Jump to content
Annons

Furch Durango.


berra_-

Recommended Posts

Jag var in på lokala musikaffären idag. Det är nämligen så att jag är på jakt efter en ny akustisk gitarr. Efter besöket kan jag konstatera att jag väljer mellan två modeller. Varav en jag inte ens har testat dock så jag tänkte försöka få en liten uppfattning om vad andra tycker.

Först måste jag säga att jag tyckte Durangon var makalös. Hade jag inte vetat vad prislappen låg på när jag provade hade jag trott minst det dubbla om jag skulle gissat. Jag provade många andra märken i samma prisklass och lite högre bla Ibanez, yamaha, Simon and Patrick, Fender, Martin. Och ingen av dom hade egentligen nånting alls att säga till om i jämförelse tyckte jag. Möjligtvis Simon and Patrick-guran men jag föredrog fortfarande Furchen.

Nu till problemet. Innan jag gick dit hade jag hoppats på att hitta en Martin D15 eller ännu hellre en martin 000-15. Men dom hade tyvärr ingen. Det är en gitarr jag är ganska nyfiken på, men jag har inte lyckats hitta en att provspela! Så jag tänkte om nån här har spelat på både durangon och 000-15an och har lite åsikter.

Jag har nästan bestämt mig för durangon och det är av den enkla anledningen att jag provade lite andra martins i affären. Någon jag itne la namnet på minnet men som kostade 8 000 kronor. Den tyckte jag var ganska intetsägande faktiskt och Durangon var helt klart bättre. Men sen testade jag även en D35 (som är betydlig dyrare) och den fick faktiskt en väldigt svår match mot durangon. Och prisskillnaden där var väldigt svår att motivera tyckte jag själv.

Så vad tror ni? En martin i ungefär samma prisklass som 000-15 tyckte jag inte var nåt att hänga i granen jämfört med Durangon. D35an var ju helt klart det men den kostar ju ungefär 4 gånger så mycket som durangon.

Hur står sig 000-15an mot D35an? Nån med erfarenhet där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag var in på lokala musikaffären idag. Det är nämligen så att jag är på jakt efter en ny akustisk gitarr. Efter besöket kan jag konstatera att jag väljer mellan två modeller. Varav en jag inte ens har testat dock så jag tänkte försöka få en liten uppfattning om vad andra tycker.

Först måste jag säga att jag tyckte Durangon var makalös. Hade jag inte vetat vad prislappen låg på när jag provade hade jag trott minst det dubbla om jag skulle gissat. Jag provade många andra märken i samma prisklass och lite högre bla Ibanez, yamaha, Simon and Patrick, Fender, Martin. Och ingen av dom hade egentligen nånting alls att säga till om i jämförelse tyckte jag. Möjligtvis Simon and Patrick-guran men jag föredrog fortfarande Furchen.

Nu till problemet. Innan jag gick dit hade jag hoppats på att hitta en Martin D15 eller ännu hellre en martin 000-15. Men dom hade tyvärr ingen. Det är en gitarr jag är ganska nyfiken på, men jag har inte lyckats hitta en att provspela! Så jag tänkte om nån här har spelat på både durangon och 000-15an och har lite åsikter.

Jag har nästan bestämt mig för durangon och det är av den enkla anledningen att jag provade lite andra martins i affären. Någon jag itne la namnet på minnet men som kostade 8 000 kronor. Den tyckte jag var ganska intetsägande faktiskt och Durangon var helt klart bättre. Men sen testade jag även en D35 (som är betydlig dyrare) och den fick faktiskt en väldigt svår match mot durangon. Och prisskillnaden där var väldigt svår att motivera tyckte jag själv.

Så vad tror ni? En martin i ungefär samma prisklass som 000-15 tyckte jag inte var nåt att hänga i granen jämfört med Durangon. D35an var ju helt klart det men den kostar ju ungefär 4 gånger så mycket som durangon.

Hur står sig 000-15an mot D35an? Nån med erfarenhet där?

Jag gillar inte alls Durangon faktiskt.

Tycker den har alldeles för mycket loudnesskurva över sig. En akustisk gitarr tycker jag ska låta träigt och med mycket kärna. Durangon tycker jag låter fett men det finns ingen upplösning i mellanregistret vilket gör att den känns steril i inspelningssyfte.

D35 kanske inte är lika "brillig" men har ett desto mer balanserat ljud (men detta skiljer såklart mellan olika ex)

Men smaken är ju som baken, gillar du soundet i Durangon så är ju priset enormt lågt.

En sak att tänka på är också att Durangon är väldigt känslig för luftfuktighet och kyla/värme vilket gör att halsen och locket lätt slår sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Durangon är en maffig gitarr med jävligt mycket ljudvolym. Dock har jag själv fått en fallenhet för gitarrer med mer trä i tonen och balans i ljudet, så som lavrell säger. De fungerar mycket bättre i inspelningssyfte. Dock, att beakta, så beror det såklart på vad man vill åt i ett gitarrljud. Durangon har ett knivskarpt diskantregister som kan låta riktigt jäkla bra på inspelningar men oftast var det bulliga bottenregistret och fattiga mellanregistret en besvikelse när jag skulle spela in mer "laidback" kompgitarrspår och liknande. Därmed är den numera såld.

Min nästa acke-gura blir en Tanglewood TW-15 NS. Där har du en snuskigt bra gitarr för pengarna. Bland det bästa jag hört faktiskt.

http://www.helgeshala.com/guitar/index.php?page=90&action=view_article&aid=115

e1eb0c22db8b3b799a27efb015c88bb3.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

om jag va du skulle jag köpt Furchen, jag älskar också ljudet i de flesta Furchgitarrer, men om du ska spela in ska du hellre ha en martin. Martin D1E klarlackad har en polare, riktig fin gitarr med bra ljud, riktigt bra att spela in med. Annars kan du få bra inspelningsljud me durangon me om du har bra micar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...