Jump to content
Annons

Rimligt pris på producent


Padchi

Recommended Posts

Hejsan, först och främst så hittade jag inget som passade mig när jag sökte och jag hittade verkligen ingen kategori för detta.

För tre år sen så började jag göra låtar för mig själv som idag kan ses som en dagbok efter dessa tre år. Dessa texter betyder väldigt mycket för mig då de handlar om de mest känslosammaste lägena jag har vart i hittills i mitt liv. För att göra en lång historia kort så kände jag att jag ville börja med musiken seriöst och då de låtarna som jag hade gjort var de mest betydelsefulla jag någonsin hade gjort så ville jag även göra de seriöst. Målet vart att skapa ett indiebolag och släppa de låtarna som min första skiva. Jag har kollat upp olika företag som kan mastra låtarna och några andra som kan trycka de. Vi pratar om ca 10 skivor enbart (med andra ord, seriöst men för de närmaste).

Kort och gått så vill jag släppa en skiva, dels för mig själv och mina närmaste, så bra det bara kan blir. Det största problemet ligger i att jag har använt gratis instrumentaler och för att få ensamrätt på de jag har använt idag ligger priset på 4000 kr styck (samma producent). Tar ni 4000 x 12 plus mastring på låtarna och tryckning så förstår ni att de blir väldigt dyrt för mina ändamål.

En "kompis kompis" och jag bestämde ett pris på 200-500 kr beroende på vad de var för instrumentaler och det är jag mer än villig att betala för. Dock så har jag väntat nu i 3 månader för ett smakprov och inte fått något än. Då jag precis köpt en ny hemmastudio så kommer jag enbart ha råd med ca två instrumentaler i månaden.

Så, efter min lilla historia, vad är ett rimligt pris för instrumentaler? Och framförallt vart kan jag hitta "hobby" producenter som inte tar för stora summor för att producera något i månaden efter mina önskemål?

Vill tillägga att detta inte är en annons, jag vill ha hjälp med vart jag kan vända mig och framförallt vad jag kan förvänta mig efter min "budget".

Vänligen,

Timmie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

200 - 500 kr verkar lite underkill för en iallafall något seriös producent. 😱

Men vissa kan säkert ställa upp gratis?

Vad är det för musikstil? Jag gissar på HipHop eftersom du pratar om gratis instrumentaler?

Producenter kan du garanterat hitta här på forumet, vad är du villig att betala för en produktion + mix?

Spelar du in sång hemma eller vill du att någon trackar åt dig?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

200 - 500 kr verkar lite underkill för en iallafall något seriös producent. 😱

Men vissa kan säkert ställa upp gratis?

Vad är det för musikstil? Jag gissar på HipHop eftersom du pratar om gratis instrumentaler?

Producenter kan du garanterat hitta här på forumet, vad är du villig att betala för en produktion + mix?

Spelar du in sång hemma eller vill du att någon trackar åt dig?

Mvh

Hejsan!

Jo jag är medveten om att det är underpris och jag har fått de priset enbart för att det är en "kompis kompis". Han är säkert villig att göra det gratis men jag vill ge något extra för att han ställer upp.

Ja det är HipHop, men jag vill inte ha riktiga HipHop instrumentaler. En blandning utav rock och HipHop är det jag är ute efter.

Jag är inte riktigt säker på vad jag är villig att betala, där problemet ligger. Producenten ska vara en blandning utav en gratis producent och en hygglig hemma producent som tar betalt, kan man säga så?

Jag spelar in allting hemma.

Vänligen,

Timmie

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "instrumentaler", menar du då låtar utan text helt enkelt?

Vad jag förstår har du två alternativ; antingen använda de du redan använt

och skrivit dina texter till och pröjsa 48000 kr + mastering,

eller ta kompispriset på 2400-6000 kr plus mastering.

Men deras instrumenala låtar har du inte hört ännu, så du vet

inte om du gillar dem - är det så??

Vad jag först undrar över är... hur vet du att "kompisinstrumentalerna" passar

in i dina textmelodier?

😮

Alla gör vi olika. Att öht göra en text utan att ha melodin innan eller i samma

ögonblick man skriver texten är för mig helt främmande.

Lycka till!

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Med "instrumentaler", menar du då låtar utan text helt enkelt?

Vad jag förstår har du två alternativ; antingen använda de du redan använt

och skrivit dina texter till och pröjsa 48000 kr + mastering,

eller ta kompispriset på 2400-6000 kr plus mastering.

Men deras instrumenala låtar har du inte hört ännu, så du vet

inte om du gillar dem - är det så??

Vad jag först undrar över är... hur vet du att "kompisinstrumentalerna" passar

in i dina textmelodier?

😮

Alla gör vi olika. Att öht göra en text utan att ha melodin innan eller i samma

ögonblick man skriver texten är för mig helt främmande.

Lycka till!

//:debatt

Japp det är de jag menar med instrumentaler. Som du säger så har jag inte hört något utav de jag skulle få köpa än. Jag vet dock vad killen kan och jag är säker på att han kan leverera. Skulle dock vara kul att se på flera alternativ. Där av denna tråd.

Jag skriver mina texter till en instrumental men jag har aldrig haft några problem att byta om jag känner efter att den inte passar. Händer även att jag skriver låtarna utan någon form av ljud alls. Då det är hiphop jag gör så är det inte så avancerat, iaf inte för mig, att byta. Kan t.ex gå från ett vanligt hiphop "beat" till att sen stå och lägga rappa till en guitarr som inte liknar instrumentalerna alls. Kan förstå att det är svårare att göra så med sång, men att prata i takt med känsla är de inga större problem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...