idag fungerar nästan alla på samma sätt. Det är bara två, tre stycken på det här forumet som hävdar att de "hör" skillnaden.

🙂

Det är ju klart att de färgar ljudet olika. Jag tillhör väl isåfall skaran av minoriteten här som hävdar att de hör skillnaden, men du kan ju uppnå bra, standard kompression utifrån de interna och det är det jag sitter med just nu men jag söker efter kompressorer som färgar ljudet mer unikt och har olika karaktär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frestande. Frestande... Men för att minimera risken att utlösa ett joachimskt angrepp så får du nöja dig med den här längen: Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!

oj, nu lästa jag lite i den tråden du länkade och känner att detta är inte en diskussion som jag orkar ge mig in i. Ännu en "someone is wrong on the internet"-diskussion. tröttsamt.

Gratis eller köpt, medföljande eller tankad.. spelar roll. folk som lyssnar på det vi gör vet fan inte ens vad en kompressor är. Dom vill ha en bra låt.

mvh/Yoda

Link to comment
Dela på andra sajter

Frestande. Frestande... Men för att minimera risken att utlösa ett joachimskt angrepp så får du nöja dig med den här längen: Ingen plugg är unik — inte ens om den är "dyr"!

mja.. jag är helt med på att EQs (i samband med saturation) är typ samma grej, även om angivna dB-värde och liknande inte alltid stämmer mellan olika pluggar.

Och skillnaden mellan "vanliga" kompressorer kanske inte är så betydelsefull.

Men om jag tar ett sångspår och manglar det genom CLA-76 så är jag helt övertygad på att du inte kommer i närheten med te.x Logics kompressor i platinumläge.

Om jag ska komprimera säg en lajnad elbas med en ratio 2:1, medel release/attack och gainreduction på cirka 5-10dB så använder jag ofta logics kompressor.. Känner att det inte spelar någon roll. Men om jag ska smacka upp en rockvirvel så är det få kompressorer jag använder.. just attacken är jävligt olika på olika kompressorer.

För virvel brukar jag använda Sonnox Dynamics. Attacken på en virvel blir helt annorlunda jämfört med logics kompressor. Samma sak med CLA-76.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör senaste versionen av vilken DAW som helst, så är mitt tips att köra dess medföljande, "interna" kompressor. Mjukvarukompressorer idag fungerar nästan alla på samma sätt. Det är bara två, tre stycken på det här forumet som hävdar att de "hör" skillnaden.

🙂

Största skillnaden är nog egentligen hur man trivs med användarinterfacet och om man lyssnar eller skruvar efter siffrorna...😉 Ibland finns det fler funktioner än enbart kompressorn, som gör att man har ännu större nytta av en viss plugin än av andra, men generellt så kan man nog skruva fram i stort sett samma resultat oavsett vilken kompressor man använder - eller åtminstone så nära att man inte kan avgöra vilket som låter bäst vid ett A/B-test.

Förutom Cubase5's egna, så kör jag gärna med Sonalksis SV-315, främst för att jag tycker att den är så lätt att jobba med - och Flux Solera för att det finns många bra funktioner tillgängliga.

Behöver man en "transparent" hårdvarukompressor till sång, så tycker jag att FMR Audios RNC är kanonbra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Wavespluggarna är riktigt nice. Men använder du dessa för olika ändamål/i olika sammanhang?

Jepp! CLA73 är ju klockren på leadvocals, trummor och annat som behöver aggressivitet. CLA2A är lite som motsatsen: perfekt på körer och annat som man har i bakgrunden.

The Clue kör jag som busskompressor på hela mixen, på trumbussen, sång (om det inte ska vara über-aggressivt) och på det mesta om jag bara vill ha lite volym. Tycker den är riktigt smidig, bra parallellkomp-funktioner och har en lättillgänglig output-peakclip.

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Såklartattdugör... Se så, kila iväg och läs lite i den här tråden och återkom: Tråd

Ska läsa din tråd.. Men en snabb fråga först: använder du Logic? i logics kompressor finns där flera olika krets-emuleringar man kan välja mellan. Menar du då att det inte borde vara någon skillnad på ljudet när man ändrar krets-typ?? eller bara det att attack, release, ratio och treshold-värdena är annorlunda?

Den viktigaste skillnaden jag märker mellan olika kompressors är dels hur attacken låter och sedan hur den funkar vid sidechain-kompression. och där är det gigantiskt skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag tar ett sångspår och manglar det genom CLA-76 så är jag helt övertygad på att du inte kommer i närheten med te.x Logics kompressor i platinumläge.

Eftersom du ju är så övertygande säker, och med tanke på att man "inte kommer i närheten med te.x Logics kompressor", så måste ju den hörbara skillnaden vara ganska så stor; så stor att den till och med går att spåra i den färdiga produktionen. Skulle du vilja förklara vad det är för hörbar skillnad i ditt exempel?

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon sa så är attack och release oftast funktioner som skilljer mer än tex. ratio och treshold. Är den linjär eller algoritmisk. VCA, Opto, FET, Vari-Mu etc. Sen så finns det ju analog övertonsfärgning osv. Jobbar den mot Peak eller RMS.

Så det är ingen tvekan om att kompressorer både har olika egenskaper och låter olika.

Däremot är det parametrar som allt annat i en mix. Ur det perspektivet finns det inget som säger att man inte kan göra lika bra mixar eller bättre enbart genom att använda DAW:ens egna kompressorer istället för en dyr plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men en snabb fråga först: använder du Logic? i logics kompressor finns där flera olika krets-emuleringar man kan välja mellan. Menar du då att det inte borde vara någon skillnad på ljudet när man ändrar krets-typ?? eller bara det att attack, release, ratio och treshold-värdena är annorlunda?

Tyvärr, jag använder REAPER, så jag kan dessvärre inte uttala mig i detalj om Logics-kompressorns krets-emuleringar. Men en rimlig gissning är att de olika "lägena" ändrar de olika parametrarnas kurvor alternativt tillför vanligt brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

harju (oregistrerad)

Nej, det är inte "klart".

Jo, det är visst klart... och det bör vara svårt för dig att ta till dig av teorin om du idag inte, lyssningsmässigt, hör någon skillnad. Därav är det inte lönt att gå in på det. Envis som en åsna och benhård i ditt tankesätt verkar du också vara. 😄 Men jag kan berätta att där finns en stor programmeringsskillnad billiga och dyra kompressorer emellan, som gör stor skillnad i båda färgande av ljudet och dess arbetssätt i praktiken. Självklart att alla kompressorer har samma typ av mål och funktion - att trycka ihop dynamiken - men där finns många skillnader i bearbetningen av ljudet, kompressorer emellan.

Men åter till ämnet... vad kör du för kompressorer? Är du extra nöjd med någon särskild när du arbetar?

Link to comment
Dela på andra sajter

harju (oregistrerad)

Jepp! CLA73 är ju klockren på leadvocals, trummor och annat som behöver aggressivitet. CLA2A är lite som motsatsen: perfekt på körer och annat som man har i bakgrunden.

The Clue kör jag som busskompressor på hela mixen, på trumbussen, sång (om det inte ska vara über-aggressivt) och på det mesta om jag bara vill ha lite volym. Tycker den är riktigt smidig, bra parallellkomp-funktioner och har en lättillgänglig output-peakclip.

Okej, kanon ju. Ska kolla närmre på dessa. Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är visst klart...

Följ gärna länktipset jag har postat ovan.

Men åter till ämnet... vad kör du för kompressorer? Är du extra nöjd med någon särskild när du arbetar?

Jag kör uteslutande (förnärvarande) REAPERs egen ReaComp på i princip allt underlag som jag behöver komprimera. Alla olika parametrar gör att jag kan "emulera" nästan vad som helst. Ibland, men fast helst inte, kör jag ReaXcomp, REAPERs multibandskompressor.

Men jag måste erkänna att jag börjar snegla mot Stillwells produkter allt oftare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla olika parametrar gör att jag kan "emulera" nästan vad som helst. Ibland

hur vet man hur man emulerar då?

det är väl det som är skillnaden jämfört med en mjukvaru ssl - den beter sig någorlunda som en ssl gör

hur gör du för att få samma resultat? (och jag säger inte att det inte går)

Link to comment
Dela på andra sajter

hur vet man hur man emulerar då? (../..) hur gör du för att få samma resultat?

Jag vet att du fattar att jag inte kan "emulera" ALLT, av den enkla anledningen att man måste veta vad det är man vill "emulera" och dessutom ha något att mäta med/mot. Jag har ingen SSL-plugg, alltså kan jag inte efterapa dess typiska egenskaper. Så, med det sagt så håller givetvis inte mitt resonemang att jag kan "emulera vad som helst". Bara nästan.

Men vi säger så här istället: Jag kan emulera nästan vad jag vill!

Ett exempel: En kompressors egenskaper som jag älskar är LA-2A:s. Jag bad en polare skicka över testfiler (brus) till mig där han hade ställt in sin mjukvaru LA2A (kommer inte ihåg vilken) att arbeta på olika sätt. Jag spenderade visserligen någon timme — men jag hade roligt, jag lovar! — på att A/B-testa fram och tillbaka med ReaComp, justerade parametrarna, tills jag anade ett visst mönster. Därefter sparade jag sonika värdena.

Jag slänger på ReaComp med den inställningen på nästan alla mina spår, och det enda jag i princip ändrar är tröskelvärdet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...